Skip to main content

درشهرباکو پایتخت "آران". چرا

درشهرباکو پایتخت "آران". چرا
Anonymous

درشهرباکو پایتخت "آران". چرا بظاهر روشنفکران از بیان نام آذربایجان در بیم هستند؟ هر کاری میتوانید بکنید، نام آن کشور در سازمان ملل متحد ثبت شده است. مگردرک این حقیقت چقدرمشکل و برای ایرانیان دردآور است؟ آذربایجان کشوری است که در آن فرهنگی را که ایرانیان بظاهر وطنپرست لیاقت حفظ آن را نداشتند را احیا میکند. یک بار .... انصاف داشته باشید و جهت درک این حقیقت در دورۀ تغییر سال نو شرقی (نوروز) به آن کشور مسافرت کنید یا تلوزیون آن کشور را تماشا کنید. آنها چه میکنند و اسلام چه بلایی بر سر نوروز ایرانیان جه آورده. شمایی که ادعا میکنید که آذربایجان جزعی از ایران بوده، شما در مقابل یک عدۀ استقلال طلب چه آسان و ارزان هوطنان دیرین خود را میفروشید؟ کجای فکر شما رشدیافته تر از آنان است؟ در ضمن نام آن منطقه آران در زبان عامیانه بود.ما در زبان ترکی آذری به مناطق مسطح که قابل کشت است را آران مینامیم.

این اصطلاح در مورد مناطقی در داخل ایران نیز استفاده میشد و میشود. ما در شهر خوی زمانی که باد از طرف ارومیه (باد گرم) میوزد میگوییم که این باد آران است (آران کولّایی).

نام آران در نوشتارها از این سابقه زبانی نشاُت کرفته است ولی روشنفکران وطنپرست متاُسفانه این نکته را انداخته اند یا بدلیل عدم آگاهی و یا مغروضانه کشور آذربایجان را به اصرار آران مینامند. این برای بعضی از آذربایجانیها یک آزار محسوب میشود که روشنفکران وطنپرست هدفدار آنرا استفاده میکنند ولی برای مطلعان، این حرکت خنده آور است و مصداق غرض یا نا آگاهی.

به زبانی ساده: محترمان موافق و مخالف کشور آذربایجان شما فعلأ مجبور هستید که این واقعییت را (که برای گروهی بسیار تلخ و غیر قابل هضم) با درد و رنج و گریه و زاری بخود بقبولانید. من درد شما را درک میکنم ولی انکار واقعییت نشان عدم توازن فکر است که میتواند در نهایت به بهمخوردن توازن روحی منجر شود. این برآورد یک شخص آشنا به این انعکاسات روحی است.