رفتن به محتوای اصلی

دستگیری یک شهروند سوئد در ایران

دستگیری یک شهروند سوئد در ایران

وزارت خارجه سوئد می‌گوید یک شهروند این کشور اوایل ماه جاری (ظرف دو هفته گذشته) در ایران دستگیر شده و در حال حاضر در بازداشت است.

این وزارتخانه از انتشار جزئیات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است و تنها در ایمیلی به خبرگزاری رویترز گفته است که «مقام‌های این کشور با اعضای خانواده این شهروند در ارتباطند و کنسولگری سوئد در تهران هم با مقام‌های ایران در ارتباط است.»

تنش در رابطه ایران و سوئد به طور خاص با آغاز دادگاه حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰، در سوئد شدت گرفت و در اوایل بهار ۱۴۰۱با بازداشت یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا، همزمان با صدور حکم حبس ابد آقای نوری به اوج رسید.

دو روز پیش چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات آقای فلودروس در ایران برگزار شد.

حمید نوری به اتهام دست داشتن در «جنایت جنگی» و «قتل عمد» در جریان اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ دو سال و نیم بود که ذیل اصل صلاحیت جهانی در بازداشت سوئد بود و با پایان محاکمه به حبس ابد محکوم شد.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران دولت سوئد را متهم کرده که از اقدامات مسلحانه و تروریستی علیه حکومت ایران حمایت کرده است و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم سوئد را دولتی «بدسابقه» توصیف کرده است.

سوئد در عین حال یکی از کشورهایی است که پرونده شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی را پیگیری می‌کند و ایران را به شورای ایکائو ارجاع داده است.

زندانیان سوئدی یا دوتابعیتی در ایران

Image removed.

منبع تصویر، IRNA

توضیح تصویر، 

یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا، با فاصله کمی از صدور حکم حبس ابد در دادگاه سوئد برای حمید نوری بازداشت شد

در اوایل بهار ۱۴۰۱ کمی پس از آنکه مقام‌های قضایی سوئد برای حمید نوری درخواست حبس ابد کردند، یوهان فلودروس کارمند اتحادیه اروپا در ایران بازداشت شد.

در تیر ماه ۹۹ هم قوه قضائیه ایران همچنین اعلام کرد که استفان کوین گیلبرت و سیمون کاسپر براون دو تبعه سوئد را به اتهام همکاری با «یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر» در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه کرده است. نهادهای حقوق بشر بارها از قاضی صلواتی به عنوان یکی از متهمان نقض حقوق زندانیان و همکاری با نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی نام برده‌اند.

قوه قضائیه ایران در شهریورماه سال گذشته اعلام کرد «بازداشت این دو فرد در حوزه مواد مخدر بوده است و پرونده آنها نباید با سوئدی‌هایی که جاسوس هستند خلط مبحث شود.» بنابر اعلام قوه قضائیه متهم اول این پرونده به ۵ سال حبس و جزای نقدی و فرد دوم نیز به ۸ سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

سوئد زندانیان دیگری نیز در ایران دارد، از جمله احمدرضا جلالی، پزشکی که تابعیت ایرانی و سوئدی دارد و به اتهام «جاسوسی» از حدود هفت سال پیش در ایران زندانی است. او اکنون زیر حکم اعدام است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر در موارد زیادی بعضی از شهروندان دو تابعیتی را زندانی کرده و به آنها اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم زده اما پس از مدتی و در پی معاملات سیاسی آنان را آزاد کرده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید