رفتن به محتوای اصلی

شکایت دونالد ترامپ علیه جاسوس پیشین ام‌آی۶ را رد شد

شکایت دونالد ترامپ علیه جاسوس پیشین ام‌آی۶ را رد شد

 

Image removed.

 

یک شرکت خصوصی جاسوسی و اطلاعاتی در بریتانیا که اطلاعات رسواگرانه‌ای علیه دونالد ترامپ در روسیه و ادعای ارتباط او با کاخ کرملین جمع‌آوری کرده بود، از رای قاضی دادگاه عالی بریتانیا در رد شکایت رئیس‌جمهوری سابق آمریکا استقبال کرده است.

شرکت خصوصی جاسوسی و اطلاعاتی اوربیس (Orbis Business Intelligence) که توسط کریستوفر استیل، افسر سابق سرویس اطلاعاتی خارجی بریتانیا - ام‌آی۶ - مدیریت می‌شود گفته از تصمیم قاضی برای رد شکایت آقای ترامپ «خرسند» شده است.

وکلای آقای ترامپ در این پرونده مدعی پایمال شدن حقوق او در زمینه «حفظ اطلاعات شخصی» شده بودند.

داسیه کریستوفر استیل درباره آقای ترامپ که در سال ۲۰۱۶ و قبل از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آن سال در آمریکا به رسانه‌ها درز کرد، حاوی اطلاعات ثابت نشده‌ای بود که در آن آقای ترامپ به «شهوترانی در پارتی‌های روابط جنسی، رشوه پرداخت کردن و رابطه با کرملین» متهم شده بود.

شرکت خصوصی اوربیس این داسیه را به سفارش گروه‌های حامی هیلاری کلینتون و سایر رقبای انتخاباتی دونالد ترامپ در آن سال - ۲۰۱۶ - به طور اختصاصی و محرمانه تهیه کرده بود اما محتوای آن کمی بعد از سوی وبسایت «بازفید» در آمریکا منتشر شد و جنجالی رسانه‌ای به راه انداخت.

تیم حقوقی آقای ترامپ در جریان شکایت خود از شرکت خصوصی جاسوسی اوربیس این ادله را طرح کرده بودند که داسیه تهیه شده توسط کریستوفر استیل نادرست بوده و به همین دلیل حق آقای ترامپ در حفاظت از اطلاعات شخصی را نقض کرده است.

اما امروز - پنجشنبه اول فوریه - قاضی دادگاه عالی بریتانیا - استاین دی‌بی‌ای - بدون آن که حکمی درباره این شکایت بدهد گفت که دادگاه حتی به این پرونده رسیدگی هم نخواهد کرد چرا که اولا زمان قانونی مجاز برای طرح چنین شکایتی که ۶ سال است، منقضی شده و علاوه بر آن «هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای به جریان انداختن این پرونده در دادگاه وجود ندارد».

قاضی در متن نظر خود که امروز منتشر شد گفته این شکایت «اصلا نمی‌بایست پیش کشیده می‌شد و به دادگاه عالی آورده می‌شد».

آقای ترامپ پیش‌تر در شکایت دیگری که از کریستوفر استیل در دادگاه فلوریدا آمریکا کرده بود هم ناکام مانده بود.

در داسیه آقای استیل در سال ۲۰۱۶ ادعا شده بود که مدارکی از آقای ترامپ دارد که روسیه از آن‌ها به عنوان عاملی برای تحت فشار قرار دادن او استفاده می‌کند. طبق این گزارش که جزییات آن تایید نشده بود، از یک ویدئو که رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در کنار چند کارگرجنسی نشان می‌داده و اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی او صحبت شده بود، از جمله مدارکی که ادعا شده بود مسکو توانسته به آن‌ها دست پیدا کند.

سازمان‌های اطلاعاتی و کارآگاهی آمریکا چون اف‌بی‌آی در همان سال ۲۰۱۶ درباره صحت و سقم اطلاعات داسیه کریستوفر استیل تشکیک کرده بود.

شرکت آقای استیل گفته بود این پوشه را بر اساس یادداشت‌های منابع جاسوسی خود در روسیه و سایر کشورها تهیه کرده بوده و قرار نبوده به عنوان سند از آن استفاده شود یا جایی منتشر شود.

اما وکلای آقای ترامپ می‌گویند با وجود ثابت نشدن اطلاعات آن داسیه، هنوز بسیاری آن را باور دارند و همین به شهرت و اعتبار آقای ترامپ مداوما آسیب رسانده و می‌رساند.

با این حال، شرکت اوربیس می‌گوید این که وبسایت خبری «بازفید» به اطلاعات «محرمانه و خصوصی و ناتکمیل» این شرکت دسترسی پیدا کرده و آن را منتشر کرده، به معنای تخلف قانونی این شرکت نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید