از صبح انقلاب تا امروز مردم احساس آزادی نکرده‏ اند؟

چرا از صبح انقلاب تا امروز مردم حتی یک‏ ساعت احساس فراغت و آزادی نکرده‏ اند؟ . در اینجا باید اذعان نمود که جنایات این حکوت بر کسی پوشیده نیست.اما سوال مشخص من از روشنفکران و الیت جامعه این است که ما ،تا کی باید نظاره گر این ثمره نامبارک و ویرانی باشیم.رمز پیروزی در قبال این حکومت یک چیز است و ان اتحاد نیروهای سکولار،دموکرات و انحلال طلب است.

جمهوری اسلامی بعد از سی و چهار سال ،در صدد برگزاری جشن پیروزی خود ،در بیست ودوم بهمن است .بهمن ماهی، که با اعدام و قطع انگشت شروع شد و تا بازداشت روزنامه نگاران ادامه داشت تا توتالیتر بودن خود را در این سی و چهار سال اثبات نماید.از ان سوی ،نمایندگان مجلس که باید مدافع حقوق ملی و مردم باشند ،از وزارت اطلاعات برای بازداشت روزنامه نگاران تقدیرنمودند. تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران در گفت‌وگوهایی جداگانه با خبرگزاری فارس که روز جمعه، ۱۳ بهمن، منتشر شد، از اقدام وزارت اطلاعات در بازداشت گسترده روزنامه‌نگاران تقدیر کردند. فتح‌الله حسینی، جواد کریمی قدوسی، محمد اسماعیلی، محمدصالح جوکار، حسن کامران دستجردی، حسین نقوی و منصور حقیقت‌پور، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس، این اقدام وزارت اطلاعات را «به‌موقع» و «مقتدرانه» توصیف کرده و اعلام داشتند که کمیسیون امنیت ملی از وزارت اطلاعات حمایت خواهد کرد. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در هفته گذشته ۱۷ روزنامه‌نگار و فعال رسانه‌ای در ایران را بازداشت کرد. این وزارتخانه در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه، ۱۱ بهمن، منتشر کرد، اتهام این روزنامه‌نگاران را همکاری با رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور عنوان کرد و گفت که آنها اعضای «یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های رسانه‌ای متصل به اردوگاه رسانه‌ای استکبار» هستند. ‌ اما برخی از نمایندگان مجلس ایران با تکرار ادعاهای وزارت اطلاعات کشور، از بازداشت روزنامه‌نگاران به عنوان عملیاتی «پیچیده» و «هوشمندانه» نام می‌برند که در آستانه یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران رخ داده است. محمد اسماعیلی، نماینده زنجان، با «خائن» نامیدن روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده، نوید برخوردی «قاطعانه» با آنها را داد و اظهار داشت: «درخواست ما از این دستگاه امنیتی این است که همچنان اوضاع را تحت کنترل داشته باشد و با هرگونه حرکت ضدانقلابی برخورد سریع صورت گرفته و عوامل آن به مردم معرفی شوند.‌» حسن کامرانی دستجردی، نماینده اصفهان، هم این روزنامه‌نگاران را «پیاده‌نظام دشمن» نامید و گفت: «سربازان گمنام امام زمان در عرصه جنگ سایبری و با پیچیدگی‌های اطلاعاتی در عرصه نرم‌افزاری، موفقیت‌های شایان توجهی داشته‌اند که این موفقیت‌ها و دستگیری پیاده‌نظام‌های دشمن در عرصه رسانه در داخل کشور قابل تقدیر و تحسین است.» همچنین جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد و کلات، گفت: «دستگیری عوامل رسانه‌ای غرب در کشور پیام خوبی برای کسانی است که زمینه‌هایی این‌چنینی دارند تا روی خوش به پیشنهادات رسانه‌های غربی نشان ندهند.»عدم مشروعیت نظام ،تحریم انتخابات وترس حکومت از فروپاشی و حرکت های اعتراضی خودجوش مردم بدلیل مشکلات عدیده در استانه انتخابات ریاست جمهوری نمی تواند پیام خوبی برای جشن سی و چهار ساله این حکومت باشد.این اعدامها و بازداشت ها می تواند یک پیام برساند وان جلوگیری از سقوط این حکومت با ایجاد رعب و وحشت است. در همین خصوص مطلبی از طرف اقای فاطمی نظرم را جلب نمود که نوشته بودند کدامین ثمره انقلاب را باید جشن گرفت؟ از مردم می‏ خواهند انقلابی را جشن بگیرند که وطنشان را ویران کرد، میهن‏شان را به جنگ خانمانسوز کشاند، حیثیت معنوی و اقتصاد کشورشان را به باد فنا سپرد، مشتی اراذل و اوباش را بر سرشان سوارکرد، صدها هزار جوان را در جنگ و انتقام‏جویی به خاک و خون کشاند و میلیون‏ها ایرانی را وادار به جلای وطن کرد. نخستین رئیس جمهورش از ترس جان ناچار به فرار شد و سه رئیس جمهور دیگرش که بیست و چهار سال بر این خراب شده حکومت کردند امروز مطرودند و ” فتنه‏ گر” و “انحرافی” نام گرفته‏ اند. رژیم منبعث از این انقلاب شوم بیش از آنکه اسلامی خوانده شود از خصائص استالینی برخوردار است و رهبر آن برای انحصار و حفظ قدرت، استالین‏وار حکومت می‏کند. این است انقلابی که می‏ خواهید مردم سی و چهارمین سالگرد آن را جشن بگیرند؟ مردم می‏ پرسند چرا با هر سالگرد انقلاب شرایط زندگی مشکل‏ تر شده است؟ چرا هر سال که می‏ گذرد زندگانی تلخ تر و وضع معیشت بحرانی ‏تر می ‏شود؟ چرا از صبح انقلاب تا امروز مردم حتی یک‏ ساعت احساس فراغت و آزادی نکرده‏ اند؟ . در اینجا باید اذعان نمود که جنایات این حکوت بر کسی پوشیده نیست.اما سوال مشخص من از روشنفکران و الیت جامعه این است که ما ،تا کی باید نظاره گر این ثمره نامبارک و ویرانی باشیم.رمز پیروزی در قبال این حکومت یک چیز است و ان اتحاد نیروهای سکولار،دموکرات و انحلال طلب است. سوال من از اقای فاطمی این است که شما ودیگران چه تلاشی برای نزدیک شدن نیروهای سکولار و دموکرات انجام داده اید و ثمره تلاش اپوزیسیون چه بوده است.?اگر امروز همه ما به حاکمیت ملی اعتقاد داریم پس چرا تحت این نام واسم متحد نمی شویم و به این حکومت غیر مردمی پایان نمی دهیم! هر الترناتیوی که می خواهد ساخته شود با منیت های خود جمهوری اسلامی را فراموش می کنیم و نگران این می شویم که چه کسی می خواهد این کار را انجام دهد .مگر حاکمیت ملی حکومت مردم برای مردم با مردم نیست.پس این همه لجاجت برای اتحاد چیست? «حاکمیت ملی» متشکل از دو کلمه ی «حاکمیت» و «ملی» بوده و از جمله مقوله های است که با پسوند ملی در ادبیات سیاسی کاربرد داشته است . برای یافتن معنی اصلی حاکمیت ملی باید نخست کلید واژه ها (حاکمیت) و (ملی) را تعریف کرد. ‏ براساس تعريف علمي حقوقدانان و انديشمندان : "«حاكميت» همان قدرت برتر و عاليه اي است كه در هر جامعه، بلامنازع و مافوق همه قدرت هاست و داراي دو بعد اساسي است : نخست، بعد ملي آن كه موجب اطاعت مردم از اين قوه برتر مي شود و ديگر بعد بين المللي آن است كه بر اساس آن كشورهاي ديگر حاكميت يك كشور را به رسميت مي شناسند واژه «ملي» : "امروزه اصطلاحي متعلق به فلسفه سياسي و علوم اجتماعي است و از لحاظ لغوي در زبان هاي لاتين از ريشه” زاده شدن”، “خويشاوندي داشتن” و “هم تباري” مي آيد . لذا “ملي” نظير “مليت” مفهومي است که عمري دويست ساله در دنيا دارد و معطوف به مفهوم “ملت” در معني اقتصادي-اجتماعي- سياسي (فراديني و فرا ايلي آن) است . در تعريف كلاسيك از مفهوم ملت، "اساسا ملت در تعلق به ديگرى معنا پيدا ميكند و خود فى نفسه معنائى ندارد و اين ديگرى يا سردارى، اميرى و از اين قبيل است كه يك حكومتى را تشگيل ميدهد و مردم به عنوان رعاياى اين حاكم مفتخر به عنوان ملت ميشوند . اما برخلاف تعریف کلاسیک و قدیمی از ملت، در تعريف جدید، "ملت به مجموعه انسان هایی که در یک سرزمین واحد زندگی کرده و حاکمیت سیاسی واحدی را مبتنی بر آرای جمعی بوجود آورده اند، اتلاق میگردد . " درین تعریف مدرن از ملت، حاکمیت ملی اصلا مستقل از قلمرو اراده ملت مشروعیت نمی یابد . زیرا حاکمیت ملی از تبلور رای و اراده جمعی شکل گرفته، قوام یافته و بمثابه نماد و مظهر اراده جمع ایفای نقش میکند. «حاکمیت ملی» در مفهوم جدیدش بار حقوقی داشته که بعد از مشارکت آزادانه مردم در انتخابات و تراکم آراء اکثریت، اوتوریته اِعمال قدرت سیاسی، به شخص و یا نهادی موقتا تفویض شده و آن شخص یا نهاد، بمنزله مظهر و نماد اراده و خواست مردم، قدرت اجرایی حاکمیت را در جغرافیای معین بدست گرفته هم در سطح ملی و هم در عرصه بین المللی، روابط داخلی و خارجی دولت را تبیین کرده و حاکمیت ملی را رهبری می کند . با این تعریف از حاکمیت ملی، مشخص می گردد که حاکمیت به ملت تعلق دارد و دولت صرف وظیفه تعمیل اراده ملت را بعهده دارد . یا به عبارت دیگر، حاكميت و سيادت از آنِ تمامى مردم است و مردم با تراکم آرای شان، پروسه انتخاب نماينده و تفویض موقتی قدرت را به شخص یا اشخاصی برعهده گرفته و با نظارت بر عملكرد دولت، از هر گونه انحصار در روند تصميم سازى و چيرگى گروه و فكر خاص بر سرنوشت عمومی جلوگيرى مى كنند . مردم در یک کشور پلی اتنیک جزء مجموعه اقوام تشکیل دهنده آن کشور هستند و حاکمیت ملی در چنین کشوری کثیرالاقوام، به معنی حاکمیت همه ملیت ها و اقوام بر سرنوشت سیاسی شان، قابل تعریف است که این حاکمیت در برابری حقوق سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان در حاکمیت ملی تبلور مییابد . زیرا " اصل حق تعین سرنوشت، بر پایه نظریه حق حاکمیت مردم استوار است." پس با این تعریف، مرجع قدرت حاکمیت، اراده و خواست مردم است که با متراکم ساختن رای شان در واقع اوتوریته ایجاد کرده و آنرا به شخص یا اشخاصی موقتا تفویض می کنند و با تفویض این قدرت است که حاکمیت مشروعیت می یابد . فراموش نگردد که حاکمیت زمانی ملی می گردد که اراده و رای تمام مردم کشور در ساختار آن دخیل بوده و در واقع حکومت، عامل اجرایی خواسته ها و تبلور دهنده ارمانهای تمام مردم کشور صرف نظر از تعلقات سیاسی، مذهبی و اتنیکی انان می باشد . این امر زمانی میسر است که دولت به نمایندگی از مردم در راستای تحقق عدالت اجتماعی تلاش ورزیده و عدالت در تمام شیون زندگی سیاسی، اجتماعی و اقتصادی همه رونما گردیده و زمینه برادری بر پایه برابری تمام اقوام شریف کشور را فراهم سازد . بنا بگفته جان راولز (John Rawls ) برابري درجوامع دموکراتيک برابر با عـدالت است "توصيف برابري کارآساني است. جزاين نيست که همگان را يکسان وصف کنيم و جايگاهي برابر، يعني وضعيتي همسان براي هر يک ازآنان نسبت به ديگران درنظر گيريم . آن ها همه داراي حقوق و قدرت هاي يکسان در راه و روشي خواهند بود که امکان دست يابي به هماوايي بين آن ها را فراهم خواهد آورد." پس با این برداشت از حاکمیت ملی به این نتیجه می رسیم که شرکت متناسب نمایندگان اقوام در ساختار حاکمیت نه تنها مشروعیت حاکمیت را محقق می سازد بلکه این حاکمیت را که تبلور دهنده خواست ها و اراده اکثریت شهروندان کشور می باشد تبدیل به مظهر، نماد و سمبل وحدت ملی، هم در سطح ملی و هم در عرصه بین المللی می کند .امیداورم با این باور به حاکمیت ملی هر چه زودتر نیروهای سکولار و دموکرات براساس اعلامیه جهانی حقوق بشر با اتحاد و همدلی و راهکار ومانفیست مردم ایران را خوشحال نمایند واین حکومت ورشکسته را ساقط نمایند .اگر به حاکمیت ملی اعتقاد دارید ان را از اهداف خود قرار دهید و نوع حکومت و سیستم اداری کشور را به صاحبان اصلی ان یعنی مردم واگذار نمایید و در این خصوص کسی هم حذف نفرمایید. اول سعی نمایید مردم را حاکم کنید و بعد نظر خود را به رای مردم بگذارید.شرایط امروزایران بحرانی است و نگاه مردم به شما در خارج از کشور است.امیدوارم در سال اینده این پیروزی محقق گردد ومردم به ازادی ورفاه برسند.

پی نوشت ها : 1- گیدنز ، جامعه‌شناسی، ۱۳۸۴، ترجمهٔ منوچهر صبوری، نشر نی، ص ۸۱۱

ایمیل نویسنده: 
انتشار از: 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

         

 

دیدگاه‌ها

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اقای ایرانی نقش روشنفکران در جامعه خیلی مفید بوده است ...شما نقش روشنفکران را در عصر روشنگری نمیتوانید نامفید بدانید ..مهم این است که بدانیم چه میخواهیم ..به اعتقاد من مردم تا حدود زیادی دنباله رو روشنفکران جامعه هستند و به ان سمت و سو میروند...عصر روشنگری در تاریخ فلسفهٔ اروپا، (Age of Enlightenment) نمونه واصطلاحی است که برای سدهٔ هجدهم میلادی و یا دورهٔ طولانی‌تر یعنی عصر خردگرایی در سده هفده به‌کار می‌رود.فلسفه روشنگری فلسفه قرن هجدهم را شامل می‌شود. دیدرو، ولتر، روسو، مونتسکیو،کانت و ساد از فیلسوفان عصر روشنگری‌اند.
روشنگری اشاره به حرکت تاریخی روشنفکریِ است که مدافع عقل به عنوان مبنای سیستم زیبایی‌شناسی معتبر، اخلاق، حکومت و منطق بوده و به فیلسوفان اجازه می‌دهد که حقیقت قابل مشاهده را در جهان بدست آورند.پس با این رویکرد ما هم میتوانیم بر اساس منطق و حاکمیت ملی اتحادنماییم .

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
درود جواد عزیز مناین امادگی را دارم ..و فکر میکنم اقای توکلی هم در این زمینه امادگی داشته باشند ..اما چوناقای توکلی با نویسندگان در ارتباط هست قانونا ایشان زحمت بیشتری را بدوش دارند

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اقای زمانی و اقای توکلی پیشنهاد شما در خصوص اتحاد نویسندگان این سایت کی و چه زمانی میخواهد عملی شود ..پیشنهاد خوبی است امیدوارم محقق شود

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
به اعتقاد من اگر نیروهای سکولار و دموکرات انحلال طلب از همه طیف ها به حاکمیت ملی احترام بگذارند مردم و جوانان امروز ایران از سکولارها حمایت خواهند نمود ..مردم ما با این همه گرفتاری و تحت ستم این حکومت از مردم خاورمیانه خیلی جلوتر هستند واین بستر اماده است ..اما مردم برنامه میخواهند و باید در این زمینه کار تشکیلاتی نمود واز طریق رسانه ها اصلاع رسانی نمود..امیدوارم این اتحاد شما که نویسندگان این سایت هستید هر چه زودتر عملی شود..مردم امروز نیاز به اتحاد دارند واین وظیفه شما است...

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
من هم به عنوان یک جوان بیست و چار ساله مفهوم سکولاریسم را فهمیده ام ..و جوانان امروزایران از این نظر حمایت مینمایند ..اما نیروهای سکولار باید تلاش بیشتری در این زمینه انجام دهند

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اتفاقا این حکومت به مردم نشان داد که یک حکومت مذهبی چقدر میتواند خطرناک باشد و مردم این را لمس نموده اند..اما شاید در مورد سکولاریم کم کاری شده است واین وظیفه الیت جامعه است...وقتی سکولاریسم با زبان ساده به مردم گفته شود انها میپذیرند.سکولاریسم سیاسی با مذهب مشکلی ندارد ولی دین از حکومت جداست واتفاقا حرمت همه ادیان هم حفظ میشود..دلیلی که روحانیون موفق شدند همین زبان توده ایی و ایجاد شبکه بین مردم بود و چومن مردم یک حکومت دینی را تجربه نکرده بودند فکر میکردند دین به انها همه چیز میدهد واین ملایان با همین ابزار به قدرت رسیدند ..اما شریط امروز متفاوت است و مردم هم دین و هم ملاها را تجربه نمودند دقیقا زمان قرون وسطی ..به اعتقاد من رنسانس در ایران شروع شده و باید کار کرد..من با کمال میل در خصوص این پیشنهاد با شماو دیگر دوستان همکاری مینمایم وامیدوارم هر زودتر این موضوع عملی شود .....

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
من معتقد هستم الیت جامعه خیلی در روند پیشرفت یک جامعه موفق است ..مثلا ما در ان زمان شریعتی و جلال ال احمد را داشتیم واز ان احمد کسروی ها هم بودند ..اما مهم این است که کدام تفکر یک جامعه را به پیشرفت و نابودی میکشاند...سکولاریسم پدیده ایی جدید نیست و ما هم میتوانیم الگو برداری نماییم این شدنی است به شرط این که با شناخت کامل به ان سمت برویم..مثلا مگر روشنفکران سکولار ان زمان از اقای خمینی شناخت نداشتند مگر سال 1341 ایشان در قبال شاه بدلیل رای دادن به زنان اعتراض نکرد ..کتابهای ایشان هم بود..اما اگر روشنفکران ان زمان میدانستند که چه میخواهند گرفتارنمی شدند ..مهم این است که اگر ما میگوییم این را نمیخواهیم باید بدانیم که چه میخواهیم..درست است کهایران یک کشورمذهبی است اما کشور ایران با توجه به نسل امروز این پتانسیل را دارد کهبه سمت سکولاریم برود..مهم برنامه وهدف و مانفیست است .
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
در مورد پیشنهاد شما ؛ موافقم . اصلن یکی از اهداف این سایت پر کردن شکاف نسل هاست . ایده ای است که مدتهاست به ان فکر می کنم که بجای مدیریت فعلی« شورای از همکاران سایت» را ایجاد کنیم ... در مورد جلسه باید چارچوب ان را مشخص کنیم .
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای زمانی ..این خاطره یکهو به ذهنم آمد؛ همینطور نوشتم و شاید ربطی به نوشته شما نداشت..می خواستم بگم دمکراسی یک پدیده « مطلق» نیست و اینطور نبود که پس از انقلاب حتی یک ساعت ارادی نداشتیم . ارادی از قبل از انقلاب بخصوص زمان حکومت 37 روز ه زنده یاد شاهپور بختیار واقعا وجود داشت و تا شش ماه اول انقلاب هم ارادی نسبی وجود داشت . تازه راستش را بخواهی هیج روشنفکری کلمه سکولار را نشنیده بود ..چون حکومت شاه سکولار بود .و نیازی نبود که ما خود را سکولار بنامیم ...من نوار مصاحبه شما با خانم لاله موذن را گوش کردم .بنظر من شما متوجه تفاوت فرهنگی بین جوامع نیستید

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اقای توکلی من برای شما احترام زیادی قائل هستم چرا که در عمل در این سایت ازادی بیان را از طیف های مختلف رعایت نمودید و از حسن نیت شما تشکر میکنم.اما یک پیشنهاد دارم این سایت نویسندگان زیادی از تفکرات مختلف دارد اگر بتوانیم با هم یک جلسه مشترک به عنوان الیت جامعه در خصوص چگونگی گذار از این حکومت به یک توافق برسیم خیلی خوب میشود..امروزروز عمل است و همه برای نجات ایران با هدفهای مشخص باید در کنار هم قرار بگیریم ...اگر بتوانید چنین جلسه ای را با حضور افراد ونویسندگان این سایت در یک اتاق پالتاک ایجاد کنید کار بسیار مهمی را انجام داده اید ..مردم به ما و مقالات ما نگاه میکنند و بیایم نسل جدید و نسل قدیم را به هم برای یک هدف ان هم ازادی ایران وصل نماییم ..این حکومت غیر مردمی باید برود.این حکومت است که با دامن زدن به مسایل فرقه ایی ومذهبی به دنبال تفرقه است..این حکومت از اتحاد من و شما میترسد

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
اقای توکلی من به عنوان یک روزنامه نگار و فعال سیاسی که در انقلاب متولد شدم با بررسی وقوع این انقلاب به این نتیجه رسیدم که تنها راه نجات مردم ایران یک حکومت سکولار و دموکرات است .و به همین دلیل در ایران با این هدف شروع به کار نمودم .سه بار بازداشت در سلول های این حکومت توتالیتر را تجربه نمودم و تن به خواسته های این حکومت ندادم .و امروز هم در تبعید به سر میبرم...شما مباحث را گفتید .ان زمان همه میگفتند شاه باید برود اما نمیگفتند که چه چیزی باید جایگزین ان باشد ..اما امروز ما میدانیم چه میخواهیم ما یک حکومت سکولار و دموکرات میخواهیم که بتواند تبعیض های قومی را در کل ایران از بین ببرد.امروز روز اتحاد در قبال این حکومت است ..چیزی که این حکومت نمی خواهد .اقای توکلی اگر ما به حاکمیت مردم اعتقاد داریم همه ما از چپ گرفته تا راست باید در این مسیر حرکت نماییم و روی پای خودمان باستیم.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای توکلی با درود با خواندن حرف هایتان یاد شهریور 20 افتادم که ازقبل از حضور متفقین در تهران پادگان ها و انبار های اسلحه و مهمات را باز کرده بودند وسلاح هایی که رضا شاه انهمه خریده و انبار کرده بود و سرمایه ملی مردم تلف انها شده بود در خیابان ها پخش شده بودند و سربازان بیچاره را بدون جیره و مواجب پابرهنه مرخص کرده بودند تابه ولایات خود بازگردند سلاح هایی که اگر زمان رضا شاه یه خال به انها میانداختی حبس و شلاق داشت جالب است یک قلدر میلیتاریست عاشق سلاح مثل رضا شاه یا پسرش یا ولایتی های حاکم را سر کار میاورند و اورا تحریک به خرید انواع سلاح های میکنند که هیچ کاربردی برای حفظ مرز ها ندارد و فقط برای سرکوب مردم است بعد مدام کشور ازین سلاح ها میخرد و سرمایه نفتی و معدنی و صادرات برای این جنون سلاح خریدن خرج میشود بعد که کشور نبدیل به یک زراد خانه شد غربی ها از ترسشان شورشی راه
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
...ادامه : از طرف دیگرمحدویت ها شروع شد ...اول فرقانی ها ...سپس زنان بی حجاب ...دمکرات ، کومله ....پیکاریها .. شورای خلق ترکمن ها ...چریک های فدایی ...مجاهدین ..بنی صد ر اقلیت ، حزب خلق مسلمان و ایت شریعتمداری...سران کودتای نوؤه ... اکثریت و توده ...نهضت بازرگان ، قطب زاده ..ملی _مذهبی ها ..ایت منتظری .بعد همیمنطوری تا موسوی و کروبی ..تا سرانجام نوبت باند احمدی نژاد رسیده ....سرنوشت خونه تیمی ما در شهریور58 کشف شد که روزنامه ها با تیتر درشت نوشتند که کشف خانه تیمی در مجیدیه تهران با صد ها قبضه کلانشینفک ، سیانور ، دلار ، مارک و قرص های ضد حامله گی.. شیشه های عرق .. ما سه نفر هم دستگیر شدیم و دست به اعتصاب غذا زدیم ....
تصویر کیانوش توکلی

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
....اما یکی یا دو ماه مونده به انقلاب احساس آرادی می کردیم ؛هر چه می خواستیم ، چاپ می کردیم و هر چه توفکرمون بود بر زبان جاری می ساختیم ؛ انقلاب که «پیروز »شد ؛یواش یواش احساس خفگی می کردیم ، خودمون را جمع جور کردیم بگذار خاطره ای تعریف کنم :با دو تااز رفقا(باقر و نسرین) خونه تیمی چریکی در مجیدیه تهران داشتیم ، همون روز انقلاب با مسئول تیم (مریم سطوت) قرار داشتیم بیرون از خونه قیامت بود و صدای تظاهرات مردم لحظه ای قطع نمی شد.من به رفقای هم تیمی گفتم ...بیرون انقلاب شده ..قرار بی قرار منتظر مسئول تیم نمی شوم ...می روم با مردم .... رفتم جلوی پادگان