Skip to main content

شیخ نمر، که سابقه مخالفت با

شیخ نمر، که سابقه مخالفت با
کیانوش توکلی

شیخ نمر، که سابقه مخالفت با حکومت عربستان سعودی و چند مورد بازداشت را داشت، به چهره‌ای محوری در اعتراضات بدل شد.او، 'صدای بهار عربی در عربستان سعودی شد ، مثل کروبی و موسوی در مقابل خامنه ای و احمدی نژاد عربستان،

تظاهرات اعتراضی مانند تونس پس از آن آغاز شد که یک معترض خود را به آتش کشید.
پس از آن، گروه‌های مختلفی در عربستان دست به اعتراض زدند، از فعالان مدنی و کارگران مهاجر گرفته تا زنان معترض و شیعیان ناراضی. ده‌ها زن با نشستن پشت فرمان خودروهایشان ممنوعیت رانندگی برای زنان را شکستند. صدها نفر هم در ریاض، جده و مناطق شیعه نشین العوامیه و قطیف به خیابان‌ها ریختند.
با تداوم اعتراضات و گسترش آنها در قطیف، نیروهای سعودی به سوی تظاهرکنندگان آتش گشودند. مساله اصلی معترضان در قطیف "تبعیض" علیه اقلیت شیعه عربستان سعودی بود.
به این ترتیب شیخ نمر، که سابقه مخالفت با حکومت عربستان سعودی و چند مورد بازداشت را داشت، به چهره‌ای محوری در اعتراضات بدل شد.در هفته‌های متعاقب آن اعتراضات ادامه پیدا کرد و دست کم چهار نفر از معترضان به دست نیروهای سعودی کشته شدند.
اعتراضات در زمستان و بهار ۲۰۱۲ هم ادامه پیدا کرد و با کشته شدن دست کم چهار معترض دیگر شعارهای معترضان تندتر شد. آنها در تشییع جنازه یکی از کشته شدگان شعار سرنگونی آل سعود را دادند.
شیخ نمر هم هشدار داد که نیروهای دولتی باید "خونریزی را متوقف کنند" و اگر سرکوب متوقف نشود حکومت سعودی سقوط خواهد کرد.
اما نه تنها سرکوب معترضان متوقف نشد، که خود شیخ نمر هم گرفتار آن شد و در ژوئیه ۲۰۱۲ نیروهای سعودی او را به همراه چند نفر دیگر بازداشت کردند. پلیس اعلام کرد که این افراد هنگام بازداشت از سلاح گرم استفاده کرده‌اند و به همین دلیل ماموران هم به سوی آنها شلیک کرده‌اند.
خبر بازداشت و خوردن گلوله به پای شیخ نمر موجی از اعتراضات را در مناطق شیعه نشین عربستان سعودی به دنبال داشت و چند نفر هم در این اعتراضات کشته شدند