Skip to main content

باید اعتراف کنم که من یکی

باید اعتراف کنم که من یکی
Anonymous

باید اعتراف کنم که من یکی مقاله را عمودی خواندم. معمولاً من نیز مثل شما به کامنت ها نگاه می کنم. چون بعضی وقت ها کامنت ها جذاب تر و روشن کننده تر از خود مقاله هستند. این آقای «چرا» افاضات فرمده بودند و هم وطنان آذربایجانی پاسخ درخوری به ایشان نداده بودند. این است جسارتاً وارد دعوا شدم. به این خبر هم توجه بفرمایید.

جان کری، وزیر امور خارجۀ آمریکا، امروز سه شنبه ١۵ دسامبر وارد مسکو شد تا با همتای روس خود سرگئی لاوروف و رییس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین، دیدار و گفتگو کند. هدف از این سفر کاهش اختلافات دو کشور بر سر بحران سوریه و به ویژه در مورد نقش بشار اسد در روند انتقال قدرت سیاسی در این کشور اعلام شده است. جان کری همچنین در نظر دارد که زمینه را برای نشست بین‌المللی دربارۀ سوریه که قرار است ١٨ دسامبر در نیویورک برگزار شود، فراهم سازد.

١٨ کشور شرکت کننده در این نشست بر سر یک نقشۀ راه پیرامون مذاکرات میان نمایندگان مخالفان بشار اسد و رژیم دمشق تحت نظارت سازمان ملل به توافق رسیده اند.
وزارت امور خارجۀ روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جان کری و سرگئی لاوروف در یک گفتگوی تلفنی توافق کرده اند که پیش از برگزاری نشست نیویورک برخی شرایط از جمله ترکیب نمایندگان اپوزیسیون سوریه پیش از مذاکرات آیندۀ این کشور، از قبل متحقق شوند.

در مسکو وزیر امور خارجۀ آمریکا قصد دارد نسبت به بمباران مواضع مخالفان اسد (و نه گروه دولت اسلامی) توسط روسیه اعتراض کند. در این حال، وزارت امور خارجۀ روسیه از آمریکا خواسته است که سیاست اش را در قبال "گروه‌های تروریستی" تغییر دهد. مسکو واشنگتن را متهم می کند که در سوریه از برخی گروه های مسلح پشتیبانی می ‌کند که از نظر مسکو "گروه های تروریستی" به شمار می روند.

قریب ١٠٠ تن از مخالفان بشار اسد که هفتۀ گذشته در ریاض با یکدیگر ملاقات کردند تصمیم گرفتند که یک هیئت نمایندگی از سوی آنان در اوایل ماه آینده با نمایندگان حکومت بشار اسد دیدار و گفتگو کنند. مخالفان اسد خواستار برکناری اسد در آغاز روند مذاکرات مربوط به انتقال سیاسی قدرت در سوریه هستند. دولت مسکو مدعی است که مخالفان اسد در نشست ریاض همۀ اپوزیسیون سوریه را نمایندگی نمی کنند.
به غیر از سرنوشت بشار اسد، مسئلۀ آتش بس در سوریه و اظهارات اخیر مسکو در مورد "ارتش آزاد سوریه" موضوع گفتگوی جان کری با سرگئی لاوروف و رییس جمهوری روسیه است.

در این حال، نمایندگان ده کشور غربی و عربی که در پی راه حل سیاسی بحران سوریه هستند دیروز دوشنبه چهاردهم دسامبر در پاریس با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند. در این ملاقات لوران فابیوس، وزیر امور خارجۀ فرانسه، با همتایان آمریکایی، انگلیسی، آلمانی، ایتالیایی، سعودی، اماراتی، اردنی، قطری و ترک خود در ساختمان وزارت امور خارجۀ فرانسه دیدار و گفتگو کرد. شرکت کنندگان در این ملاقات دربارۀ نتایج نشست مخالفان بشار اسد که هفتۀ گذشته در ریاض برگزار شد با یکدیگر بحث و تبادل نظر کردند.