Skip to main content

عفو بین‌الملل: بمباران‌های

عفو بین‌الملل: بمباران‌های
Anonymous

عفو بین‌الملل: بمباران‌های روسیه در سوریه می‌تواند جنایت جنگی به شمار آید



دبی-العربیه.نت فارسی

عفو بین‌الملل در جدیدترین گزارش خود در مورد سوریه می‌گوید از آنجایی که در پی حملات هوایی روسیه در سوریه شمار بسیاری از غیرنظامیان کشته شده‌اند، این بمباران‌ها ممکن است از نوع جنایات جنگی به شمار آید. به گفته این سازمان روسیه در حملات خود قوانین انسانی زیر پا نهاده است.

سازمان عفو بین‌الملل، چهارشنبه 23 دسامبر در گزارش خود اعلام کرد که در حملات هوایی روسیه در سوریه صدها شهروند غیرنظامی این کشور کشته شده‌ و به بسیاری از مناطق مسکونی هم آسیب‌های جدی وارد شده و به همین خاطر ممکن است این حملات در رده جنایات جنگی قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، عفو بین‌الملل می‌گوید شواهدی در دست دارد که نشان می‌دهد قوانین انسانی در حملات هوایی روسیه بارها نقض شده‌ و مناطق مسکونی، تاسیسات پزشکی، بیمارستان‌ها، یک مسجد و یک بازار پررفت‌وآمد نیز هدف قرار گرفته است که در پی آن بیش از 200 شهروند غیرنظامی سوریه جان باخته‌اند.

رویترز از وزارت دفاع روسیه خواسته تا نظر خود را در باره این گزارش بیان کند، این وزارتخانه پاسخ داده که فعلا نمی تواند پاسخی دهد اما گفته که نخست باید گزارش عفو بین‌الملل را مطالعه کرده تا بتوانند درباره آن نظر دهد.

روسیه مهم‌ترین هم‌پیمانان رژیم بشار اسد، حملات هوایی خود در سوریه را از ۳۰ سپتامبر سال جاری میلادی آغاز کرد. به گفته مقامات کرملین، حملات هوایی روسیه با هدف مقابله با شبکه تروریستی "دولت اسلامی" موسوم به "داعش" و دیگر گروه‌های "شبه‌نظامی تروریستی" انجام می‌شود.

این در حالی است که مخالفان سوری رژیم بشار اسد، دولت روسیه را متهم می‌کنند که مناطق غیرنظامی و ارتش آزاد سوریه را به جای داعش هدف حملات خود قرار داده است.

در گزارش دیگری که از سوی سازمان دیده‌بان حقوق بشر انتشار یافته، روسیه و دولت سوریه متهم شده‌اند که با استفاده از بمب‌های خوشه‌ای به مناطق مسکونی این کشور حمله کرده‌اند.

اکثریت اعضای سازمان ملل استفاده از بمب‌های خوشه‌ای را تحریم کرده و آن را اقدامی جنایی محسوب کرده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل که اطلاعات این گزارش را با بررسی 25 حمله هوایی به شهرهای حمص، ادلب و حلب در ماه‌های سپتامبر و نوامبر و نیز گفت‌وگو با شاهدان عینی، بازماندگان و ناظران بر وضعیت حقوق بشر در سوریه به دست آورده، بر اهمیت تحقیقات مستقل درباره جنایت‌های جنگی احتمالی روسیه تاکید کرده است.

فیلیپ لوتر، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل معتقد است که حملات هوایی روسیه مستقیما زندگی شهروندان غیرنظامی‌ را که در معرض حملات مستمر هستند، هدف قرار داده است. گذشته از این، شواهدی در دست است که نشان می‌دهد روسیه از بمب‌های خوشه‌ای علیه برخی از مناطق پرجمعیت استفاده کرد که مدارک آن در اختیار عفو بین‌الملل است.

کنشگران و امدادگران مستقر در سوریه هم هشدار داده‌اند که حملات هوایی روسیه به تاسیسات پزشکی بر توانمندی آنها برای نجات جان انسان‌ها در آینده هم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه در مارس 2011 تا کنون بیش از 250 هزار نفر شهروند سوری جان باخته‌اند و نیمی از جمعیت این کشور در درون مرزها و بیرون از آن آواره شده‌ و در جست‌وجوی پناهگاهی امن برای ادامه زندگی‌اند.

تنها در سه ماه گذشته 800 هزار سوری برای درخواست پناهندگی وارد اروپا شده‌اند.