Skip to main content

خانم هما ناطق در مصاحبه با

خانم هما ناطق در مصاحبه با
Anonymous

خانم هما ناطق در مصاحبه با نشریه فدائی (شماره های 67 و 68 سال 69) و همچنین سخنرانی در دانشگاه برکلی آمریکا معتقد بود که : انقلاب مشروطیت را آزربایجانیها نه بلکه ارامنه ایکه از قفقاز به ایران آمده بودند براه انداخته اند.... اکثریت اعضای کمیته انقلاب از ارامنه تشکیل میشد.... ستارخان، باقرخان، حیدر عمواوغلو مذهبی های فاناتیک، غارتگران و تروریست بودند
سئوال این هست که خانم ناطق با چه انگیزه ای و با استناد بکدام اسناد تاریخی اینچنین ادعای پوچ و دور از انصاف را بمیان کشیده است؟!
درباره شرکت مبارزین گرجی، روس ، داغستانی ... در انقلاب مشروطیت احمد کسروی مینویسد:
"... باهماد (سوسیال دمکرات) روسی... باین شد که به شورش ایران پشتیبانی نشان دهد و دست همدردی بسوی تبریزیان دراز کند.... بسیاری از کارگران که بستگان این باهماد میبودند خود خواهش میکردند که بیاری تبریز فرستاده شوند.... آمدن اینان

از چند راه مایه دلگرمی مجاهدان گردید.: از یکسو دانستند که در همه جا به این کوششهای جوانمردانه ارج گذاشته میشود و آگاه گردیدند که در میان روسیان و گرجیان و دیگر توده ها همدردانی میدارند و این کشاکش میان آزادی و بردگی در بسیار جاها پیش میرود..."
در این باره میتوان به منابع دیگر از جمله به مقالات مگه لادزه (تری یا) و پاولویچ وایرانسکی اشاره کرد. مگه لادزه در مقاله "سوسیال دموکراتهای قفقاز در انقلاب ایران منتشره در نامه (سوسیال دموکرات ) ارگان مرکزی حزب سوسیال دموکرات کارگری روس در پاریس سال 1910) مینویسد : "پس از مراجعه سوسیال دموکراتهای ایران بود که گروه های داوطلب از جانب سازمانهای حزب سوسیال دموکرات کارگری روس بنای آمدن به ایران را گذاردند و در تبریز و سائر نقاط قهرمانانه در جنگ شرکت کردند و این یک نمونه ابراز همدردی برادرانه زحمتکشان بود که در تاریخ کشورهای خاور نظیر نداشت".
تاریخ شناس مشهور پاولویچ وایرانسکی در مقاله ایران درمبارزه برای استقلال مینویسد:
"مطبوعات ارتجاعی روس و انگلیس مدعی بودند که کشور شاهنشاهی انقلابیونی از خود نداشته است. و حال آنکه در حوادثی که در سالهای 1905، 1906 و 1907 در ایران رخ داد انقلابیون قفقاز هیج نقشی نداشتند. انقلابیون قفقاز فقط پس از به توپ بسته شدن مجلس بدست لیاخوف قزاق روس در ایران پیدا شدند و بدینطریق در مقابل اتحاد شاه ایران و حکومت روسیه اتحادی از عناصر انقلابی در کشور بوجود آوردند" (1)
(1) نقل قولها از کتاب "ایراندا پارلامنتار سیستمی تاریخی، برلین 1991، احمد یزدانی صفحه 65 و 66 ، بزبان ترکی آزربایجانی و همچنین از مجله دنیا، نشریه تئوریک و سیاسی کمیته مرکزی حزب توده، شماره 2 سال 1341، صقحه 36-38) برداشته شده است.