رفتن به محتوای اصلی

اتباع کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس تا 60 سال پیش شناسنامه ایرانی داشتند

اتباع کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس تا 60 سال پیش شناسنامه ایرانی داشتند

در آن دوران، ایران بزرگترین امپراطوری جهان بود و به صورت فدرال یعنی بهترین شکل حکومتی نزدیک به دموکراسی اداره می‌شده است. وی با اشاره به این که کشور ایران در 2600 سال پیش تمامی جهان متمدن را منهای یونان شامل می‌شده است، خاطرنشان کرد: در همان زمان قسمت‌های جنوبی این کشور شامل تمام منطقه‌ی خلیج فارس، عمان و کویت بود و ایرانی‌ها حتی دو ایالت بزرگ نیز در این منطقه داشتند که بعدها تبدیل به عمان و امارات کنونی و قسمتی از آن نیز تبدیل به بحرین شد.

اتباع کشورهای حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس تا 60 سال پیش شناسنامه ایرانی داشتند
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ -
استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به پیشینه هزاران ساله تملک ایران بر خلیج فارس و مناطق حاشیه جنوبی آن گفت: تا سال 1950 یعنی حدود 60 سال پیش پول رایج کشورهای منطقه حاشیه‌ جنوبی خلیج فارس، ریال ایران بود و اتباع آن از شهرهای اهواز و بوشهر شناسنامه‌ی ایرانی می‌گرفتند؛ بنابراین وقتی می‌گوییم این منطقه جزو ایران بوده است، خلیج فارس نه در حاشیه‌ جنوبی بلکه در قلب کشورهای ایران قرار داشته است.

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر پیروز مجتهدزاده استاد ژئوپلتیک و جغرافیای سیاسی خاورمیانه در همایش بین‌المللی محیط زیست و ژئوپلتیک خاورمیانه با اشاره به این که ایرانی‌ها به پایبندی به هویت ملی شهرت دارند، خاطرنشان کرد: نزدیک به 60 سال است که برخی افراد در دنیای عرب و نه همه‌ی آنها سعی می‌کنند با اهداف نژادی و بدون هیچ گونه سند تاریخی و جغرافیایی نام خلیج فارس را جعل کنند.

به گفته‌ی وی این تلاش آنان در صورتی است که ایران نخستین کشور (state) در تاریخ جهان از 2600 سال پیش تا کنون است. در آن دوران، ایران بزرگترین امپراطوری جهان بود و به صورت فدرال یعنی بهترین شکل حکومتی نزدیک به دموکراسی اداره می‌شده است.

وی با اشاره به این که کشور ایران در 2600 سال پیش تمامی جهان متمدن را منهای یونان شامل می‌شده است، خاطرنشان کرد: در همان زمان قسمت‌های جنوبی این کشور شامل تمام منطقه‌ی خلیج فارس، عمان و کویت بود و ایرانی‌ها حتی دو ایالت بزرگ نیز در این منطقه داشتند که بعدها تبدیل به عمان و امارات کنونی و قسمتی از آن نیز تبدیل به بحرین شد.

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تربیت مدرس افزود: جالب است که تا سال 1950 یعنی حدود 60 سال پیش پول رایج کشورهای منطقه حاشیه‌ی جنوبی خلیج فارس ریال ایران بوده است و اتباع آن از شهرهای اهواز و بوشهر شناسنامه‌ی ایرانی می‌گرفتند. بنابراین وقتی می‌گوییم این منطقه جزو ایران بوده است خلیج فارس نه در حاشیه‌ی جنوبی بلکه در قلب کشورهای ایران قرار داشته است.

مجتهدزاده با اشاره به این که ایران در فرهنگ و تاریخ و زبان کشورهای جنوب جلوه دارد، اظهار کرد:‌ در سال 1899 درآخرین قراردادی که با شیوخ عرب منطقه‌ی جنوب بسته شد این منطقه به دست انگلیسی‌ها تبدیل به یک منطقه‌ی عربی شد در حالی که شیخ بحرین در نامه‌ای به دربار ایران تقاضای کمک کرده بود و خود را ایرانی نامیده بود ولی ناصرالدین شاه غافل حتی به این نامه پاسخ هم نداد.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر این که مردم نواحی جنوب خلیج فارس همگی برادران تاریخی ایران هستند، افزود: در سال 1935 نماینده‌ی بریتانیا در خلیج فارس به دولت خود نامه داد که اکنون که سراسر جنوب دریا عربی شده است خوب است که نام این دریا هم عربی شود که این ماجرا از همان موقع آغاز شد ولی به نتیجه نرسید.

مجتهدزاده تصریح کرد: این عبدالکریم قاسم بود که در سال 1958 پس از کودتا در عراق تصمیم گرفت تا با یک نام جعلی برای خلیج فارس در دنیای غرب برای خود موقعیتی بخرد و جمال عبدالناصر نیز سعی کرد که این برگ برنده را از او برباید.

وی در پایان گفت: حسن البکر و صدام حسین پس از کودتا و به قدرت رسیدن در عراق با هوشیاری تمام از این میراث استعمار استفاده کردند و می‌توان گفت بیشترین تاثیر را در استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس همین دو فرد داشتند تا جایی که میلیاردها دلار به خبرنگاران، سیاستمداران و دانشگاهیان غربی پرداخت کردند تا از این نام جعلی استفاده کنند اما با تمامی این کارها به هیچ جا نرسیدند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
از سایت حکومتی ایسنا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید