Skip to main content

سالام الیکیم

سالام الیکیم
Anonymous

سالام الیکیم
معرفی سایت آموزشی الفبای اورخون (گؤک تورک)
Bazar Ertəsi, 03.01.2016 04:11
گوناز تی وی: الفبای اورخون به عنوان قدیمی‌ترین الفبای کشف شده برای نوشتن هرگونه زبان آلتایی شناخته میشود و از جایگاه ویژه‌ای در تاریخ زبان نوشتاری ملت تورک برخوردار است.
سایت آموزشی اورخون یازیت‌لاری ضمن اینکه آشنایی ابتدایی علاقمندان با الفبای اورخون را میسر می‌سازد، دارای بخش تطبیق سازی نیز می‌باشد و کاربران میتوانند نوشته‌های خود را به راحتی به الفبای اورخون تبدیل کنند.
این سایت که طراحی و امکان استفاده بسیار ساده‌ای دارد، دارای بخش‌های مختلفی از جمله بخش مثال‌ها است که در این بخش بصورت کوتاهی با استفاده از تصاویر به نوشته‌های اورخون و معادل آنان میپردازد.

برای استفاده از بخش تطبیق‌سازی از الفبای تورکی استانبولی کنونی به الفبای اورخون، برای استفاده از بخش آموزش ابتدایی الفبا و برای دیدن بخش مثال‌ها کلیک کنید.
ویکیپیدیا فارسی در مورد الفبای اورخون مینویسد، الفبای اورخون یا الفبای گؤک‌تورکان الفبایی است که توسط گوگ‌تورک‌ها و دیگر خانات تورک برای نوشتن زبان تورکی قدیم استفاده می‌شده است. این الفبا از زمانی که در سال 1889 توسط نیکولای یادرینتسف در دره اورخون در مغولستان کشف شده الفبای اورخون نامگذاری گردید.این الفبا قدیمی‌ترین الفبای کشف شده برای نوشتن هر گونه زبان آلتایی است.
گوناز تی وی
H.M