Skip to main content

برای درک موضوع تغییر ساختار

برای درک موضوع تغییر ساختار
ناصر کرمی

برای درک موضوع تغییر ساختار سیاسی و حکومتی سیستم پارلمانی به سیستم پرزیدنتی ترکیه، لازم نیست که فرد حتمأ سیاست ورز و با تجربه و از تاریخ 500 سالهء تُرک تباری در آسیای کوچک (ترکیه امروز) و از شکل گیری کشوری بنام ترکیه درسال 1926 میلادی شناخت کافی داشته باشد.
در یک سیستم پارلمانی، پارلمان مرکز تصمیم گیریهای کلان سیاسی و اقتصادی، مرکز تعیین سیاست درونی و خارجی در عرصهء بین المللی، مرکز تصمیم گیری و فرماندهی ارتش و مرکز تصمیم گیریهای همهء روابط اجتماعی و سیاسی بصورت عمودی و افقی است.

افزایش تعداد نمایندگان مردم کُرد در پارلمان ترکیه در انتخابات گذشته با همکاری نیروههای مترقی و سوسیالیست در این کشور، باعث شد که حکومت اسلامگرای حزب عدالت و توسعه در ترکیه اکثریّت آراء را از دست دهد و عملأ گردش سیاسی و عملکردِ حکومت در ترکیه را با مشکلات زیر بنایی و زیر ساختاریِ جدی روبرو ساخت. در واقع مواتع گذار به دمکراسی درهم شکسته شد و نیروی سیاسی و وجود مردمان کُرد در کشور ترکیه خود را به نمایش گذاشت.
حکومت و ناسیونالیستهای تُرک بخوبی دریافتند که با وجود سیستم پارلمانی، با راهیابی بیشتر مردمان کُرد و هم فکران آنها در پارلمان، هژمونی، کنترل سیاسی و اقتصادی تُرک تباری تک قطبی در ترکیه پایان خواهد یافت، در همین راستا موضوع پرزیدنتی کردن ساختار سیاسی و حکومتی در ترکیه برای جلوگیری از نقوذ بیشتر و سرکوب آشکار مردمان کُرد در ترکیه میباشد.
پرزیدنتی شدن ساختار حکومتی در ترکیه مانند سیستم پرزیدنتی در آمریکا و یا فرانسه نیست، بلکه پیاده کردن همان نظام سلطانی و خلیفه گری و ولایت فقیهی است، که در تصمیم گیری پرزیدنت مرجع قدرت سیاسی و مرکز تصمیم گیریهای کلان و دست بالایی را بر تصمیمات پارلمان و نیرونی ارتش دارد.
موضوع پرزیدنتی کردن ساختار حکومت در ترکیه، در حقیقت تکمیل کودتای دو مرحله ای کردن انتخابات در این کشور میباشد، که بر این این اصل استوار هست، که هیچگاه یک نفر کُرد پرزیدنت نخواهد شد، تا قدرتی مانند
در پارلمان برای تحول و تغییر داشته باشد. وجود مردمان کُرد در ترکیه دیگر انکار شدنی نیست، و جنبش دمکراتیک آنها را هیچ حکومت و قدرتی نمی تواند در هم بشکند، عملکرد و سیاست ورزی حکومت ترکیه به این می ماند که فردی درمانده و بدون داشتن راه گریز از مشکلات، طنابی را بر گردن خود انداخته و هر روز و با هر تصمیم خود شعاع حلقهء این طناب را تنگتر میکند، ناگفته نماند، که دوران علی خامنه ای متحد و همدست حکومت ترکیه و پاسدار منافع تُرک تباری در ایران هم به پایتان رسیده و اکنون او منزوی و به بیرون پرتاب شده است.
اکنون بنا به شرایط در خارومیانه و برای جلوگیری از سیل مهاجران فعلأ ضرورت هست که اروپا صندلی ایی را زیر پرای ترکیه بگذارد تا خفه نشود، امّا این دوره هم خواهد گذشت. و ترکیه خواهد ماند و جبش دمکراتیک و مستحکم مردمان کُرد در ترکیه، بدونِ شک پیروزی از آنِ مردم کُرد خواهد بود.