Skip to main content

دوستان مجبور هستم به این

دوستان مجبور هستم به این
Anonymous

دوستان مجبور هستم به این واقعیت اقرار کنم که اکثر فعالین سیاسی، روشنفکران و به اصطلاح رهبران آذربایجان بسیار کم سواد و غیر سیاسی هستند. برای من مهم نیست افراد منفعل و یرادعا و یا متعصب چه به من می گویند. بی سوادان سیاسی به عقل خود و علوم سیاسی مراجعه نمی کنند. آنها همچون مریدان شیعه دنبال این و آن هستند. این جماعت نه از سوسیالیسم چیزی میدانند و نه از پانترکیسم یا ناسیونالیسم افراطی چیزی میدانند. این افراد بی سواد سیاسی و غیر سیاسی اما بسیار بسیار پرادعا دو جمله در مورد سوسیالیسم و پانترکیسم میدانند

1 - سوسیالیسم همان است که در روسیه بود و شکست خورد
2 - پانترکیسم، تورانیسم یعنی اتحاد کشورهای تورک
این درک و شناخت غلط و نادرست از پانترکیسم و سوسیالیسم، درد بزرگی برای بخش بزرگی از فعالین سیاسی آذربایجان است. آنها به عقل خود و دانش سیاسی مراجعه نمی کنند و

شیعه وار مرید و دنباله رو مرجعیت سیاسیمانند ائلچی بئی و رسول زاده و رهبران پانترکیست تورکیه و حزب فاشیست و نژادپرست (م ه پ) می افتند بی آنکه کوچکترین اطلاعاتی از آنها و یا شکستهای سیاسی، ایئدلولوزیک تشکیلاتی و دولتی در طول تاریخ پانترکیسم داشته باشند. این دوستان دقت نمی کنند که در جنگ جهانی اول نه تنها پانترکیسم شکست خورد بلکه باعث شکست امپراطوری عثمانی شد. پانترکیسم بعدا در آسیای میانه و آذربایجان شمالی شکست خورد و ائلچی بئی مفتضحانه کنار اندخته شد و هم اکنون شکست پانترکیسم را در سیاستهای م ه پ و اردوغان در ترکیه شاهد هستیم و ترکیه را به نابودی می برند.
دوستمان صادق تبریزی از ائلیار سوال میکنند : "من از شما سوال میکنم کدام تشکیلات و سازمان آذربایجانی است که از جریان پان تورک حمایت و یا خود را وابسته به این جریان بداند‌ لازم به تذکر است که اصطلاح پان تورک یعنی اتحاد تورکهای جهان مثلا ازبکستان ترکمنستان آذربایجان و تورکیه و الاآخر"
ائلیار میتواند جواب به این سوال بدهد ولی من هم نظر خود را میگویم.
به نظر من همه تشکلات موجود در آذربایجان به جز "فدرال دمکراتهای آذربایجان" پانترکیست هستند که افراطی ترین آنها "حزب استقلال آذربایجان جنوبی" برهبری صالح ایلدریم است. هر کس و یا هر جریانی غیر متشکل مانند طرفداران تیم تراختور که علامت و اشاره بوزقورد را با دست نشان میدهند پانترکیست هستند. هر کس که بوزقورد و گرگ خاکستری است و زوزه میکند پانترکیست و تورانچی است. هر کس که ائلیچی بئی، محمدامین رسول زاده، آتا تورک، ضیا و تورکش باغچلی و اردوغان را پیامبر و رهبر خود بداند پانترکیست است و بخواهد یا نخواهد در تقابل با جنبش ملی - دمکراتیک آذربایجان قرار دارد.
این جماعت و محافل که در بوزقورد گرفتن با انکشتان مهارت کافی دارند سخنان رهبران پانترکیست را تکرار میکنند و سوسیالیسم و حتی سوسیال دمکراسی نوع اروپایی شکست خورده و بی افق معرفی میکنند.
دوستمان سازاخ باید بداند آنچه که در روسیه و اروپای شرقی و چین و ویتنام و کوبا شکست خورد کاپیتالیسم دولتی بود نه سوسیالیسم. سوسیالیسم تاکنون در هیچ کشوری پیاده نشده است. سوسیالیسم آرمانی ست آزادیخوانه و برابری طلبانه. تا زمانیکه کارگر و زحمتکش هست، تا زمانیکه ظلم و استثمار هست این آرمان هم زنده خواهد ماند و دیر یا زود به واقعیت خواهد پیوست. سوسیالیستها نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان اولین کسانی بودند که سرمایه داری دولتی( سوسیالیسم روسی و چینی) را نقد کرده اند. در ایران دهها حزب چپ بجز حزب توده و فدائیان اکثریت همگی اتحاد شوروی را سوسیال امپریالیست معرفی میکردند. دوست عزیز شما خیلی دیر رسیدید.
اگر میخواهید جنبش ملی دمکراتیک آذربایجان قدرتمند شود و مورد حمایت کارگران، زحمتکشان، زنان و جوانان و همه انسانهای تحت ستم مورد حمایت قرار بگیرد باید از اندیشه های ضد اذربایجانی ، ضد انسانی ، ضد دمکراتیک، نژادپرستانه و فاشیستی پانترکیسم برحذر باشیم. باید اندیشه های آزادیخواهانه، برابری طلبانه و دمکراتیک را جایگزین اندیشه های فاشیستی پانترکیسم کنیم که خواهان برقراری حاکمیت اسلام در جهان توسط "نژاد برتر تورک" است.
پانترکیسم بمعنای اتحاد دمکراتیک و داوطلبانه کشورهای تورک نیست. بلکه پانترکیسم و تورانیسم ایجاد جامعه اسلامی در سراسر جهان توسط "نژاد برتر" تورکها و برهبری ترکیه است.
اندیشه فاشیستی پانترکیسم باید در آذربایجان افشا شود و اندیشه های مدرن، انسانی ، دمکراتیک و برابری طلبانه در تمامی زمینه ها جایگزین شود و با این اندیشه ها مردم و جامعه آذربایجان سازماندهی شوند. بدون این اقدام جدی کار و تلاشهای انسانهای دلسوز بجایی نخواهد رسید و آذربایجان همیشه در اسارت، اشغال و بربریت بسر خواهد برد.