Skip to main content

چناب حسن زاده عزیز. در کانادا

چناب حسن زاده عزیز. در کانادا
دنیز ایشچی

چناب حسن زاده عزیز. در کانادا ، کبک یها، در کنار بومیها، انگیسیها و دیگر مهاجران، با حفظ هویت ملی خویش، در چهارچوبه کشور کانادا، حفظ هویت کانادائی خویش در کنار هویت کبک بودن، به زیست سیاسی اجتماعی هارمونیک خویش ادامه می دهند. همین نمونه در مورد اسکاتلندی ها، انگلیس ها، ویلش ها، و غیره در انگستان صدق میکند. نمونه های سویس، بلژیک و غیره نشان می دهد که میشود هویت ملی خویش را در کنار هویت شهروندی کشوری خویش حفظ کرد و به همزیستی هارمونیک خویش ادامه داد. اگر در ایران آینده، آذربایجان مجلس ولی خویش و دولت محلی خویش را داشته باشد، و به موازات آن، مجلس ملی کشوری بر اساس ترکیب نمایندگان ملیتها بر اساس درصد جمعیتی آنها تشکیل شده باشد، کجای چنین مجلس و دولت مرکزی بر آمده از درون آن متعلق به ملیت فارس خواهد بود؟ من نمونه کشورهای جهان دوم، یا سوم مثل هندوستان را مطرح نمی کنم. در نمونه

آلترناتیوی که شما مطرح می کنید، هویت کشوری و شهروندی ایرانی همگان را از آنها می گیرید. با این کارتان، اگر یک کارگر اهل مغان بخواهد برای کار به بندرعباس برود، باید ار شش هفت کشور مختلف ویزای عبور بگیرد و از دهها ورود خروجی مرزی عبور کند. علیرغم اینکه دوستانی مثل شما بخواهید چشمان خویش را بر این واقعیتها ببندید، هویت گلوبال، هویت کشوری و هویت ملی هر کس در کنار هویت جنسی و دیگر هویت های فردی و اجتماعی ما بخش جدائی ناپإیر واقعیت سوسیالوژیک ما انسان ها را تشکیل می دهد.

هومن عزیز، شما یک پردایم و ادبایت سیاسی مغشوشی را با اهداف ویژه خویش مطرح می کنید که من نمی دانم چه اهداف سیاسی ویژه ای را تعقیب می کند. امیدوارم سر فرصت مناسبی وقت کرده با دقت بیشتری دوشته شما را خوانده و پاسخ مناسبی بنویسم. فعلا از این مساله معذورم.