Skip to main content

خانم سولماز، شما چه در این

خانم سولماز، شما چه در این
Anonymous

خانم سولماز، شما چه در این مقاله و چه در نوشته قبلی تان در مورد جدایی طلبان، نگاه ایدئولوژیک خاک پرستانه و ناسیونالیستی دارید. با این فیلتر نمیتوان مسائل داخلی ایران و بویژه مسئله ملتهای غیرفارس تحت ستم در داخل ایران را به بررسی کشید. چرا که علت اساسی شکل گیری تظلم علیه ملتهای غیرفارس ساکن ایران، همین تفکر شماست.

شما در مقاله قبلی تان نوشته اید که "زبان فارسی، زبان ارتباطی این اقوام طی قرنها بوده است". این بیان از اصل و اساس نادرست و برخاسته از تخلیلات ناسیونالیستی شماست. زبان ارتباطی در تاریخ ایران و تا زمان به قدرت رسیدن رضا شاه و ممنوع کردن تحصیل به زبان ترکی در آذربایجان و زبانهای غیرفارسی دیگر در مناطق ملی آنان، وجود نداشته است. چون نظام آموزشی وجود نداشت، چون مدرسه وجود نداشت، چون رادیو و تلویزیون وجود نداشت. آنچه که از صدهای اخیر در ایران بر می آید، سه زبان...

ترکی (زبان دربار و ارتش)، فارسی (زبان دیوان)و عربی (زبان علم) زبانهای مورد استفاده در کشور بوده است. در قانون اساسی انقلاب مشروطیت سخنی از زبان رسمی در میان نیست، حتی در دو دوره پدر و پسر پهلوی ها هم زبان فارسی زبان رسمی قید شده در قانون اساسی نیست. این اولین بار در جمهوری اسلامی استکه زبان فارسی تنها زبان رسمی ایران در قانون اساسی قید میشود.

شما با استناد به کدامین سند و واقعیت عنوان کرده اید که زبان فارسی زبان ارتباطی قرنها در ایران بوده است؟؟!!

در ثانی اگر حتی تصور کنیم که زبان فارسی چنین نقشی داشته است، امروز متوجه میشویم که زبان فارسی در این نقش بسیار مخرب، ضد دمکراتیک و تبعیض آمیز بوده است. مخرب بوده بخاطر اینکه در 90 سال اخیر به نابودی زبانهای غیرفارسی در کشور انجامیده است. ضد دمکراتیک بوده بخاطر اینکه موقعیت برتری به آن نسبت به زبانهای دیگر داده شده است، تبعیض آمیز بوده بخاطر اینکه زبانهای دیگر امکان رشد و نمو پیدا نکردند و تمامی بودچه فرهنگی ایران چند ملیتی و چند زبانه تنها و تنها مصروف زبان فارسی شده است. چه دلیلی غیر از تفکرات نژادپرستانه و اولترا ناسیونالیستی فارسی وجود دارد که در یک کشور چند زبانه به یک زبان موقعیت برتر بدهند و دیگر زبانها و ملتها را در معرض نابودی قرار دهند؟؟ ترک ها و زبان ترکی در ایرارن هم از نظر کثرت جمعیت و هم از نظر پراکندگی آن در سطح کشور از زبان فارسی بیشتر است. چون شما در آذربایجان، کردستان، بلوچستان، عربستان نمیتوانید فارس زبان بیابید، اما در همه آن مناطق و حتی در منطقه فارسستان (فارسی) درصد قابل ذکری از مردم به زبان ترکی تکلم میکنند. چرا زبان رسمی و سراسری در ایران نباید زبان ترکی باشد؟ میتوانید غیر از دلایل ناسیونالیستی دلیل عقلی برای این استدلال بیاورید؟