رفتن به محتوای اصلی

افشای ترکیب کمیسیون مخفی برای انتخاب جانشین خامنه‌ای؛ چه کسانی دست مجتبی را بالا می‌برند؟

افشای ترکیب کمیسیون مخفی برای انتخاب جانشین خامنه‌ای؛ چه کسانی دست مجتبی را بالا می‌برند؟

 

یک عضو مجلس خبرگان اسامی تعدادی از اعضای کمیسیون مخفی انتخاب جانشین خامنه‌ای را فاش کرده. به نظر می‌رسد در حالی که مردم در خیابان‌ها فریاد زده‌اند جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند، خامنه‌ای به دنبال محکم کردن جای فرزندش مجتبی خامنه‌ای برای جانشینی است. گزارشی از مجتبا پورمحسن

 

تدارک برای تعیین رهبر سوم: همه منتظر مرگ خامنه‌ای هستند

علی رسولی ــ رادیو زمانه

حسن روحانی پس از ثبت‌نام در انتخابات مجلس خبرگان تلویحاً از احتمال مرگ رهبر کنونی در میانه کار خبرگان بعدی سخن گفت. عضو دیگر خبرگان هم از فعالیت کمیسیونی برای تعیین رهبر آینده جمهوری اسلامی خبر داده است.

همه منتظرند. نه فقط مخالفان که حامیان علی خامنه‌ای هم خود را برای روز موعود آماده می‌کنند. روزی که او برای همیشه چشم بربندد. روز سه‌شنبه ۷ آذرماه ۱۴۰۳، وبسایت جماران وابسته به دفتر نشر آثار روح‌الله خمینی، مصاحبه‌ای از رحیم توکل، عضو کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری منتشر کرد که در آن از وجود یک کمیسیون با دستور کار محرمانه برای تعیین «قائم‌مقام‌ رهبری» سخن گفته بود.

مصاحبه رحیم توکل نکته‌های مختلفی دارد که برخی تکراری و تعدادی جدید و عجیب‌اند. از جمله اینکه کمیسیونی برای تعیین «قائم‌مقام رهبری» وجود دارد. سمتی که پس از عزل حسینعلی منتظری و بازنگری قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ دیگر وجود خارجی ندارد.

به هر ترتیب رحیم توکل گفت:

در کمیسیون‌ها یک چند نفری هستند که در مورد قائم مقام رهبری دارند کار می‌کنند؛ آن‌ها افراد را گزینش کرده و فقط با رهبری مشورت می‌کنند. اما از گزینه‌هایی که این چند نفر دارند انتخاب می‌کنند، هیچ‌کسی با خبر نیست. در اجلاس هم از این حرف‌ها مطلقاً حرفی به میان نیامده است.

او در ادامه مدعی شد که خودش یکی از افرادی است که در همین کمیسیون محرمانه انتخاب رهبر بالقوه است. البته پرسش مصاحبه‌کننده درباره نام دیگر اعضای این کمیسیون را بی‌پاسخ گذاشت.

 

نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری گفت که اعضای این کمیسیون با «احدی» درباره مأموریتشان صحبت نمی‌کنند و فقط با علی خامنه‌ای مشورت می‌کنند.

 

«چه کسانی گزینه رهبری بالقوه هستند؟» رحیم توکل به این پرسش هم پاسخ نداد. قاعدتاً مصاحبه‌کننده در مورد محتمل‌ترین گزینه جانشینی یعنی مجتبی خامنه‌ای هم سوالی مطرح نکرده است.

هنوز دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری به اظهارات این عضو آن نهاد پاسخ نداده است. یکی از پرسش‌هایی که روز چهارشنبه ۸ آذر در روزنامه اصلاح‌طلب هم‌میهن مطرح کرد، این است: مگر الان سمتی به نام قائم‌مقامی رهبری داریم؟

البته پیش از این هم در مورد ترکیب‌ها و سمت‌هایی که در قانون اساسی کنونی جمهوری اسلامی وجود ندارد ولی در زمان مرگ خامنه‌ای به کار گرفته خواهد شد، سخنانی منتشر شده است. از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی در پاییز سال ۱۳۹۴ از آمادگی مجلس خبرگان رهبری برای «تعیین شورای رهبری» پس از مرگ خامنه‌ای گفت. شورای رهبری هم پس از بازنگری از قانون اساسی جمهوری اسلامی حذف شده است.

اما نکته مهم دیگر ادعای این عضو غیرمهم مجلس خبرگان در مورد عضویتش در کمیسیونی است که قرار است جانشین خامنه‌ای را مشخص کنند. مشخص نیست که این ادعا تا چه حد درست باشد و آیا دیگر اعضای این کمیسیون هم از میان چهره‌هایی تا این حد گمنام و کم‌اهمیت انتخاب شده‌اند؟

شاید دقت و صحت صحبت‌های این عضو خبرگان در مورد حضور خودش در این کمیسیون و یا «تعیین قائم مقام» برای رهبری که هنوز زنده است به اندازه صحبت‌هایش در همین مصاحبه در مورد درخواست ولادیمیر پوتین از خامنه‌ای برای قبول کردن او به عنوان فرزند رهبر جمهوری اسلامی باشد:

پوتین که با دنیا با اقتدار صحبت می‌کند، پا روی پا می‌اندازد و به دنیا اعتنا نمی‌کند، وقتی پیش رهبری می‌آید، روی لبه مبل می‌نشیند، دست‌ها را روی پا می‌گذارد، مؤدبانه با امام و رهبری صحبت می‌کند -بیت رهبری پشتی هم نمی‌دهد- بعد می‌گوید من را به عنوان فرزند خودتان قبول کنید. کسی که سیاستمدار دنیا است، به رهبری می‌گوید من را به عنوان فرزند خودتان قبول کنید!

اما این تنها خبر روزهای گذشته درباره وضعیت جانشینی خامنه‌ای نبود. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق پس از آنکه در انتخابات خبرگان رهبری که قرار است اسفندماه برگزار شود، ثبت نام کرد در جمع اعضای دولت سابق سخنانی گفت که دوباره موضوع مرگ خامنه‌ای را سر زبان‌ها انداخت.

او روز ۲۹ آبان‌ماه در صحبت‌هایش از روز مرگ خامنه‌ای به عنوان «روز مبادا» یاد کرد و گفت:

از خداوند برای مقام معظم رهبری عمر طولانی توأم با توفیق بیشتر را طلب می‌کنیم، ولی هرچه زمان بگذرد احتمال آن روز مبادا بیشتر می‌شود که خبرگان بخواهد وارد بحث انتخاب ولی‌فقیه شود.

او دلیل ثبت‌نامش در انتخابات را هم آماده بودن برای همان «روز مبادا» خواند:

در ذهن خودم خیلی بالا پایین کردم که بروم ثبت‌نام کنم یا نه، گفتم اگر به عنوان یک نفر در خبرگان احتمال دهم که تأثیرگذار هستم، برای آینده و امروز اقدامی نکنم، مسئولم. مگر اینکه یقین داشته باشم که هیچ کاری از من ساخته نیست. من بر مبنای این تکلیف ثبت‌نام کردم.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید