رفتن به محتوای اصلی

واکنش‌های گسترده به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

واکنش‌های گسترده به اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی

حمایت از زنان ایرانی در واکنش‌های گسترده و جهانی به نوبل صلح نرگس محمدی

اهدای نوبل صلح به نرگس محمدی در روز جمعه ۱۴ مهر واکنش‌های متعددی را از سوی چهره‌های سیاسی و فعالان مدنی و اجتماعی در سراسر جهان به دنبال داشت. خود این فعال حقوق بشر در پیامی از زندان اوین که در روزهای گذشته آماده شده است، تاکید کرد: «هرچه بیشتر ما را محدود کنید، قوی‌تر می‌شویم.»

بر اساس متنی که در صفحه اینستاگرام نرگس محمدی منتشر شده، زندانیان زن سیاسی در اوین طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه و محمدی نتوانسته پس از دریافت جایزه با خانواده و دوستانش در تماس باشد.

با این‌حال بیانیه‌ای از جانب سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر به نیویورک تایمز ارسال شده که به نظر می‌رسد تاریخ نوشتنش پیش از دریافت جایزه باشد.

در این بیانیه محمدی گفت حمایت جهانی و به رسمیت شناختن فعالیت‌هایش، او را «مصمم‌تر، مسوولیت‌پذیرتر، پرشورتر و امیدوارتر» می‌کند.

به گفته محمدی همچنین این اتفاق می‌تواند ایرانیانی را که برای تغییر اعتراض می‌کنند، قوی‌تر و سازمان‌یافته‌تر کند؛ چراکه «پیروزی نزدیک است».

این فعال حقوق بشر در این پیام با تاکید بر اینکه «زنان تسلیم نخواهند شد»، گفت: «ما از اراده‌ خود برای بقا تغذیه می‌شویم؛ چه در زندان باشیم و چه بیرون.»

بر اساس اعلام کمیته نوبل در روز ۱۴ مهر، نرگس محمدی به دلیل مبارزه‌اش با ظلم بر زنان ایرانی و تلاش برای ارتقای حقوق بشر و آزادی برای همه، شایسته دریافت این جایزه شناخته شد.

واکنش‌های بین‌المللی

این جایزه واکنش‌های فراوانی را هم از سوی نهادها، سازمان‌ها، سیاستمداران و کنش‌گران کشورهای مختلف در پی داشت.

مری لاولر، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، در توییتی به فارسی نوشت: «حتی ۱۳ بار زندان و پنج محکومیت به مجموعا ۳۱ سال حبس، نتوانست او را از دفاع از حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان باز دارد.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز خواستار «آزادی فوری و بدون قید و شرط» نرگس محمدی شد.

این سازمان یادآور شد: «اعطای جایزه صلح نوبل به محمدی، پیام روشنی به مقام‌های ایرانی‌ست که سرکوب منتقدان صلح‌طلب و مدافع حقوق بشر بدون چالش نخواهد بود.»

سازمان گزارشگران بدون مرز هم ضمن استقبال از اهدای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی، از جمهوری اسلامی خواست او را که سال گذشته نیز برنده جایزه شجاعت این سازمان شده بود، آزاد کند.

انجمن قلم آمریکا (پن) ‌ضمن انتشار گزارشی از زندان‌های متعدد این فعال حقوق بشر، او را زنی الهام‌بخش خواند.

این انجمن امسال نیز جایزه «آزادی نگارش پن باربی» را به محمدی اهدا کرده بود.

شورای دمکراسی هنگ‌کنگ مستقر در واشینگتن هم در پیامی نوشت کهما در کنار نرگس محمدی و همه ایرانیانی ایستاده‌ایم که برای آزادی، دمکراسی و حقوق بشر مبارزه‌ می‌کنند.

 

روز جمعه همچنین آلین برست، رییس‌جمهوری سوئیس در شبکه اجتماعی ایکس از قرار گرفتن حقوق بشر و دمکراسی تحت «فشاری فزاینده» نوشت و یادآور شد در ایران و سراسر جهان، زنان شجاعی چون نرگس محمدی برای شنیده شدن صدایشان و رعایت حقوق‌شان مبارزه می‌کنند.

به گفته او جایزه نوبل پیامی است آشکار برای پاسداشت تعهد به چنین پیکاری.

روبرتا متسولا، رییس پارلمان اروپا هم در پیامی خاطرنشان کرد نرگس محمدی از زندان همراه با دیگر زنان و مردان مصمم و شجاع، به دفاع از آزادی، دموکراسی و برابری ادامه می‌دهد.

او با اشاره به سخنان تقی رحمانی، همسر نرگس محمدی ادامه داد: «ما در کنار مردم ایران خواهیم ماند.»

اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا نیز اعطای این جایزه را به محمدی نشانگر به رسمیت شناختن «مبارزه شجاعانه و شرافتمندانه زنان ایرانی را که در معرض خطر ظلم و ستم هستند» دانست.

او یادآور شد: «آن‌ها الهام‌بخش زنان در سراسر جهان برای آزادی و حقوق خود هستند؛ ما در کنار شما ایستاده‌ایم.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان شبکه اجتماعی اکس نوشت: «۱۳ بار دستگیر شد، مجموعا به ۳۱ سال زندان محکوم شد... احترام من به برنده جایزه صلح نوبل امسال، به خاطر شجاعت و مبارزه او برای حقوق زنان ایرانی: نرگس محمدی.»

شارل میشل، رییس شورای اروپا از نرگس محمدی با عنوان «چراغ امیدی برای همه زنان تحت ستم» یاد رکد.

میشل نوشت که مبارزه او برای حقوق بشر و آزادی الهام‌بخش همه ماست و یادآوری کرد: «وقتی زنان در امنیت باشند، همه در امان خواهند بود.»

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در پستی نوشت که اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و زنان ایران، نشانگر قدرت زنان برای آزادی است و به همه کسانی که برای حقوق بشر فعالیت می‌کنند «قدرت می‌‌بخشد».

بربوک پیامی نیز با همین مضمون اما به زبان فارسی منتشر کرد: «صدای شجاعانه نرگس محمدی حبس شدنی نیست؛ آینده ایران، زنانش هستند.»

آنیکن هویتفلد، وزیر خارجه نروژ در شبکه اجتماعی ایکس، نوشت که نرگس محمدی به مبارزه شجاعانه و استوار خود برای حقوق زنان، حتی به قیمت از دست دادن آزادی خویش ادامه می‌دهد.

صفحه ایکس وزارت خارجه اتریش نیز در پیامی، اهدای جایزه صلح نوبل به این فعال حقوق بشر زندانی را نشانه مهمی از حمایت از او و بسیاری دیگر دانست که علیه تبعیض علیه زنان در ایران و برای ترویج حقوق بشر و آزادی ایستاده‌اند.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد هم روز چهاردهم مهر، اعطای جایزه نوبل صلح به نرگس محمدی را به او و همه مردم «شجاع» ایران تبریک گفت.

دریا صفایی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان بلژیک هم گفت جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی و همه زنان ایرانی اعطا شد.

زنان شجاعی که به گفته او، با دست خالی با «هیولاهای آیت‌الله می‌جنگند»، با شجاعت خود جهان را متحیر می‌کنند و تا پیروزی ادامه خواهند داد.

در پیامی دیگر، عبیر السحلانی نماینده پارلمان اروپا گفت انتخاب نرگس محمدی به عنوان برنده جایزه نوبل صلح «یک انتخاب خوب» خوانده و نوشته است: «خشم ما بزرگتر از ستمگران خواهد بود.»

او در پست خود از هشتگ‌های «زن‌، زندگی، آزادی» و «سپاه ‌پاسداران تروریست» استفاده کرده است.

هانا نویمن، عضو پارلمان اروپا نیز در نخستین دقایق اعلام جایزه نرگس محمدی، اهدای جایزه نوبل صلح را به او نشانه‌ای قوی در حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» خواند و گفت همه باید در سراسر جهان برای مبارزه با سرکوب، کنار هم بایستند.

او همچنین با تبریک به نرگس محمدی به‌عنوان «دوست عزیز» خود، متن نامه او را به خودش منتشر کرد که در آن حمایت‌های نویمن از مبارزان ایرانی و تلاشش برای آگاه‌سازی جامعه جهانی از جنایات جمهوری اسلامی را ستوده است.

نویمن گفت او از جمله حامیان نامزدی نرگس محمدی برای دریافت جایزه نوبل صلح بوده است.

 

در میان دیگر سیاستمداران، تام توگنهات، معاون امنیتی وزیر کشور بریتانیا هم نرگس محمدی را «فانوس شجاعت» خواند.

توگنهات ادامه داد: «ظالمان ایران در خانه می‌کشند و شکنجه می‌کنند و نفرت و بدبختی گسترش می‌دهند. کسانی که با شجاعت، در برابر آن‌ها ایستادگی می‌کنند، شایسته ستایش هستند.»

آنتون گراشچنکو، مشاور وزیر کشور اوکراین هم در پیامی، نرگس محمدی را منبعی الهام‌بخش برای همگان خواند تا به مبارزه علیه همه نابرابری‌ها برای هدفی که با تمام وجود به آن اعتقاد داریم، ادامه دهیم.

بازخورد جایزه نوبل در میان ایرانیان

در میان ایرانیان هم علاوه بر کاربران شبکه‌های اجتماعی، شماری از چهره‌های سیاسی، کنش‌گران اجتماعی، حقوق بشری و مدنی و نیز هنرمندان و بازیگران به دریافت جایزه نوبل صلح نرگس محمدی واکنش نشان دادند.

شیرین عبادی، که خود دو دهه پیش برنده جایزه نوبل صلح شده بود، گفت نرگس محمدی به‌درستی سزاوار دریافت این جایزه بود.

به گفته عبادی، او سال‌ها عمر و زندگی خود را برای مبارزه در راه آزادی‌خواهی، برابری طلبی و پاسداری از حقوق بشر صرف کرد و امروز به جای این که بتواند دستاوردهای مبارزه‌اش را ببیند پشت میله‌های زندان است.

حامد اسماعیلیون، از خانواده‌های دادخواه هواپیمای اوکراینی که با شلیک سپاه سقوط کرد در شبکه اجتماعی ایکس خطاب به محمدی نوشت: «آن‌چه از شما می‌توان آموخت پیگیری و استقامت در مبارزه است. حاکمان تاریک‌اندیش کشور ما نتوانستند و نمی‌توانند مبارزه‌ شما را برای حقوق بشر به ویژه حقوق زنان، برای آزادی و عدالت و شان و کرامت آدمی، با درفش و زندان متوقف کنند.»

به گفته اسماعیلیون، حاکمان ایران نمی‌توانند فعالیت‌های او را علیه تبعیض با سرکوب و سانسور متوقف کنند. چراکه امروز صدای محمدی رساتر از گذشته در ایران و در سراسر دنیا شنیده می‌شود.

اسماعیلیون ادامه داد: «افکار عمومی خواهان آزادی نرگس محمدی و تمام زندانیان سیاسی و عقیدتی است و وظیفه‌ همه دولت‌های دموکراتیک است که با فشار سیاسی به جمهوری اسلامی، آزادی محمدی را از زندان ممکن کنند و امکان حضور او برای دریافت جایزه فراهم شود.»

 

مسیح علی‌نژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی نیز با اشاره به فعالیت‌های نرگس محمدی نوشت: «اگر اهدای صلح نوبل به یک زن ایرانی به معنای به رسمیت شناختن رنج و مبارزه زنان در مقابل یک حکومت ضد زن است، باید به جهان گفت جایزه اصلی برای مردم ایران، به رسمیت نشناختن جمهوری آپارتایدی توسط کشورهای دموکراتیک است.»

شماری از هنرمندان مانند ترانه علیدوستی، کتایون ریاحی و هنگامه قاضیانی که طی خیزش انقلابی ایرانیان به دلیل همراهی با اعتراضات مردمی و از سر بر داشتن حجاب اجباری بازداشت، زندانی و تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند نیز در پیام‌هایی دریافت جایزه نوبل صلح را به محمدی تبریک گفتند.

گلشیفته فراهانی، بازیگر سینما نیز در اینستاگرام خود نوشت:‌ «جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی، یکی از شجاع‌ترین زنان ایران و جهان که امروز آن را به دست آورد، مبارک باشد.»

نازنین بنیادی، بازیگر و فعال حقوق بشر هم ضمن تبریک به نرگس محمدی، او را «یک مدافع سرسخت و مصر حقوق بشر در ایران» خواند که در حال حاضر به دلیل کار شجاعانه‌اش در زندان محبوس است.

نرگس محمدی دومین ایرانی برنده این جایزه پس از شیرین عبادی است که در سال ۲۰۰۲ نوبل صلح را از آن خود کرد.

ظهر جمعه، ۱۴ مهر بریت ریس اندرسن، رییس کمیته نوبل صلح پیش از نام بردن از نرگس محمدی به عنوان برنده جایزه امسال نوبل صلح، سخنان خود را با شعار «زن، زندگی، آزادی» به زبان فارسی آغاز کرد.

او در ادامه به قدردانی از صدها هزار شهروند ایرانی پرداخت که در جریان خیزش انقلابی دست به تظاهراتی گسترده علیه سیاست‌های تبعیض‌آمیز و ظالمانه جمهوری اسلامی علیه زنان زدند.

ریس اندرسن از نرگس محمدی به عنوان «مبارز آزادی» یاد کرد که نبرد شجاعانه‌اش هزینه‌های شخصی بسیاری برای او به همراه داشته است.

نرگس محمدی طی سال‌های گذشته بارها با عناوین اتهامی مختلف به دلیل فعالیت‌های حقوق بشری‌اش بازداشت، محاکمه و زندانی شده است.

او آخرین بار در آبان ۱۴۰۰ بازداشت شد و از آن‌ زمان تاکنون در زندان اوین محبوس است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید