Skip to main content

سالام الیکیم

سالام الیکیم
Anonymous

سالام الیکیم
نزدیک به 17 سال بی خبری از سرنوشت نامعلوم سعید زینالی دانشجوی تورک آزربایجانی
Çərsənbə Axşamı, 04.01.2016 07:26
گوناز تی وی(اختصاصی): سعید زینالی دانشجوی تورک دانشگاه تهران که در جریان حمله به کوی دانشگاه تهران ناپدید شده و تا حالا هیچ نهادی مسئولیت بازداشت این فعال دانشجویی را نپذیرفته و دادن پاسخ به خانواده وی طفره رفته اند. پیگیری های مکرر خانواده سعید برای یافتن فرزند خود تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

بسعید زینالی، ۲۳ تیر ماه ۱۳۷۸ در مقابل چشم‌های مادرش بازداشت شد و از آن تاریخ تاکنون، جز یک تماس تلفنی کوتاه، هیچ خبری از این فارغ التحصیل کامپیو‌تر دانشگاه تهران در دست نیست.

خانواده آقای زینالی پیش از این بار‌ها اعلام کرده اند که نهادهایی مانند دادستانی و نیروی انتظامی، پذیرفته اند فرزند آنها بازداشت شده و وعده آزادی او را داده‌اند.

اکرم نقابی، مادر سعید زینالی، پیش از این در مصاحبه ای با سایت روزآنلاین گفته بود که «آقای تورج معاون زندان اوین» به او اعلام کرده که پسرش «تا سال ۸۱ هم در اوین زندانی بوده است.»

وی گفته بود که پسرش سه ماه بعد از بازداشت، از زندان به خانه تلفن زده و خبر داده که زندانی است.

هاشم زینالی، پدر، الناز زینالی خواهر، و اکرم نقابی، مادر سعید زینالی درسال‌های گذشته بازداشت شده‌اند. آن‌ها پس از آزاد شدن اعلام کرده‌اند که نیروهای امنیتی در بازجوئی‌ها از آنان خواسته اند که پرونده سعید زینالی را پیگیری نکنند.

الناز زینالی طی مصاحبه ای با خبرگزاری هرانا گفته بود: "بازجو گفت بعد از یازده - دوازده سال مادرت افتاده دنبال دو تا تکه استخوان؟ گفتم او مادر است حق دارد‌‌ همان دو تا تکه استخوان را مادرم می‌خواهد استخوان بچه‌اش است‌‌ همان دو تا تکه استخوان را نشان مادرم بدهید اگر مرده، قبرش را نشانمان بدهید بگویید که زنده نیست تا ما بدانیم سعید ما کجاست زنده یا مرده‌اش کجاست. اما گفت به مادرت بگو اگر باز دنبال سعید بگردد و پی گیری کند برای همه اعضای خانواده شما مشکل ایجاد می‌شود و یادت نرود برادر دیگری هم داری.."

غلامحسین محسنی اژه ای سخنگو و معاون اول قوه قضائیه دولت ایران که به قاضی اعدام و شکنجه شهرت دارد، در روز یکشنبه 13 دی ماه 1394در گفتگو با خبرنگاران بازداشت سعید را تکذیب کرد و ادعا کرد که تاکنون سندی مبنی بر بازداشت وی بدست نیامده است. اژه ای با طفره رفتن از اصل مسئله در این باره افزود:" تا به امروز علیرغم تلاش‌هایی که درباره کشف ازداشت یا عدم بازداشت آقای زینالی انجام گرفته، نمی‌توان به صورت مستند ادعایی مطرح کرد. البته ممکن است آقای زینالی مفقود شده‌ باشند که این اتفاق بسیار می‌افتد و ما هم قبول داریم و حتی ممکن است تا مدتی پیدا نشود، اما تا جایی که بنده خبر دارم و با پیگیری‌هایی که انجام گرفته و همچنین بنابر شواهد و قرائن هیچ مدرکی مبنی بر این بازداشت در اختیار نیست و من در‌‌‌ همان زمان پیگیری‌های بسیاری از سیستم اطلاعاتی، نیروی انتظامی، بازداشتگاه و دیگر نهاد‌ها انجام دادم و هیچ مدرکی مبنی بر بازداشت وی حاصل نشد."

آذر ماه سال جاری، هاشم زینالی پدر سعید زینالی پس از آزادی اخیر از زندان گفته بود که در بند ۲ الف سپاه زندانی بوده و از او خواسته اند سرنوشت فرزندش را که ۱۷ سال پیش بازداشت شده پی گیری نکند.

به گزارش هرانا هاشم زینالی همچنین اخیرا که در تجمع فعالین مدنی در تهران بازداشت و سپس با قرار کفالت آزاد شد در ارتباط با پرسش و پاسخهای انجام شده در بند دو الف سپاه گفته است که می گفتند پی گیری نکنید و دنبال سعید را نگیرید. می گفتند پی گیری نکن سپاه از پسرت خبری ندارد. می گفتند بگو سپاه نبرده. گفتم من بگویم سپاه نبرده کشته نشده و... مردم چه می گویند؟ می گویند پسرت پسرت کجاست؟ می گویند پسرت آب شده رفته زیر زمین؟