رفتن به محتوای اصلی

سید علی صالحی شروط ارشاد را نمی پذیرد: حذف 120 صفحه از 150 صفحه‌ی «تمرین آماده باش كبوتر»

سید علی صالحی شروط ارشاد را نمی پذیرد: حذف 120 صفحه از 150 صفحه‌ی «تمرین آماده باش كبوتر»

و با مردم سخن گویند. سید علی صالحی یکی از چهره های برجسته شعر امروز است. وقتی که در اینترنت (گوگل) به فارسی «سید علی» نوشته می شود، به دنبال آن «صالحی» مشاهده می شود و این نشاندهنده بیشترین آمار مراجع به اشعار و نوشتارهای این شاعر گرانقدر کشورمان است.
دستگاه سانسور رژیم اسلامی نمی گذارد این شاعر با مردمش آزادانه سخن بگوید؛ همانگونه که در 33 سال گذشته تلاش کرده تا زبان های براندازان نظام و دگراندیشان را در داخل کشور گره بزند. بقول شاعر:
دردا ... در این دیار
شکایتِ کدام درنده
به درنده‌ی دیگری باید؟
ایلنای حکومتی گزارش داده است:

******
در پی حذف 120 صفحه از مجموعه‌ی «تمرین آماده باش كبوتر»؛
صالحی: به این سادگی‌ها مایوس نخواهم شد

1391-09-08
خلاصه: صدور مجوز چاپ مجموعه‌ی شعر «سید علی صالحی» پس از مدت‌ها انتظار، توسط اداره‌ی كتاب ارشاد مشروط به حذف 120 صفحه از 150 صفحه‌ی آن اعلام شد. صالحی اظهار داشته كه این شرط را نخواهد پذیرفت.
متن:
ایلنا: صدور مجوز چاپ مجموعه شعر «سید علی صالحی» پس از مدت‌ها انتظار، توسط اداره‌ی كتاب ارشاد مشروط به حذف 120 صفحه از 150 صفحه اعلام شد. به گفته‌ی صالحی، او این شرط را قبول نخواهد كرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجموعه‌ی شعر «تمرین آماده باش كبوتر» از سوی نشر ثالث در سال 90 جهت كسب مجوز به دایره‌ی نظارت بر كتاب وزارت ارشاد سپرده شد و سرانجام پس از ماه‌ها، به جواب نهایی ارشاد كه حاكی از حذف 80 درصد از این مجموعه است، ختم شد.

صالحی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: این مجموعه شعر نیز می‌رود در جوار كل شعرهایی كه در طی این سال‌ها ممنوعه اعلام شده‌اند.

او ضمن اظهار تاسف برای وضعیت به وجود آمده در فضای نشر كشور و اداره‌ی كتاب افزود: آستانه‌ی تحمل بسیار پائین آمده و من از این بابت بسیار متاسفم كه یك مجموعه‌ی شعر كه نهایتآ در 2 تا 3 هزار نسخه تیراژ می‌خورد، این‌گونه مسئولان را به واكنش وا می‌دارد. حال آن‌كه در شرایط كنونی چاپ یك مجموعه‌ی شعر در این تیراژ نمی‌تواند زیانی به كسی برساند.

این شاعر ادامه داد: من فكر می‌كنم این نوع برخوردها، نوعی یاس پراكنی را در جامعه دامن می‌زند، اما با اینحال، شاعرانی مثل من به این سادگی‌ها مایوس نخواهند شد؛ دفتر بعدی شعرم را به زودی به ناشر خواهم سپرد.

او در پایان گفت: امیدوارم فضای حاكم بر نشر كشور در آینده‌ای نزدیك مورد توجه و اصلاح مسئولان قرار بگیرد و فضای باز و منصفانه‌ای برای انتشار كتاب در كشور مهیا شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید