رفتن به محتوای اصلی

دولت بایدن به شکل جدی به ‌دنبال توافق هسته‌ای با تهران بود
24.01.2023 - 23:38

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه چهارم بهمن (۲۴ ژانویه) در پارلمان اروپا گفت دولت فعلی ایالات متحده به شکل جدی در تلاش بود تا با تهران به توافقی درباره برنامه هسته‌ای برسد اما او در وضعیت کنونی از این موضوع مطمئن نیست و نمی‌خواهد وارد موضوعات سیاسی شود. 

گروسی درباره وضعیت کنونی توافق هسته‌ای گفت که این توافق اکنون «یک پوسته خالی» است. او افزود: «هیچکس این توافق را مرده اعلام نکرده اما هیچ تعهدی انجام نشده است. هر محدودیتی که در برجام وجود داشت چندین بار نقض شده است.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در پارلمان اروپا سخن می‌گفت، همچنین افزود برای بررسی مسائلی که در این جلسه توضیح داده است و دیگر مسائل، احتمالا در ماه فوریه به ایران سفر خواهد کرد. او گفت شاید برای برقراری مجدد گفت‌وگوها با ایران، مذاکرات سیاسی بیشتری نیاز باشد و ابراز امیدواری کرد که ممکن است با این سفر، پیشرفت‌هایی به‌دست آید.

رئیس ناظر هسته‌ای سازمان ملل متحد همچنین در سخنانش، گفت‌وگو با ایران را برای ازسرگیری همکاری‌ها برسر فعالیت‌های هسته‌ای تهران، «بسیار ضروری» ارزیابی کرد.

گروسی برجام را گرفتار در «بن‌بستی بسیار بزرگ» توصیف کرد و گفت عقب‌نشینی ایران از برجام با قطع ۲۷ دوربین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی نظارت داشتند، به این معنی است که آژانس دیگر به‌طور موثر برنامه هسته‌ای تهران را رصد نمی‌کند و افزود: «دست‌کم یک سال است که از این لحاظ کور شده‌ام (نظارت ندارم).»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار امیداوری کرد که در طول سفر برنامه‌ریزی‌شده‌اش به تهران، همکاری ایران با آژانس «تا حدودی پیشرفت کند».

گروسی همچنین گفت که آثار رادیواکتیو مواد یافت‌شده در مکان‌های اعلام‌نشده، نگران کننده است. او همچنین افزود که تهران مواد هسته‌ای کافی برای ساخت چندین سلاح هسته‌ای را ذخیره کرده است و اکنون ۷۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۶۰ درصد و یک‌هزار کیلوگرم با خلوص ۲۰درصد در اختیار دارد. گروسی با این حال تاکید کرد که ذخایر بزرگ اورانیوم غنی‌شده به این معنی نیست که آن‌ها سلاح هسته‌ای دارند. ساخت بمب هسته‌ای نیاز به طراحی و‌آزمایش دارد، اما «من نمی‌گویم غیرممکن است».

آستانه ساخت سلاح هسته‌ای، دستیابی به اورانیوم غنی‌شده کافی با خلوص نزدیک به ۹۰ درصد در نظر گرفته می‌شود.

گروسی درضمن به بازرسی از تاسیسات اتمی اوکراین اشاره کرد و گفت که در جریان بازرسی از تاسیسات اتمی آن کشور، هیچ‌گونه تجهیزات نظامی کشف نشده است. روسیه قبلا ادعا کرده بود که اوکراین دارای تجهیزات نظامی اتمی است.

گروسی همچنین با اشاره به درگیری شدید در اطراف «زاپوریژیا»، یادآوری کرد که این نیروگاه هسته‌ای با شش راکتور در خط مقدم منطقه جنگی واقع شده است و خواستار ایجاد منطقه حفاظتی برای این نیروگاه شد. او همچنین گفت: «نمی دانم تا چه مدت در جلوگیری از یک حادثه‌ هسته‌ای خوش‌شانس خواهیم بود.»

رافائل گروسی علاوه‌بر این، با انتشار توییتی از اعضای پارلمان اروپا برای اظهار علاقه به کار با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌منظور ارتقای ایمنی و امنیت نیروگاه‌های هسته‌ای اوکراین و ایران تشکر کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.