رفتن به محتوای اصلی

مسمومیت زنجیره‌ای ده‌ها دختر دانش‌آموز در دست‌کم ۱۰ مدرسه پنج شهر

مسمومیت زنجیره‌ای ده‌ها دختر دانش‌آموز در دست‌کم ۱۰ مدرسه پنج شهر

شمار دخترانی که در پی مسمومیت‌های امروز بستری شده‌اند به نزدیک صد نفر می‌رسد.

پنج مدرسه در اردبیل، دو مدرسه در نقده، یک مدرسه در پردیس، یک مدرسه در ارومیه و یک مدرسه در هفتکل، در استان خوزستان، صحنه مسمومیت‌های زنجیره‌ای بوده‌اند.

با پایان تعطیلات نوروز و آغاز کار دوباره مدارس ایران، مسمومیت‌های مشکوک به حمله عمدی در مدارس دخترانه نیز از سرگرفته شده است

مقام‌های ایرانی در مواردی این مسمومیت‌ها را، که از آذر ماه سال گذشته آغاز شده‌اند، به اضطراب دانش‌آموزان نسبت می‌دهند، اما در موارد متعددی هم تایید کرده‌اند که استنشاق گاز یا ماده‌ای محرک عامل مسمومیت بوده است.

خبرگزاری صداوسیما روز شنبه گزارش داد که در شهر اردبیل از حدود ساعت ۹ صبحِ تماس‌هایی با اورژانس گرفته شد و امدادگران به پنج مدرسه اعزام شدند.

صداوسیما از قول رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اردبیل گزارش کرد که «بیشتر مراجعه‌کنندگان علائم استرس و اضطرابِ ناشی از ترس دارند و حال عمومی مراجعه‌کنندگان خوب و رو به بهبودی است.»

هه‌نگاو، یکی از رسانه‌های حقوق بشری متمرکز بر اخبار کردهای ایران، گزارش داده که امروز دو مدرسه دخترانه شاهد و فدک در شهر نقده، در استان آذربایجان غربی، «هدف حملات شیمیایی قرار گرفته شده و شماری از دانش ‌آموزان مسموم شده‌اند.»

گزارش وبسایت رویداد۲۴ از وضعیت دانش‌آموزان دبیرستان خیام در پردیس هم حاکی از آن بوده که آنها «دچار مسمومیت با گاز شیمیایی شدند.»

در ویدئویی که از مسمومیت این دختران منتشر شده چند ده دانش‌آموز دیده می‌شوند که به نظر می‌رسد حال جسمی خوبی ندارند.

مدرسه هاجر، در شهر هفتکل استان خوزستان هم ساعت ۹:۳۰ ضبح به وقت محلی صحنه مسمومیت دختران دانش‌آموز بوده و رئیس شبکه بهداشت این شهر به ایلنا گفته است که جمعا ۶۰ نفر در ارتباط با مسمومیت امروز اقدامات اولیه درمانی دریافت کردند.

مازیار مولایی گفته: «حال عمومی دانش آموزان بستری در بیمارستان محلی شهرستان هفتکل خوب است و خانواده‌ها نگران نباشند.»

با گذشت بیش از چهار ماه از آغاز مسمومیت‌های زنجیره‌ای که از قم آغاز شد و در مواردی حمله عمدی بودنشان تایید شده، مقام‌های ایرانی هنوز نتوانسته‌اند این حملات را متوقف کنند.

بازداشت کسانی که در خبررسانی از این موضوع سهم داشته‌اند بخشی از رویکرد حکومت ایران در قبال مسمومیت‌ها بوده است.

حمیدرضا کاظمی، رئیس کمیته «حقیقت‌یاب علل مسمومیت دانش‌آموزان» در مجلس شورای اسلامی روز گذشته تکرار مسمومیت‌ها در سال جاری را کم‌اهمیت قلمداد کرد.

آقای کاظمی گفت: «این اتفاق بعد از عید ظاهرا در چند مدرسه تکرار شده است، ولی گزارشی که ما دریافت کردیم حاکی از این است که مسمومیت‌ها در حدی نبوده که منجر به انتقال افراد به بیمارستان شود یا کار درمانی روی آن‌ها انجام شود. گزارش‌هایی که تا به حال از دستگاه‌های مختلف گرفته‌ایم حاکی از این است که موارد رخ داده بعد از عید در حدی نبوده که موجب نگرانی شود.»

او گفته پیش بینی‌می‌کند که گزارش نهایی درباره مسمومیت‌ها تا اردیبهشت ماه به صحن مجلس برود

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید