Skip to main content

NNSROJ: اظهارات رئیس جمهور

NNSROJ: اظهارات رئیس جمهور
Anonymous

NNSROJ: اظهارات رئیس جمهور ترکیه در خصوص نوع حکومتداری "آدولف هیتلر" دیکتاتور سابق آلمان بازتاب وسیعی در رسانه های جهان پیدا کرده است.
روز گذشته اول ژانویه ۲۰۱۶، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت از عربستان سعودی، در اظهاراتی جنجالی در مقابل خبرنگاران به صورتی تلویحی حکومت "ادولف هیتلر" دیکتاتور سابق آلمان نازی را نمونه ای مناسب برای حفظ انسجام و یکپارچگی داخلی معرفی کرد.
به گزارش رویترز اردوغان در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با نحوه حکمرانی و حفظ یکپارچگی در مدل ریاستی مد نظر رهبران حزب عدالت و توسعه اظهار داشته "نمونه هایی در گذشته وجود داشته و شما می توانید به دوره حکمرانی هیتلر در آلمان بنگرید".
رئیس جمهور ترکیه در ادامه توضیح می دهد که اکنون نیز می توان نمونه های مشابه حکمرانی هیتلر را دید. "نمونه های جدیدتر [از این نوع حکمرانی] در دیگر کشورها شکل گرفته است".

اظهارات اردوغان ساعاتی بعد به صورت گسترده ای توسط رسانه های بین المللی در سرتاسر جهان منتشر شد.
دفتر ریاست جمهوری ترکیه پس از بازخورد منفی سخنان اردوغان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که از اظهارات وی غلط برداشت شده است.
این بیانیه ضمن تاکید بر تحریف این سخنان توسط رسانه ها تصریح می کند که اردوغان سعی کرده با ذکر این مثال اعلام کند که حتی با وجود نظام های پارلمانی و ریاستی می توان از قدرت سوء استفاده کرد.
اردوغان و رهبران حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۱۳ تلاش می کنند تا سیستم پارلمانی این کشور را به ریاستی مبدل کنند.
رئیس جمهور فعلی ترکیه در طی دو سال گذشته بارها اعلام کرده که محدودیت اختیارات رئیس جمهور و نظام پارلمانی این کشور از موانع اصلی پیشرفت این کشور به حساب می آیند.
وی در رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۱۴ وعده داده بود که در صورتی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود نهاد ریاست جمهوری ترکیه را از یک نهاد تشریفاتی به نهادی تاثیر گذار مبدل خواهد کرد.
شایان ذکر است که رجب طیب اردوغان در جریان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ماه آگوست سال ۲۰۱۴ با کسب بیش از ۵۰ درصد کل آرا به عنوان دوازدهمین رئیس جمهور ترکیه انتخاب شد.