رفتن به محتوای اصلی

انتقال کیوان صمیمی زندانی سیاسی ۷۳ ساله به زندان مرکزی کرج
21.01.2022 - 17:37
تفسیر از:
نسیم امیری

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز چهارشنبه ۲۹دی ماه ۱۴۰۰، کیوان صمیمی که از زندان اوین به یکی از کلانتریهای شهر کرج منتقل شده بود، به زندان مرکزی کرج انتقال یافت.

کیوان صمیمی روز چهارشنبه ۲۹ دیماه، برای انجام آزمایش و هم‌چنین پیگیری اعزام به پزشکی قانونی، (پیرو دستور دادگاه برای بحث عدم تحمل کیفر) به بهداری زندان مراجعه داشته که از آن لحظه به بعد به بند بازنمی‌گردد و به یکی از کلانتریهای شهر کرج منتقل می‌شود. این زندانی سیاسی اکنون به زندان مرکزی کرج منتقل شده است.

مصطفی نیلی وکیل کیوان صمیمی، پیشتر خبر داده بود که موکلش پس از انتقال از زندان اوین، در بازداشتگاه یکی از کلانتری‌های شهر کرج نگهداری می‌شود و قرار است به ندامتگاه مرکزی کرج منتقل شود. نیلی همچنین عنوان کرد که انتقال موکلش با فشار نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

نیلی درباره وضعیت بیماری و شرایط جسمی آقای صمیمی و همچنین جابجایی او از زندان اوین به مرکزی کرج نوشته بود: «دو روز پس از اینکه کارت تلفن آقای صمیمی وصل شده بود دوباره دسترسی ایشان به تلفن در روز چهارشنبه این هفته قطع شده بود که پس از مراجعه به حفاظت زندان، مجددا وصل می‌شود.

پس از بازگشت از حفاظت با توجه به اینکه طی چند روز گذشته در ادرار موکل بنده، خون مشاهده شده بود برای انجام آزمایش و هم‌چنین پیگیری اعزام به پزشکی قانونی، پیرو دستور دادگاه برای بحث عدم تحمل کیفر به بهداری زندان مراجعه داشته که از آن لحظه به بعد به بند بازنمی‌گردد. تا اینکه طی تماسی ناشناس با فرزند کیوان صمیمی به اطلاع او می‌رسانند که ایشان در یکی از کلانتری‌های شهر کرج نگهداری می‌شود تا به ندامتگاه مرکزی این شهر منتقل شود.»

مصطفی نیلی گفت: «به نظر می‌رسد که بهانه اصلی این درخواست برای جابجایی موکلم از زندان اوین توسط نهادهای امنیتی، اولا؛ مطالب و نامه‌هایی بوده که ایشان منتشر کرده و در ثانی، پیگیری‌هایی بوده که کیوان صمیمی با استناد به آئین‌نامه‌ها و قوانین برای وضعیت نگهداری زندانیان در داخل زندان داشته است. به همین دلیل نیز، نهادهای امنیتی تلاش می‌کردند که ایشان را از زندان اوین منتقل کنند.»

مصطفی نیلی گفت: «اینکه الان ایشان را به استان البرز تبعید کنند، عملا مجازاتی مضاعف بر آنچه در قانون پیش بینی شده، برای وی تعیین شده است. این مسئله کاملا خلاف قانون است و علاوه بر موکلم، خانواده او نیز به این شکل مجازات می‌شوند.»

آقای صمیمی از تاریخ ۱۷ آذر ماه ۹۹ دوران محکومیت ۲ ساله خود را در زندان اوین سپری می‌کرد.

کیوان صمیمی، سردبیر نشریه ایران فردا در تاریخ۲۲ اردیبهشت ماه ۹۸، به دلیل شرکت در تجمع روز جهانی کارگر در ۱۱ اردیبهشت ۹۸، پس از تفتیش منزل و محل کارش بازداشت شد.

صمیمی در روز دوشنبه ۲۷ خردادماه ۹۸، با تودیع قرار وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

کیوان صمیمی در تاریخ اول اردیبهشت ماه ۹۹ به صورت غیابی توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

پس از اعتراض در دادگاه دیگری، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در مرحله تجدیدنظر توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ریاست قاضی احمد زرگر عینا تایید شد. سرانجام این حکم توسط شعبه هم عرض به ۲ سال زندان تبدیل شد.

شایان ذکر است کیوان صمیمی ۷۳ ساله، روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و عضو کانون نویسندگان ایران، سابقه زندانی شدن در هر دو دیکتاتوری شاه و شیخ را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره حکومت پهلوی و دیگری نیز در دهه شصت در دیکتاتوری ولایت فقیه اعدام شده‌اند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
سایت جوانه ها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.