Skip to main content

موسی بیان کرد که پس از اسارت

موسی بیان کرد که پس از اسارت
Anonymous

موسی بیان کرد که پس از اسارت اوجالان «کمیته استقبال» را به کمیته فعالیت حقوق بشری در حمایت از کردها تغییر دادند و افزود که هدف از تغییر نام و کار این کمیته, پی‌گیری وضعیت اوجالان و نظارت بر موارد نقض حقوق بشر در قبال ملت کرد بود. موسی افزود:«من بعنوان رئیس آن کمیته انتخاب شدند و هنوز هم به این وظایفم ادامه می‌دهم. من و کمیته‌ام درخواست کردیم که در زندان با اوجالان دیدار کنیم, اما مقامات دولت ترکیه این درخواست ما را رد کردند».



اوجالان تنها رهبر معیارمند است

موسی در مورد اهمیت شخصیت اوجالان برای خاورمیانه, گفت:«اوجالان نه تنها برای ترکیه , بلکه برای برقراری صلح در خاورمیانه هم مبارزه می‌کند و برای حل مسئله کرد در ترکیه, نقشه راه مذاکرات صلح را ارایه داد. معیارهایی که در آن نقشه راه دست‌نشان شده را می‌توان برای حل مسایل دیگر مناطق خاورمیانه‌ هم بکار برد. چه‌بسا این معیارها در مناطق کردنشین سوریه از بسیاری لحاظ با موفقیت عملی گردانده می‌شوند.

اوجالان که برای حل صلح‌جویانه مسایل ترکیه و خاورمیانه دارای اعتبار و اتوریته هستند, باید بعنوان طرف و مخاطب مسئله پذیرفته شود, زیرا تنها رهبر معیارمند درخاورمیانه است».

موسی عنوان کرد که رهبر ملت کرد, عبدالله اوجالان در آفریقای جنوبی بخوبی شناخته شده هستند و افزود:«آفریقای جنوبی کشوری است که اوجالان ترجیح داده بود از آن درخواست پناهندگی سیاسی کند. اگر می‌توانستند خود را به آفریقای جنوبی برسانند که دولت ماندلا پذیرفته بود که حق پناهندگی سیاسی به ایشان اعطا کند».

نه تنها کردها, باید همگان برای آزادی اوجالان مبارزه کنند

موسی در خصوص مسئله آزادی اوجالان گفت:«در عرصه بین‌المللی, بویژه در اروپا کردها بسیار بخوبی خود را سازماندهی کرده‌اند. در ده سال گذشته کمپین‌ها, راهپیمایی‌ها, فعالیت‌ها , اعتصاب‌غذاها و تحصن‌های زیادی با درخواست آزادی برای اوجالان به انجام رساندند. این وظایف نه تنها وظیفه کردها, بلکه وظیفه همگان در سراسر جهان است که دوستدار آزادی هستند. خودمدیریتی, مطابق حقوق بین‌المللی یک حق اساسی و انسانی است».

اسا موسی اظهار کرد که با استفاده از راهکار دیالوگ و مذاکرات صلح برای حل مسئله کرد , می‌توان حق خودمدیریتی را به کردها در ترکیه, عراق, سوریه و ایران اعطا کرد