Skip to main content

روضه خوان فکلی

روضه خوان فکلی
کاظم موافق

روضه خوان فکلی

نامی‌ با مسما برای آن دسته از درس خوانده‌های ما که معقولات را می‌فهمند، اما موهومت را میستایند و پرستش میکنند، و یا چنین وانمود و تظاهر میکنند. کسانی که با تکیه بر اساس عوامیگری و باورهای عامیانه، سعی‌ دارند از انواع اطلاعات علمی‌ و اندیشه‌های فلسفی‌ کهنه و نوع، خوشه‌ها برچینند و سؤ استفاده‌ها بکنندتا مگر وسیله‌ای برای توجیه اوهام گذشته و اثبات عقلی بودن آنها خلق شود.

روضه خوانهای فکلی مانند تبهکاران، شریک دزد و رفیق قافله هسند، مبلغ و مبشر جهلند و مدعی سرسپردگی به عقل آزاد میباشند.مانند شب پرستانی هستند که به خداوند نور و روشنایی سوگند میخورند. زندانی تناقضات و سمبل تناقض گویی و سفسطه و فریبند. نمونه انسانهای دوزیست هستند، بشارت آینده میدهند ولی‌ مبلغ و مدافع گذشته اند.



روضه خوان فکلی آنقدر بی‌ وجدان بار آمده که نه تنها کهنی‌ احساسی‌ دارد، که خود را متعلق به گروه پیامبران درجه دو و سه هم میداند. آدمی‌ که در دوران ما کارش بزک کردن پیرزن‌های چند شوهر از سر واکرده است.

روضه خوان فکلی در واقع بزک چی‌ فریبکاری است که قالبا از وسائل آرایشی غیر بومی اما باب روز، برای آرایش کردن رخساره کراهت آور آن عجوزه باقیمانده از اعصار و قرون استفاده می‌کند. او شاگرد ممتاز مکتب رنود است، شامورتی بازی که از راه بازی با کلمات و احساسات و سؤ استفاده از استعارات، بازار خود را گرم می‌کند و معرکه خود را برپا میدارد.


از کتاب "پیامبران خرد در پیکار با تاریکی هزاره ها"