رفتن به محتوای اصلی

گزارش شماره ۱۴- تاریخچه انتخابات در ایالت واشنگتن آمریکا
03.08.2020 - 09:00

 

 طبق آخرین سرشماری جمعیت آن ۷.۶۱۴.۸۹۳ تن می باشد که بافت جمعیتی آن از ۶۷.۵ درصد سفید پوست، ۱۳ درصد اسپانیولی زبان ها یا لاتین تبارها، ۹.۶ درصد آسیای جنوب شرقی، ۴.۴ درصد سیاه پوست، ۱.۹ درصد سرخ پوست و بومیان آلاسکا، ۰.۸ درصد بومیان هاوایی و دیگر جزایر اقیانوس آرام و ۴.۹ درصد نژادهای دیگر تشکیل شده است.

دفتر اصلی شرکت‌های مایکروسافت، آمازون، کاسکو، اولین کافه و دفتر مرکزی استارباکس در این ایالت بنا نهاده شده است. سیاتل و اسْپوکِین از شهرهای مهم این ایالت هستند.

بیل گیتس بنیانگذار شرکت ماکروسافت، کریس کرنل موسیقی ‌دان راک، جف تیت خواننده و موسیقیدان آمریکایی، مایکل اندرو مک کیگن نوازندهٔ گیتار باس از مشاهیر این ایالت هستند که متولد این ایالت یا ساکن این ایالت هستند. سالانه یک جشنواره فرهنگی توسط ایرانیان سیاتل در این شهر برگزار می‌ شود.

پارک ملی کوه رینیر، و پارک ملی کسکیدز شمالی، پارک ملی المپیک که یکی از مکان های میراث جهانی یونسکو در آمریکا می‌باشد از مکان های دیدنی این ایالت می باشند.

از سال ۱۸۹۲ الی جولای ۲۰۲۰ میلادی ۳۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری در ایالت واشنگتن برگزار شده است که از این تعداد ۱۷ دوره دموکرات ها، ۱۴ دوره جمهوری خواهان و یک دوره حزب ترقی خواه (Progressive) برنده این انتخابات بوده اند. برای اینکه دقیق تر این انتخابات را بررسی کنیم، بهتر است به سه بخش تقسیم کنیم. بخش اول از سال ۱۸۹۲ الی ۱۹۴۸ میلادی که در این بازه زمانی ۱۵ دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این ایالت برگزار شد که هفت دوره دموکرات ها، هفت دوره جمهوری خواهان و یک دوره ترقی خواهان برنده این انتخابات شدند. بخش دوم از سال ۱۹۵۲ الی ۱۹۸۴  می باشد که ۹ دوره این انتخابات برگزار شد که هفت دوره جمهوری خواهان و دو دوره دموکرات ها برنده این انتخابات شدند و می توان این بخش را بخش جمهوری خواهان نامید. بخش سوم از سال ۱۹۸۸ الی ۲۰۱۶ می باشد (انتخابات ۲۰۲۰ هم که هنوز برگزار نشده است) که هشت دوره این انتخابات برگزار شد و دموکرات ها برنده هر هشت دوره این انتخابات شدند و این بخش را نیز می توان بخش دموکرات ها نامید. با این بخش بندی برای ما مشخص شد که از سال ۱۹۸۸ مردم ایالت واشنگتن در انتخابات ریاست جمهوری به دموکرات ها گرایش پیدا کردند و تا کنون این روند ادامه دارد.

در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری حزب دموکرات سال ۲۰۱۶ برنی سندرز با ۷۲.۷ درصد آرا موفق به شکست هیلاری کلینتون با ۲۷.۱ درصد آرا شد. از حزب جمهوری خواه نیز دونالد ترامپ با ۷۵.۸ درصد موفق به شکست تد کروز با ۱۰.۵ درصد آرا شد.

در انتخابات نهایی ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون با ۵۲.۵ درصد آرا موفق به شکست دونالد ترامپ با ۳۶.۸ درصد آرا در این ایالت شد و ۱۲ رای الکترال این ایالت را برنده شد.

از سال ۱۸۸۹ تا کنون ۲۴ سناتور از حوزه انتخابیه ایالت واشنگتن برای مجلس سنا آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۱۱ تن دموکرات و ۱۳ تن جمهوری خواه بودند. از این ۱۱ سناتور دموکرات یک تن بنام George Turner (۱۸۹۷-۱۹۰۳) با اتحاد بین حزب دموکرات و جمهوری خواه نقره ای (Silver Republican Party) در انتخابات موفق شد. از میان سناتورهای جمهوری خواه نیز Miles Poindexter (۱۹۱۱-۱۹۲۳) در سال های حضور خود در سنا یکبار از حزب جمهوری خواه جدا و به حزب ترقی خواه (Progressive Party) پیوست و مجددا به حزب جمهوری خواه پیوست.

با توجه به آمار بالا تعداد سناتورهای جمهوری خواه بیشتر از دموکرات ها است، اما تعداد دوره هایی که سناتورهای دموکرات رای آوردند بیشتر از جمهوری خواهان است. ۱۳سناتور جمهوری خواه مجموعا ۱۰۱ سال سابقه حضور در مجلس سنا دارند اما ۱۱ سناتور دموکرات مجموعا ۱۵۹ سال سابقه حضور در سنا را دارند. از دو کرسی این ایالت در مجلس سنا یکی از سال ۱۹۸۷ و دیگری از سال ۲۰۰۱ تا کنون دست دموکرات ها می باشد. با توجه به آمار ارائه شده به راحتی متوجه می شویم که دموکرات ها در انتخابات مجلس سنا در ایالت واشنگتن دست بالا را دارند و هم اکنون هم گرایش مردم این ایالت در انتخابات سنا به دموکرات ها است.

Warren G. Magnuson (۱۹۴۴-۱۹۸۱) با ۳۷ سال حضور در مجلس سنا و Henry M. Jackson (۱۹۵۳-۱۹۸۳) با ۳۰ سال حضور در سنا و هر دو از حزب دموکرات، با سابقه ترین سناتورهای این ایالت می باشند.

Maria E. Cantwell و Patty Murray که سابقه طولانی ۲۷ ساله در سنا دارد هر دو از حزب دموکرات، دو سناتور حال حاضر ایالت واشنگتن در مجلس سنای آمریکا می باشند.

از سال ۱۸۸۹ تا کنون (جولای ۲۰۲۰) تعداد ۸۹ نماینده از حوزه انتخابیه ایالت واشنگتن برای مجلس نمایندگان آمریکا انتخاب شده اند که از این تعداد ۴۲ تن از حزب دموکرات، ۴۴ تن از حزب جمهوری خواه، یک تن از حزب جمهوری خواه نقره (Silver Republican Party) و دو تن از حزب ترقی خواه (Progressive Party) بوده اند.

همانطور که آمار نشان می دهد از نظر تعداد نماینده، جمهوری خواهان با اختلاف خیلی کمی از دموکرات ها پیش هستند، اما از نظر تعداد سال های حضور در مجلس، دموکرات ها با اختلاف کمی  مجموعا با ۴۱۹ سال حضور در مقابل جمهوری خواهان با ۳۹۴ سال حضور پیش هستند و این نشان از این است که دموکرات ها دوره های بیشتری را رای آوردند. در سال های اخیر گرایش مردم واشنگتن در این انتخابات به دموکرات ها بیشتر شده است بطوری که از ۱۰ نماینده حال حاضر ایالت واشنگتن در مجلس نمایندگان هفت تن دموکرات و سه تن جمهوری خواه می باشند. ولی با جمع بندی و محاسبه همه جوانب تقریبا هر دو حزب در طول تاریخ این انتخابات با هم تقریبا برابر هستند.

از سال ۱۹۸۹ الی ۲۰۲۰ میلادی ۲۳ فرماندار برای ایالت واشنگتن انتخاب شده است است که از این تعداد ۱۰ تن دموکرات، ۱۲ تن جمهوری خواه و یک تن (John Rankin Rogers) که با حزب عوام گرایی (People's Party) در انتخابات شرکت و برنده شد ولی سه سال بعد حزب خود را عوض و بعنوان یک دموکرات مابقی دوره فرمانداری خود را به پایان رساند.

در این انتخابات نیز همانند انتخابات مجلس نمایندگان و سنا جمهوری خواهان از نظر تعداد فرماندار با فاصله کمی از دموکرات ها پیش هستند، اما از نظر سال هایی که این تعداد فرماندار راس کار بودند و نشان از تعداد دوره هایی است که رای آوردند، چون بعضی از فرمانداران یک دوره، بعضی دو دوره و بعضی سه دوره رای آوردند، دموکرات ها با فاصله کمی (۶۵سال دموکرات ها، ۶۲ سال جمهوری خواهان) برتر از جمهوری خواهان هستند. همچنین از سال ۱۹۸۵ تا کنون هر پنج فرماندار این ایالت از حزب دموکرات بوده اند.

Jay Inslee از حزب دموکرات فرماندار حال حاضر ایالت واشنگتن می باشد.

 

نتیجه: با توجه به اینکه در انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت حزب دموکرات در طول تاریخ دست بالا را دارد و در هشت انتخابات اخیر ریاست جمهوری موفق عمل کردند، در انتخابات مجلس سنا نیز در طول تاریخ موفق عمل کرده و حداقل در ۲۰ سال اخیر هر دو کرسی سنا را نیز در اختیار دارند، در مجلس نمایندگان نیز موفق عمل کرده و هم اکنون از ۱۰ کرسی این ایالت در مجلس نمایندگان هفت کرسی آن را در اختیار دارند و در نهایت همچنان که بالاتر ذکر شد در طول تاریخ انتخابات فرمانداری بهتر عمل کرده و هر پنج فرماندار اخیر ایالت دموکرات بودند، می توان ایالت واشنگتن را یک ایالت دموکرات دانست که از دلایل مهم بوجود آمدن این نتایج مخصوصا در سال های اخیر درصد قابل توجه جمعیت لاتین تبارها و آسیای جنوب شرقی می باشد که بخاطر وجود شرکت های بزرگ در این ایالت و بوجود آمدن بازار کار بزرگ به اینجا مهاجرت کرده و بدینگونه بافت جمعیتی را تغییر و روی نتایج انتخابات تاثیر گذار شده اند.

 

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیوان شکوری

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.