رفتن به محتوای اصلی

رابطه پیچیده جمهوری اسلامی و طالبان

رابطه پیچیده جمهوری اسلامی و طالبان

واکنش‌‌ها به اظهارات نماینده ایران در امور افغانستان؛ «ایران در پی تقویت نیروهای شیعه و نابودی اعراب سنی است»

نشریه مرصاد نزدیک به حکومت طالبان در پی اظهارات نماینده ویژه ایران مبنی به اعزام «دسته‌های استشهادی» از افغانستان به جنگ غزه علیه اسرائیل نوشته است که قصد ایران از دامن زدن به این جنگ «تقویت نیروهای شیعه و نابودی اعراب سنی» در منطقه است.

این نشریه نوشته است که « ایران در خاورمیانه با اسرائیل مشکلی ندارد و هم ایران و هم اسرائیل در صدد نابودی اعراب سنی ساکن آنجا هستند».

«مرصاد» نقش ایران در عراق، سوریه و یمن را توجیهی برای استدلال خود بیان کرده و نوشته که عدم همکاری کشورهای عربی به فلسطینی‌ها نیز ناشی از حمایت ایران از حزب‌الله و حماس است.

این نشریه پرسیده است که چرا ایران به حزب‌الله دستور جنگ علیه اسرائیل را نمی‌دهد؟

روز گذشته حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه دولتی «افق» در ایران گفته است که «افغانستان بخشی از محور مقاومت است و اگر نیاز باشد یک لشکر استشهادی به حمایت از غزه خواهند رفت. آنچه ما می‌بینیم، افغانستان بخشی از محور مقاومت است.»

در همین حال عطا محمد نور، رهبر یک شاخه از جمعیت اسلامی در پیوند به این اظهارات نماینده ایران واکنش نشان داده و در صفحه ایکس نوشته است که « اظهارات یکی از دیپلومات‌های ارشد کشور همسایه ما نشان می‌دهد که ایشان در فهم تاریخی حوادث کشور ما یا اغماض کرده یا هم برخورد سیاسی».

وی افزوده است که « آزادی افغانستان خط درشت و روشنی است که باید تمامی کشورها به آن حرمت بگذارند. سرزمین ما منبع تولید نیروی نیابتی و قلمرو حاکمیت دیگران نیست که از آنجا دستور صدور نیروی انتحاری را سر دهند. اگر طالبان نیروی مزدور، هراس افگن و حامی تروریزم اند، خاصیت بالطبع‌ خودشان است و ربطی به افغانستان که تاریخ درخشان و پر افتخار دارد و‌ مردم آن که آزادگی و سربلندی از اوصاف بارز آنان است، ندارد».

Image removed.

 

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه دولتی «افق» در ایران گفته است که «افغانستان بخشی از محور مقاومت است»Image caption: حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران در امور افغانستان در مصاحبه‌ای با شبکه دولتی «افق» در ایران گفته است که «افغانستان بخشی از محور مقاومت است»
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

سهراب

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید