رفتن به محتوای اصلی

بالا گرفتن درخواست رسیدگی پزشکی به نرگس محمدی بعد از شروع اعتصاب غذا

بالا گرفتن درخواست رسیدگی پزشکی به نرگس محمدی بعد از شروع اعتصاب غذا

اعضای هیئت مدیره بنیاد اولاف پالمه از دولت ایران خواسته‌اند تا فورا برای نجات جان نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل امسال، که به تازگی در زندان اعتصاب غذا کرده اقدام کند. این یک روز بعد از آن است که کمیته نوبل نروژ هم درخواست مشابهی را مطرح کرد.

خانم محمدی به دلیل مشکلات قلبی و ریوی نیازمند مراقبت‌های پزشکی است که از آن منع شده است.

او در اعتراض به محدودیت مراقبت‌های پزشکی برای خود و سایر زندانیان و همچنین در اعتراض به الزام زنان به داشتن حجاب در ایران، از ۱۵ آبان دست به اعتصاب غذا زد.

تقی رحمانی، همسر خانم محمدی، روز سه شنبه گفت که وضعیت جسمانی او در پی اعتصاب غذا مساعد نیست.

بنیاد اولاف پالمه در یک گردهمایی در عصر روز ۷ نوامبر ۲۰۲۳، با انتشار نامه‌ای سرگشاده که برای احمد معصومی‌فر سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوئد ارسال شده، اعتصاب غذای نرگس محمدی را نشانه حاد بودن وضعیت جسمانی او دانست و خواستار مراقبت‌های پزشکی لازم از او شد.

بنیاد اولاف پالمه که چندی پیش جایزه سال ۲۰۲۳ اولاف پالمه را به نرگس محمدی اعطا کرده بود، در نامه خود تاکید کرده که مبارزه نرگس محمدی برای حقوق اساسی بشر، «او را به محترم‌ترین شهروند ایران در سراسر جهان تبدیل کرده است»؛ چیزی که به گفته این هیات در جوایز متعددی که به نرگس محمدی اعطا شده مشهود است.

این بنیاد با اشاره به مشکلات جسمانی و بیماری خانم محمدی، زندانی کردن او را نه تنها غیرانسانی، بلکه تهدیدی برای زندگی این فعال سیاسی عنوان کرد: «این وظیفه و مسئولیت مقامات ایرانی است که اطمینان دهند نرگس محمدی بدون نقض حقوق بشر، تحت درمان‌های پزشکی لازم قرار می‌گیرد و این در مورد سایر زندانیان زندان اوین نیز صدق خواهد کرد.»

این نامه‌ سرگشاده با امضای استفان لوون، رئیس هیئت مدیره بنیاد اولاف پالمه و نخست وزیر پیشین سوئد، و یواکیم پالمه نایب رئیس هیئت مدیره منتشر شده است.

یک روز پیشتر بریت ریس-اندرسون، رئیس کمیته نوبل نروژ، که اعطای جایزه نوبل به خانم محمدی را اعلام کرده بود گفت که او عمیقا نگران حال این فعال است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه او روز دوشنبه گفت: «این نیازمندی که زندانیان زن باید حجاب سر کنند تا در بیمارستان بستری شوند غیرانسانی و از نظر اخلاقی غیرقابل قبول است.»

تقی رحمانی روز سه‌شنبه در ویدئویی گفت که با توجه به سابقه رفتار حکومت ایران با زندانیان نگران جان همسرش است. او گفت نرگس باید به دلیل گرفتگی ۵۰ درصدی دو رگ قلب به بیمارستان اعزام شود.

برادر سپیده قلیان، زندانی سیاسی در صفحه اینستاگرام خود نوشت که خانم قلیان و شمار دیگری از زندانیان در همراهی با نرگس محمدی اعتصاب غذا کرده‌اند.

مهدی قلیان از خواهرش نقل قول کرده است که وضعیت سلامت خانم محمدی وخیم است. ‌

گفته شده که به جز خانم قلیان، بهاره هدایت، رضوانه خان‌بیگی، زهرا توحیدی، ویدا ربانی، گلرخ ایرایی و زهرا شفیعی هم دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

در هفته‌های اخیر به دلیل روسری سر نکردن نرگس محمدی، مقام‌های زندان دو بار از اعزام او به بیمارستان برای رسیدگی به بیماری قلبی جلوگیری کردند.

کمیته صلح نوبل در روز ۶ اکتبر جایزه سال ۲۰۲۳ خود را به دلیل «مبارزه خانم محمدی با سرکوب زنان در ایران» به او اعطا کرد.

خانم محمدی به دلیل صدور احکامی در چندین پرونده مرتبط با فعالیت‌های حقوق بشری مجموعا یک دوره ۱۲ ساله را در زندان طی می‌کند. از جمله اتهامات او «تبلیغ علیه نظام» است که بسیاری از فعالان سیاسی و مدنی در ایران با آن روبرو می‌شوند.

این فعال حقوق بشر از زمان اعتراضاتی که بعد از کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت توسط گشت ارشاد شروع شد، اعلام کرد که تحت هیچ شرایطی به حجاب اجباری تن نخواهد داد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید