رفتن به محتوای اصلی

8 دسامبر: آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

8 دسامبر: آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

 

 

یک زندانی فلسطینی: «در هوای سرد تقریبا برهنه بودم»

Image removed.

ایثار شلبی

بی‌بی‌سی عربی

Image removed.

 

امروز توانستم با یک فلسطینی ۲۲ ساله که یکی از ده‌ها مردی بود که روز پنجشنبه توسط نیروهای ارتش اسرائیل در شمال غزه بازداشت شده بود، صحبت کنم.

تصاویر این بازداشت در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شده اما این فرد خواست که ناشناس بماند و نامش منتشر نشود.

این شهروند ساکن غزه در این گفتگوی تلفنی گفت: «آنها (اسرائیل) ما را نزدیک به سه ساعت مجبور کردند وسط خیابان بنشینیم، سپس کامیون‌ها آمدند، دستبند و چشم‌بند زدند و ما را به مکان نامعلومی بردند.»

او می‌گوید هنگامی که آنها با کامیون به محلی رسیدند، به طور تصادفی افراد برای بازجویی انتخاب می‌شدند و در مورد رابطه آنها با حماس از آنها سوال شده است.

به گفته وی جایی که آنها او، پدر، برادر و پنج پسر عمویش را بردند شنی بود و آنها را تقریبا برهنه رها کرده‌ بودند، اما شب‌ به آنها پتو داده‌اند.

پس از بازجویی هم او را به مکان نامعلومی برده و به او گفته‌اند که به خانه برود، و وی حدود ساعت ۱ و ۴۰ دقیقه بامداد به خانه برگشته است.

این فرد فلسطینی می‌گوید که آنها همه ما را آزاد کردند، به جز پدر و پسر عموی بزرگم.

او می‌گوید که «پدرم برای برای آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی سازمان ملل متحد معروف به اونروا کار می‌کند و نمی‌داند چرا او را گرفتند.»

وی در پایان گفته است که «ما با پای برهنه در خیابان در تاریکی راه می‌رفتیم، در جاده‌های پر از سنگ و شیشه.»

همکاران روزنامه‌نگار بازداشت شده در غزه می‌گویند او در پایگاه نظامی اسرائیل است

در میان مردان برهنه‌ای که دیروز در غزه بازداشت شدند، ضیاء الکهلوت ، خبرنگار العربی الجدید نیز بوده است.

یکی از همکاران او به رادیو بی بی سی گفته است که این روزنامه‌نگار که در عکس‌ها نیز می‌توان او را دید، به یک پایگاه نظامی اسرائیل منتقل شده است.

لامیس آندونی، همکار این روزنامه‌نگار گفته است که تعدادی از زندانیان توسط اسرائیل آزاد شده‌اند، اما ضیاء الکهلوت هنوز آزاد نشده است.

به گفته وی زندانیان آزاد شده به خانواده ضیاء گفته‌اند که وی به پایگاه نظامی زیکیم در اسرائیل منتقل شده است.

وی می‌گوید: «ما هیچ اطلاعی از سرنوشت او نداریم. عکس‌ها و فیلم‌های این مردان وحشتناک است، من شوکه شده‌ام».

 

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین: اسرائیل در حال تبدیل غزه به منطقه‌ای غیرقابل زندگی است

Image removed.

.Copyright: .

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که عملیات نظامی اسرائیل در غزه، عملا آنجا را غیرقابل سکونت می‌کند.

ریاض منصور گفت که «هدف اسرائیل روشن است» و آن «مجبور کردن مردم به خروج از منطقه» است.

او گفت که اسرائیل غزه را برای همه غیرقابل زندگی خواهد کرد و مردم را آواره خواهد کرد.

آقای منصور ادامه داد که معتقد است اسرائیل مردم را به سمت جنوب غزه می‌فرستد و در نهایت دست به «حمله‌ای تمام عیار» علیه این منطقه خواهد زد.

نتانیاهو می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین «راه حل» غزه نیست

نخست وزیر اسرائیل طرح اداره غزه پس از جنگ که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد شده و براساس آن حماس به عنوان شریکی در اداره غزه پس از جنگ می‌باشد را رد کرد.

روزنامه تایمز اسرائیل گزارش کرده که بنیامین نتانیاهو در بیانیه‌ای گفته است که «حماس وجود نخواهد داشت، ما آن را از بین می‌بریم» و «واقعیت این است که پیشنهاد تشکیلات خودگردان فلسطین راه حل نیست.»

امروز محمد اشتیه،‌ نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین پیشنهاد کرده بود که پس از پایان جنگ در غزه اداره این منطقه با سازمان آزادی بخش فلسطین باشد و حماس بعنوان زیر مجموعه آن در اداره غزه کمک کند.

آمریکا قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه را وتو کرد

نشست امروز شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی آتش‌بس فوری در غزه در نهایت رای لازم برای اجرا را نیاورد.

ایالات متحده آمریکا همانطور که پیشتر اعلام کرده بود این قطعنامه را وتو کرد.

نتایج رای‌گیری در شورای امنیت ۱۳ رای مثبت به نفع آتش‌بس فوری و ایالات متحده آمریکا بعنوان عضو دائم رای منفی و وتو داد و بریتانیا نیز رای ممتنع داد.

کاخ سفید می‌گوید ایران در «برنامه‌ریزی و کمک به اجرای» حملات حوثی‌ها دست دارد

Image removed.

یک روز بعد از آنکه مقام‌های جمهوری اسلامی ایران دست داشتن در حملات شورشیان حوثی یمن را تکذیب کردند، یک مقام ارشد کاخ سفید گفته که به اعتقاد آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در طراحی و اجرای حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به خطوط کشتیرانی نقش دارد.

دکتر بیمارستانی در خان یونس: فرزندان من از تاریکی می‌ترسند و صدای بمباران‌ها وحشت‌زده‌شان می‌کند

دکتر ناصر از پزشکان ارشد در بیمارستان اروپایی خان‌یونس که چند روزی است کانون عملیات نظامی ارتش اسرائیل است در گفتگو با پل آدامز، گزارشگر دیپلماتیک بی‌بی‌سی، از وضعیت بحرانی خود و فرزندانش گفته است.

او در این گفتگو صراحتا گفته: «اجازه بده رک و راست بگویم که من بسیار گرسنه‌ام و انرژی خیلی پایینی دارم. در حقیقت خیلی وقت است که گرسنه‌ام. به ما روزی فقط یک بار جیره غذا می‌دهند که آن هم اغلب بیسکویت و کنسرو است».

دکتر ناصر به پل آدامز گفته اگر او نتواند در طول روز غذا فراهم کند جیره غذا را به فرزندانش خواهد داد تا اطمینان یابد آنها گرسنه نمانند.

«پسر من ۵ ساله است و از من می‌پرسد که چه موقعی دوباره می‌توانیم برنج و گوشت بخوریم. او این که من از او گرسنه‌تر می مانم را درک نمی‌کند. کودکان من از تاریکی و صدای بمباران‌ها وحشت دارند».

 

کاخ‌سفید می‌گوید آمریکا فعلا از آتش‌بس انسان‌دوستانه دیگری در غزه حمایت نمی‌کند

چند دریا آن طرف‌تر از سواحل غزه، در کرانه شرقی آمریکا، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت‌ملی کاخ‌سفید به خبرنگاران گفته واشنگتن برای تلاش دیپلماتیک در جهت یک وقفه انسان‌دوستانه دیگر (در غزه) «آماده نیست».

او همچنین گفته هیچ اطلاعات تازه‌ای هم درباره احتمال آزادی گروگان‌ها ندارد.

این اظهارات آن هم تنها ۲۴ ساعت بعد از فعال کردن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد از سوی آنتونیو گوترش، می‌تواند بیانگر این واقعیت باشد که جلسه اضطراری شورای امنیت برای برقراری یک آتش‌بس فوری در غزه فعلا راه به جایی نخواهد برد چرا که آمریکا با حق وتو خود احتمالا مانع تصویب هر قطعنامه‌ای در این شورا خواهد شد.

همزمان با اظهارات عصر پنجشنبه جان کربی، یکی دیگر از مقام‌های امنیت ملی کاخ‌سفید گفته آمریکا برای پایان عملیات نظامی اسرائیل در غزه بر تاریخ مشخصی تاکید نکرده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از جان فاینر، مقام کاخ‌سفید، نوشته او گفته در صورت متوقف شدن جنگ در حال حاضر، حماس به عنوان یک تهدید به اسرائیل باقی خواهد ماند.

آقای فاینز همچنین اذعان کرده که در جریان عملیات نظامی اسرائیل در شمال غزه «ملاحظه کافی» برای حفاظت از جان غیرنظامیان صورت نگرفته است.

او گفته: «ما هر روز و هر ساعت به طور مستقیم درگیر هستیم و در واقع پرزیدنت بایدن و نخست وزیر (اسرائیل) هر روز، از جمله امروز، درباره این که عملیات نظامی چه طور در غزه انجام گرفته و باید بگیرد در تماس‌اند با تمرکز ویژه بر جنوب»

مهمترین تحولات جنگ در غزه تا نیمه‌شب پنجشنبه

Image removed.

 

در اسرائیل و غزه ساعت به نیمه شب رسیده و لحظاتی است که جنگ اسرائیل با حماس در این منطقه وارد سومین ماه شده است.

اگر اکنون به ما پیوسته‌اید این اهم اخبار غزه ظرف ۲۴ ساعت گذشته بوده است:

  • دهها هزار فلسطینی یک بار دیگر برای گریختن از آتش با هر وسیله ممکن و حتی پای پیاده به سوی رفح در جنوبی‌ترین نقطه نوار غزه روانه شده‌اند چرا که ارتش اسرائیل عملیات سنگین خود علیه حماس در مناطقی چون خان یونس را آغاز و تشدید کرده است
  • عدنان البورش، خبرنگار بی‌بی‌سی در غزه می‌گوید در شهر غزه غذا و برق وجود ندارد و آب آشامیدنی هم بسیار با سختی و قطعی مکرر در دسترس است
  • در خان یونس - جایی که در ابتدای حملات اسرائیل به غزه در اواسط اکتبر نقطه امن برای غیرنظامیان اعلام شده بود - نبرد سنگین در جریان است و ادامه دارد
  • در حالی که اوج حملات ارتش اسرائیل هم اکنون در جنوب نوارغزه و شهر خان یونس است، امروز تصاویری از شمال این نوار ساحلی منتشر شده که در آن چندین مرد در حالی که تنها لباس زیر برتن دارند و دست‌هایشان از پشت بسته شده و توسط سربازان اسرائیلی محاصره شده‌اند منتشر شده که رسانه‌های اسرائیل می‌گویند متعلق به شبه‌نظامیان «تسلیم شده» گروه حماس است
  • دولت اسرائیل می‌گوید در چند روز آینده گذرگاه اصلی حائل میان خاک خود و غزه را به منظور تسریع بازرسی کامیون‌های امداد به غزه باز خواهد کرد. این خبر با استقبال سازمان ملل متحد روبرو شده و مارتین گریفیتز، از مقام های ارشد امور انسان دوستانه سازمان ملل امروز در ژنو این اقدام را «نشانه مثبت و امیدوارکننده» ارزیابی کرده است. با این حال، سرهنگ گورن از ارتش اسرائیل گفته گذرگاه کرم ابوسالم تنها برای تسریع بازرسی کامیون‌های امدادی گشوده خواهد شد نه برای ورود به خاک غزه. اسرائیل تمامی گذرگاه های مرزی میان خود و نوار غزه را از روز هفتم اکتبر بسته است.
  • امروز و در آستانه عید حنوکا هزاران نفر در شهر تل‌آویو با شمع‌های روشن و عکس کسانی که حماس در جریان حمله هفتم اکتبر آنها را گروگان گرفته تجمع کردند. روی عکس‌ها نوشته شده بود که آنها را «همین الان به خانه باز گردانید.»

Image removed.

 

Image removed.

 

به گفته وزارت بهداشت حماس تعداد کشته‌شدگان در غزه از ۱۷ هزار نفر تجاوز کرده است

به گفته مقامات بهداشتی حماس، تعداد کشته‌شدگان در جنگ غزه به ۱۷۱۷۷ نفر رسیده است.

این نهاد گفته که از زمان حمله ۷ اکتبر به اسرائیل و واکنش اسرائیل به آن تا کنون ۱۷۱۷۷ فلسطینی کشته و ۴۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند.

سخنگوی اداره بهداشت حماس گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۰ فلسطینی کشته و ۱۹۰۰ نفر زخمی شدند.

آمار منابع حماس شامل تفکیک تلفات به نظامی و غیرنظامی نیست.

 

در پی کشته شدن یک اسرائیلی در مرز لبنان،‌ نتانیاهو به حزب الله هشدار داد

در پی گزارش‌ها درباره کشته شدن یک شهروند اسرائیلی در مرز لبنان با این کشور،‌ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به گروه حزب الله لبنان هشدار داد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع ارتش اسرائیل و منابع امدادی گزارش داد که «یک اسرائیلی در اثر موشک ضد تانک شلیک شده از سوی لبنان،‌ کشته شده است.

رویتزر گزارش داد که دود غلیظ و همچنین صدای انفجار از دو طرف مرز اسرائیل و لبنان شنیده میشود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق نوشت: «اگر حزب الله یک اشتباه بکند،‌ بیروت و جنوب لبنان به غزه و خان یونس تبدیل می‌شود.»

گروه حزب الله لبنان که مورد حمایت ویژه جمهوری اسلامی ایران است از سوی آمریکا،‌ بریتانیا و چند کشور دیگر به عنوان یک «گروه تروریستی» شناخته شده است اما این گروه در دولت موقت لبنان مشارکت دارد و از احزاب فعال در پارلمان و فضای سیاسی این کشور است.

ده‌ها هزار فلسطینی متواری از خان یونس در مسیر شهر رفح

Image removed.

 

ده‌ها هزار فلسطینی همچنان به شهر رفح در نزدیکی مرز مصر می‌روند و سعی می‌کنند از درگیری‌های شدید در مناطق دیگر نوار غزه فرار کنند.

ارتش اسرائیل به عمق خان یونس در جنوب نوار غزه نفوذ کرده است؛ شهری که آن را «قلب ترور حماس» توصیف می‌کند.

پیشتر از غیرنظامیان این شهر خواسته شده بود که به شهر رفح فرار کنند. خبرنگار بی‌بی‌سی در رفح می‌گوید خیابان‌ها مملو از افراد تازه آواره شده است.

گزارش‌ها حاکی است که کمبودشدید آب و مواد غذایی است و برق منطقه قطع شده است.

مقام‌های حماس در غزه می‌گویند که اسرائیل ۱۷ هزار ۱۷۷ فلسطینی را به تلافی حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل کشته است.

درخواست تحقیقات درباره «جنایت جنگی» در حملات در مرز لبنان که به کشته شدن خبرنگار رویترز منجر شد

Image removed.

 

عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد

دیده‌بان حقوق‌ بشر می‌گوید حمله‌ای که به کشته شدن خبرنگار خبرگزاری رویترز‌ در جنوب لبنان انجامید «اقدامی عمدی از سوی اسراییل» بوده است.

عصام عبدالله، خبرنگار و فیلمبردار رویترز ۱۲ اکتبر در جنوب لبنان در روستای علما الشعب در حال فیلمبرداری کشته شد.‌ او ساعاتی پیش از کشته‌ شدن عکسی از خود منتشر کرده بود. در این عکس مشخص است که بر جلیقه او نوشته شده است که خبرنگار است. ‌

گروه‌های مدافع حقوق بشر از جمله عفو بین‌الملل خواستار این هستند که حملاتی که در تاریخ ۱۲ اکتبر به جنوب لبنان شد و در اثر آن عصام عبدالله، خبرنگار رویترز کشته و شش نفر دیگر مجروح شدند،‌ به عنوان جنایت جنگی مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خبرنگاران که به طور واضح با عنوان اعضای رسانه‌ها مشخص شده بودند،‌ توسط خدمه یک تانک اسرائیلی هدف قرار گرفتند.

در سراسر مرز اسرائیل و لبنان که تحت نظارت سازمان ملل قرار دارد،‌ در دو ماه گذشته تبادل آتش سنگینی در جریان است.

خط آبى مرز غير رسمى بين اسرائيل و لبنان است كه نيروهاى حافظ صلح سازمان ملل معروف به يونيفيل مسئول محافظت از آن هستند.

با ادامه جنگ در جنوب غزه مردم در مناطق هرچه کوچکتری متراکم می‌شوند

Image removed.

یولانده نل

خبرنگار بی‌بی‌سی - بیت‌المقدس

Image removed.

 

ارتش اسرائیل می‌گوید درست تا قلب شهر خان یونس پیشروی کرده و شاخه نظامی گروه حماس می‌گوید نبرد در این محل شدید بوده است.

نیروهای اسرائیلی اکنون به خانه یحیی سینوار، رهبر حماس در غزه رسیده‌اند و گمان می‌رود که او و دیگر مقامات ارشد حماس در تونل‌های زیرزمینی پناه گرفته‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل شب گذشته گفت: «فقط مسئله زمان است که چه وقت او را می‌گیریم.»

همزمان، یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد که با گذشت دو ماه از جنگ، «شرایط غزه در حال تبدیل شدن به شرایط آخرالزمانی است.»

به گفته این مقام، با گسترش جنگ، چند صد هزار نفر در منطقه کوچکی‌ در جنوب غزه متراکم شده و تلاش‌های برای ارائه معنادار کمک‌های بشردوستانه اکنون تقریبا غیرممکن است.

در نیویورک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با استناد به اختیاراتی که منشور سازمان ملل به دبیرکل داده، از شورای امنیت خواست تا برای برقراری آتش‌بس کامل درجنگ غزه اقدام کند.

این شورا تاکنون هیچ قطعنامه‌ای را که خواستار آتش‌بس کامل باشد، تصویب نکرده است.

ارتش اسرائیل جزئیات آخرین عملیاتش را اعلام کرد

Image removed.

 

ارتش اسرائیل می‌گوید که به جنگ با حماس در نوار غزه از جمله در خان‌یونس ادامه می‌دهد و به «ده‌ها هدف تروریستی» حمله می‌کنند.

در بیانیه مطبوعاتی ارتش اسرائیل آمده که نیروهای ارتش اسرائیل با یک هسته تروریستی در یکی از تونل‌هایی که کشف کرده در حال نبرد است.

ارتش اسرائیل می‌گوید که در درگیری «دو تروریست» را کشته و حملاتش ادامه دارد.

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که یک مجتمع نظامی متعلق به گردان مرکزی جبالیا حماس را نیز هدف حمله قرار داده و تعدادی از شبه‌نظامیان حماس را کشته است.

بر اساس این بیانیه، اسرائیل شبکه‌ای از تونل‌های زیرزمینی را که به خارج از این محوطه منتهی می‌شوند، و همچنین یک منطقه آموزشی و تأسیسات ذخیره‌سازی سلاح را کشف کردند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید