Skip to main content

سلماز گرامی،دراین بررسی مشکل

سلماز گرامی،دراین بررسی مشکل
آ. ائلیار

سولماز گرامی،دراین بررسی مشکل ایران به قول زنده یاد خیابانی« عدم حاکمیت دموکراسی در سراسر ایران» بود.که همچنان بجای خود باقی ست- همینطور دومشکل عمده دیگر مثل « ستم ملی یا تبعیض همه جانبه» و « بیعدالتی اجتماعی» نیز بالا آمده و به آن اضافه شده است.گر چه در گذشته هم به حالت غیر حادی موجود بودند. مسئله ستم ملی طبق شرایط جهانی و داخلی دو مشکل دیگر را تحت شعاع قرار داده است. این مسئله حتی در مراجعه خوانندگان سایت به مقالات نیز خود را نشان میدهد. برای مثال نوشته های ادبی به زحمت 300 کلیک میخورند.حال اگر استثناها را کنار بگذاریم. نوشته های غیر مسایل ملی نیز تقریباً همین اندازه دید میخورند. منهای استثناها.اما مطالب مسایل ملی حد اقل همین اندازه مشاهده گر دارند- تا بالای چند هزار.

در حرکات داخل ایران هم بر اساس اخبار رسیده میتوان گفت تقریباً وضع چنین است. یعنی مسایل عمده به ترتیب 1- ستم ملی 2- دیکتاتوری 3- عدالت اجتماعی
قرار گرفته اند. این چیزی ست که پیش روست. حال توجه و پرداخت به این سه عنصر جهت روشنگری- بهتر است چگونه باشد که کوششها مثبت جواب بدهند پرسش مهمی ست که قلمزن میتواند از خود بکند. و روش و موضوعات روشنگری خود را نیز آگاهانه و مستقلاً انتخاب کند. از نظر من نیروهای رفع مسایل دوم و سوم علاوه بر درک مسایل خود لازم است مشکل اول را هضم کرده و مردم را در جهت فهم و رفع هر سه مشکل روشن و یاری کنند. لازم است دموکراسی خواه پاسخ روشن خود را به دموکراسی و حل مشکل ملی بیان کند. همینطور نیروی عدالت خواه. و نیروی مسئله ملی را در جهت رفع تبعیض همه جانبه یا ستم ملی و استقرار دموکراسی و عدالت اجتماعی همراه و متحد خود نماید. که بدون پیوند و همبستگی شکست حتمی ست. به عبارت دیگر تکیه روشنگری نخست لازم است روی نیروی دموکراسی خواه و عدالت طلب باشد. که بتوانند مشکل ملی را هضم کرده و نیرویش را متحد خود نمایند. امیدوارم در بررسی اجمالی شما از جنبشها توشه راهی برای گذر از این سه کوه بیندوزیم.