رفتن به محتوای اصلی

آسیب شناسی یک شکست
29.05.2023 - 19:20

دلیل ناکامی همبستگی اپوزیسیون پیرامون «منشور مهسا» این بود که اپوزیسیون این «همبستگی» را با برپایی یک گروه سیاسی نوین با اساسنامه و مرامنامه تازه اشتباه گرفت. و با نوشتن «منشور مهسا» در قانون هایی دخالت کرد که وظیفه مجلس موسسان بود. ناکامی این «همبستگی» از اینرو پیشبینی شدنی بود که میخواست همانند جمع اضداد (یکپارچگی خواهان و جدایی خواهان، پادشاهیخواهان و جمهوری خواهان) را زیر یک سقف گردهم آورد. ولی تجربه مهمی که از این ناکامی بدست میاید:
1) هر گروه سیاسی دمکرات میتواند همراستا با دنبال کردن برنامه های سیاسی ویژۀِ خودش، با دیگر گروه های سیاسی دمکرات پیرامون انجام کارها و برنامه های اجرایی مشترک تا سرنگونی رژیم ملاها و برپایی گزیدمان آزاد همکاری کند؛ همبستگی باید پیرامون برنامه های مشترک انجام گیرد، همانند سازماندهی گردهمایی ها، اعتصابات و برپایی صندوق اعتصابات و گفتگو با دولت های باختر به نمایندگی از مردم ایران.
2) برای این همبستگی نباید پیش شرطی گذاشته شود بجز پایبندی به دمکراسی و سکولاریسم.
3) رهبران گروه های سیاسی باید برای خنثی کردن دسیسه های ماموران سایبری و پیشگیری از درگیری هواداران در فضای مجازی و در گردهمای های خیابانی هوادارانشان را کنترل کنند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

arta parvizee

عنوان مقاله
بررسی پیروزی یک همبستگی و یک انقلاب واقعی (زنان )

در این همبستگی که منجر به پیروزی واقعن یک انقلاب گردید، دو چهره مشخصی دیده شد، رضا پهلوی با توانمندی های فراوان بین المللی، خواستار تداوم انقلاب سفید 1341 و عبدالله مهتدی به عنوان چریک پیر که سابقه‌ی مبارزاتی قدرتمندی داشت و رهبری کومله را چه به عنوان خطرناک ترین سازمان چریکی و چه اکنون به عنوان مسالمت آمیز ترین بخش چریکی، شرکت داشتند. بقیه افراد اگرچه نقش بزرگی در انقلاب زنان و کودکان داشته اند اما شناخته شده نبوده اند. همبستگی شکست نخورده، ادامه داره. کسانی که به این خیال باطل چشم دوخته اند، گویا نابینایند. این روشن نافکران سعی دارند از منفذی که بین مهتدی و رضا پهلوی از سال ها قبل وجود داشته سوء استفاده نمایند.
رضا پهلوی نگفته که از همبستگی بیرون رفته و مهتدی را هم می بینید که سر جای خودش هست و به نظر نمی رسد، میدان را خالی بگذارد. وانگهی این برنامه همبستگی برای سرو سامان دادن به اتحاد ملت هایی بود که در حال مبارزه بودند، اولین ملت، ملت کرد که بعدن ملت بلوچ در حال شکل گیری شد.
تاکنون هیچ صحبتی از نوع حکومت نشده است. اما گویا سعی شده است تا کشور دوباره به مسیر تکاملی خودش با حفظ روابط جهانی بازگردد. جای پای مهتدی محکم است. به همین دلیل است که از همبستگی بیرون نمی رود. اما رضا پهلوی نیز تشخیص داده که شرایط فرق کرده و حکومت مطلقه سلطنتی به سختی قابل پذیرش است. ما در انقلاب بعدی نیز این دو رهبر را خواهیم دید.
این همبستگی از درون مبارزه پیدایش یافت و با شدید تر شدن مبارزه شدت یافت. با فروکش کردن موقت مبارزه دوباره تضعیف گردید. مهتدی می داند که در جوامع بشری مبارزه همیشه وجود دارد و تابع زندگی اجتماعی انسان های سالم نه کج و معوج است. بنابراین باید دائمن شرایط رهبری مبارزات تغییر کند.

چ., 31.05.2023 - 20:20 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.