Skip to main content

سولماز خانم

سولماز خانم
Anonymous

سولماز خانم
زبان فارسی برای ملتهای غیرفارس چه سودی دارد؟

درباره زبان ارتباطی، البته منطقی را سرهم کرده اید. من دلیل برای وارد شدن در منطقی که مطرح کرد ه اید نمی بینم. در آن دوره سه زبان ترکی، فارس و عربی زبانهای مورد استفاده مردم بوده است. اما با روی کار آمدن رضا شاه این شیوه بخشکید و زبانها مسیر لال شدن را پیمودند و زبان فارسی را پروراندند که امروز به میمنت سیاست استعماری انگلیس و سیاست نژادی انگلیس مینویسید که زبان فارسی زبانان اکثریت جمعیت را تشکیل میدهند!! و شانس تغییر این سیستم را اندک هم میدانید. بگذارید شما را راحت کنم. اگر یک دمکراسی واقعی در ایران عرض اندام نماید مطمئن باشید که کسی ملتهای غیرفارس زبان فارسی را مورد استفاده قرار

نخواهند داد. روشن استکه عربها زبان عربی را و ارتباط شان با دهها کشور عربی را مد نظر قرار خواهند داد، کرد ها ارتباط با دولتهای کردی را مهم خواهند دانست و ترکها احتیاجی برای آموختن زبان فارسی نخواهند داشت. بلوچها نیز با بلوچهای پاکستان نزدیک خواهند بود. روشن فاشیستی تحمیل خود به دیگران نتیجه ایی در این 90 سال اخیر برای ملتهای غیرفارس نخواهد داشت. شما را مطمئن میکنم، اگر امروز از مردم در این مناطق پرسیده شود، هیچکدام زبان فارسی را به مثابه زبان ارتباطی نخواهند گزید. اما شما با این وجود دلتان به اکثریت فارس زبانان خوش است. شما با این شیوه زندگی را بر مردم فارس نیز با مصائب مواجه کرد ه اید و با این تفکرات زیستن سعادتمند برای آنان را در یک شرایط دمکراتیک و آزاد حرام کرده اید.

ترکها در منطقه خود که با هفت کشور ترکی همسایه هستند، چه نیازی به آموزش زبان فارسی دارند؟ زبان فارسی برای کردها، برای ترکها و برای عربها و بلوچه چه چیزی میدهد که زبان خود آنها به آنها نمیدهد؟ زبان فارسی زبان علمی دنیاست که نیاز به آموزش آن داشته باشیم؟ زبان فارسی غیر از ابزاری برای نابودی زبانهای غیرفارسی در ایران چه نقشی داشته است؟ زبان فارسی غیر از جا انداختن زبان استعمار داخلی چه فایده ایی برای غیرفارس ها داشته است؟

اندکی به این گفته ها بیاندیشید