Skip to main content

واژه "خلق" در فرهنگ

واژه "خلق" در فرهنگ
آ. ائلیار

[مفهوم واژه "خلق" در فرهنگ مارکسیستی-لنینیستی ، در عرصه ی اجتماعی-سیاسی، یک مقوله ی «تاریخی» ست. و در برگیرنده ی آن« طبقات و اقشار اجتماعی» ست که به طور عینی خواهان «پیشرفت جامعه» هستند. و « طبقات و اقشاری » که مخالف « پیشرفت تاریخی» جامعه میباشند جزو خلق نیستند؛ بدین معنی شامل مقوله « ضد خلق» میشوند. در دوره ی سرمایه داری انحصاری خلق به همه نیروهای «دموکرات و ضد امپریالیست » گفته میشود که بطور عینی علیه بورزوازی انحصارگر عمل میکنند.] منبع : philosophisches Wörterbuch Leipzig 1970
احسان طبری مینویسد:« خلق طبقات، قشرها و گروههایی از اهالی یک کشور است که در حل وظایف مترقی زمان خود شرکت و نقشی دارند. » * منبع: بنیاد آموزش انقلابی * در حقیقت مفهوم مقوله خلق در سیاست یک مفهوم مارکسیستی-لنیستی ست. و معنای طبقاتی دارد. به کار گیری آن مستلزم پذیرش مقوله ی « ضد خلق» و معنای طبقاتی آن است.

اگر کسی مفهوم مارکسیستی- لنینستی آنرا نمی پذیرد درست آنست که - در سیاست - از واژه « مردم» استفاده کند. این واژه در زبان فارسی - عرصه سیاست- متعلق به مکتب یاد شده است و معنای خاص خود را دارد. در زبان آذربایجانی که به صورت «خالق» مصطلح است به معنای «مردم» به کار میرود. و ربطی به مفهوم لنینستی آن ندارد. اما در فارسی چنین نیست، و مفهوم و جایگاه خاص سیاسی دارد.