Skip to main content

به کاربران گرامی،

به کاربران گرامی،
ناصر کرمی

به کاربران گرامی،..... Yenilik ....و محمود...... آقای یِنیلیک...لطفأ در فرهنگ دیالوگ خود کمی رعایت کنید، من مسئولیّت در مقابل بحث در رابطه موضوع در مقاله را دارم، با دنیای اسطوره ای و ایده آلیسم متافیزیک شما کاری ندارم، شما که در جهان بینی و فرهنگ سیاسی، اجتماعی، خود فقط با اقتدارگرایی و زور شمشیر و خشونت سر و کار دارید، با ادبیّات و شعر و فلسفه و راسیونالیسم و حقیقت یابی بیگانه هستید، احساس نقطهء آغاز در همهء عرصه هاست ..

● .....به آقای محمود... سیاست کُرد ستیزی و غیر خودی ستیزی در ترکیه بعد از وفات کمال آتاتورک تدر سال 1938 میلادی شدت بیشتری بخود گرفت. شما اگر فقط به روند شکل گیری حزب پ.کا.کا نگاه کنید بعد از وفات آتاتورک بوده است. اعدام تعدادی از پیشتازان کُرد که در زمان حیات کمال آتاتورک صورت گرفت، میشود گفت که قربانی تاکتیک نادرست خود و سیاست مذهبی پیشتازان کُرد بود که بشکلی بر خلاف دوران گذار به حکومت جمهوری و سکولار با استحکام سیستم عثمانی هماهنگ بود. بعد از این اعدامها و پس از وفات کمال آتاتورک جنبش به حق مردم کُرد از جنبهء دینی و مذهبی فاصل گرفت و تجربه آموخت و حقوق و اهداف به حق خود را بشکل سیاسی مدرن و سکولار و دمکراتیک پی گیری کرد، این جامعه و حکومت و ارتش ترکیه بود که به خواسته های مردم کُرد پاسخ مثبت نداد و وجود 20 میلیون را انکار و سرکوب کرد. ● امروز با منزوی کردن حکومت ارتش در کنار حکومت مردم و مجلس ، سیاست ورزی در ترکیه برای مردم کُرد فرصتی تازه یافته است. مردم کُرد دیگر جایی برای اشتباه مجدد را ندارند، سیاست های نخست وزیر ترکیه اردوغان را با دقت برای امروز و فردا مورد بررسی قرار دهند، امروز این حکومت ترکیه هست که به مردم کُرد و به بازار اقتصاد و به منابع انرژی نفت و گاز و به موقعیّت جغرافیایی و به عنوان اهرمی در مقابل همسایگان نیاز دارد. در پارلمان در راستای تغییر قانون اساسی برای هموار شدن پرزیدنت اردوغان او را یاری دهند، اردوغان خود تُرک نیست و گرجستانی است. اگر حل مشکلات در ترکیه بر پایهءِ سیاست ورزی دمکراتیک باشد، مردم کُرد دست بالا را دارند، و تا سال 2030 ترکیه کشور دیگری خواهد شد.
در ضمن، رضاشاه خود ایرانی نبود، استالین روسی نبود، هیتلر آلمانی نبود...و ...، اینکه کمال آتاتورک هم تُرک تبار نبوده بحث عجیبی نیست، همین را تصور کنید با تضعیف و فروپاشی حکومت عثمانی بر پایهء ایدئو لوژی اسلامی استوار شده، گذشته از یونان چند کشور و ملّت دیگر هم آزاد و استقلال یافتند.● از این گذشته برداشت شما از ساختار حکومت اشتباه هست.