Skip to main content

آقای ائلیار عزیز؛ ممنون از

آقای ائلیار عزیز؛ ممنون از
Anonymous

آقای ائلیار عزیز؛ ممنون از لطف شما و همچنین از توضیحاتتان. من حرف دلم را زدم و شاید هم برخی از اشخاص بسیار قابل احترام را نیز در این بین رنجانده باشم. اما دلیل در میان گذاشتن این حرفها، تأسفی است که نسبت به موضوعی به نام "اتلاف وقت و انرژی" سایت دارم. . در حال حاضر شما امکاناتی در اختیار دارید که پیش از این در اختیار آزادیخواهان نبود. یعنی رسانه ای دارید که هم نسبتاً ارزان است و هم نسبتاً فراگیر. چرا نباید از این رسانه در جهت بهینه استفاده کرد؟. اجازه دهید رک و پوست کنده بگویم: به نظر شما مخاطبین اصلی سایت ایران گلوبال در حال حاضر چه کسانی هستند؟.

متعلق به چه طبقاتی از جامعه ایران هستند؟. از نظر من باید مخاطبین اصلی رسانه شما «طبقه متوسط شهری» داخل و خارج از ایران باشد. طبقات فرودست امکانات و فرصت بسیار کمتری دارند تا به رسانه شما مراجعه کنند. یعنی آنها یا کامپیوتر ندارند یا نمی توانند هزینه ADSL را تقبل کنند یا بلد نیستند از سد فیلترینگ بگذرند یا اساساً وقت و فرصت مطالعه مطالب شما را ندارند.
لذا اگر شما بخواهید کاری صورت بدهید، باید روی همین طبقه متوسط شهری انجام دهید. به نظر من شما می توانید با کار روی طبقه متوسط شهری، آنها را به لزوم پشتیبانی از جنبشهای زحمتکشان آگاه سازید. این آگاهی در حال حاضر وجود ندارد. در جریان جنبش سبز، خلاء فعالین کارگری و فعالین دهقانی کاملاً احساس می شد. جمعیت اعتراض کننده هم تلاش سازمان یافته ای برای جذب آنها انجام نمی داد. در عین حال از نظر من در حرکت ملی آذربایجان در حال حاضر جریانات ناسیونالیستی دست بالا دارند؛ همچنان که در جریان جنبش سبز نیز حضور جریانات ناسیونالیستی کاملاً مشهود بود. تفاوت در اینجا این است که در حرکتهای اعتراضی مرکز، نقش طبقه متوسط شهری و خرده بورژوازی متوسط و پایین پررنگتر و در حرکتهای اعتراضی آذربایجان (و شاید سایر مناطق غیر فارس) حضور زحمتکشان قویتر است. تفاوت بدیهی دیگر در مطالبات ملی است که مخصوص ملیتهای غیر فارس است. لذا در هر دو حرکت اعتراضی، خصوصاً در حرکت ملی آذربایجان، ناسیونالیسم از نیروهایی بهره میگیرد که به هیچ وجه در فردای قدرت گیری اهمیتی به منافعشان نخواهد داد.
همچنان که پیشتر گفتم، تأثیرگذاری سایتی مثل ایران گلوبال بر طبقات فرودست (چه فارس و چه غیر فارس) بیشتر غیر مستقیم و کمتر مستقیم می تواند باشد. لذا تأثیرگذاری این سایت روی طبقه متوسط شهری مناطق فارس نشین بیشتر خواهد بود (چرا که طبقه متوسط شهری به سبب رونق بهتر اقتصادی در آن مناطق رشد یافته تر است). در عین حال اگر شما بتوانید هر چه قدر که ممکن باشد، طبقات فرودست را به حقوق خود آگاه سازید، از تجربیات جنبشهای کارگری جهان آنان را بهره مند کنید و راه و رسم مبارزه و تجربیات خود را به فعالین جوان منتقل کنید، کاری بسیار ارزنده انجام داده اید. ولی به نظر من تمرکز اصلی شما اگر روی همان طبقه متوسط شهری باشد، نتیجه بهتری خواهید گرفت.
همه ما می دانیم که بخش بسیار بزرگی از فعالین چپ ایران نه کارگر صنعتی، که روشنفکران تحصیلکرده بوده اند. آیا شما تصور می کنید که از این روشنفکران علاقه مند به مبارزه طبقاتی اکنون دیگر وجود ندارد؟. چرا وجود دارند و اگر رسانه شما به اندازه توش و توان خود بتواند آگاهی و بینش طبقاتی را به آنها بدهد، نتایج حاصله ممکن است بسیار پر بار باشد. شما احتمالاً با من هم عقیده اید که در شرایط فعلی ایران دو گرایش شانس بیشتری برای رشد و قدرت گیری دارند. یکی فاشیسم و دیگری جریانات سوسیالیستی. یعنی اگر طبقات فرودست آگاهی کمتری داشته باشند، به سمت فاشیسم و اگر آگاهی بیشتری نسبت به منافع خود داشته باشند به سمت سوسیالیسم گرایش پیدا می کنند. اگر قبول داریم که راه حل دموکراتیک مسایل متعدد ایران از جنبشهایی می گذرد که زحمتکشان نیروی پیش برنده عمده آنها هستند، پس مشخص می شود که جهت گیری مطالب باید به کدامین سمت باشد. از این جهت من فکر می کنم که سطح «عمومی» سایتی مثل اخبار روز بالاتر از سایت شما باشد چرا که این سایت در راه آگاه نمودن طبقات فرودست و متوسط بهتر و پیگیرتر عمل میکند. خیلی ببخشید که این قدر با اطمینان صحبت میکنم اما نظر من این است که معیار بالا بودن سایت شما این نیست که مثلا چه تعداد از مقالاتتان در بی بی سی یا دویچه وله یا صدای آمریکا هم منتشر شده اند یا از آنها نقل قول شده اند.