رفتن به محتوای اصلی

واکنش تند بایدن: حافظه من مشکلی ندارد

واکنش تند بایدن: حافظه من مشکلی ندارد

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، با عصبانیت از تحقیقات درباره جابجایی اسناد محرمانه که حافظه او را زیر سوال می‌برد انتقاد کرده است.

او عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری غیرمنتظره به خبرنگاران گفت: «حافظه من مشکلی ندارد.»

آقای بایدن به این ادعا پاسخ می‌داد که او برای به یاد آوردن زمان مرگ فرزندش تقلا کرد. او گفت: «او اصلا با چه جراتی این موضوع را مطرح می‌کند؟».

این تحقیقات نتیجه‌گیری کرد که آقای بایدن اسناد محرمانه را «عمدا نگه داشت و فاش کرد» اما دادستان ویژه تصمیم گرفته اتهامی به او وارد نکند.

رابرت هر، که از سوی وزارت دادگستری منصوب شده بود، دریافت که آقای بایدن اسناد محرمانه مرتبط با ارتش و سیاست خارجی در افغانستان را بعد از آنکه به عنوان معاون رئیس جمهور خدمت کرد نگه داشته بود.

این گزارش ۳۴۵ صفحه‌ای در چندین مورد با اظهارات گزنده همراه است، از جمله وقتی حافظه رئیس جمهور را دارای «محدودیت‌های قابل توجه» توصیف می‌کند.

رابرت هِر به عنوان بخشی از این تحقیقات برای بیش از پنج ساعت با آقای بایدن مصاحبه کرد.

دادستان ویژه گفت که آقای بایدن به یاد نمی‌آورد که او در چه زمانی معاون رئیس جمهور بود (۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷) یا «حتی ظرف چندین سال نمی‌دانست پسرش بو (Beau) چه زمانی مرده است.»

آقای بایدن درحالی که احساساتی شده بود یافته‌های این گزارش درباره حافظه او از رویدادها را رد کرد.

«صراحتا بگویم، وقتی او از من این سوال را پرسید با خودم فکر کردم، این موضوع هیچ ربطی به آنها ندارد... نیازی ندارم کسی به من یادآوری کند که او (پسرش) چه زمانی درگذشت.»

Image removed.

 

این گزارش حاوی عکسهایی از اسناد منتقل شده در گاراژ به هم ریخته آقای بایدن است

زمانی که دادستان ویژه در روزهای هشتم و نهم اکتبر سال گذشته با او مصاحبه کرد، درست زمانی که جنگ اسرائیل و غزه آغاز شد، او گفت که «مشغله زیادی داشتم... وسط رسیدگی به یک بحران بین‌المللی بودم.»

در این تحقیق همچنین آمده است که آقای بایدن برخی از مطالب حساس دفترچه‌های دست‌نویس را با یک نویسنده خاطرات خود به اشتراک گذاشته است، یافته‌ای که رئیس‌جمهور آن را از پشت تریبون رد کرد.

در گزارش نهایی دادستان آمده که برای او دشوار بوده که جو بایدن را رسما به قصور در نگه‌داری از اسناد محرمانه متهم کند چرا که احتمالا آقای بایدن در جریان «محاکمه هم خودش را به هیات منصفه همان‌طور نشان خواهد داد که در جریان مصاحبه ما دیدیم؛ یعنی یک مرد مسن با حواس پرتی که به شما حق می‌دهد و منظوری نداشته».

با نزدیک تر شدن انتخابات ماه نوامبر، سن آقای بایدن به یک نگرانی مهم برای رای‌دهندگان بدل شده است. اما آقای بایدن گفت که علیرغم سن خود، او بیش از همه واجد شرایط‌ ریاست جمهوری است.

آقای بایدن گفت «من حسن نیت دارم. من سالخورده هستم. می‌دانم که دقیقا دارم چه کار می‌کنم. من این کشور را دوباره بلند کردم» و افزود «من به توصیه او نیازی ندارم.»

آقای بایدن در پاسخ به این سوال که آیا مسئولیت نگهداری اسناد طبقه بندی شده در خانه خود را قبول می‌کند یا نه، کارکنان خود را مقصر دانست.

او گفت که نمی‌دانست آنها یادداشت‌‍‌های حساسی را در پارکینگ خانه او گذاشته بودند، جایی که دادستان ویژه می‌گوید آنها را در کنار تشک یک سگ پیدا کردند.

یک خبرنگار بی‌بی‌سی در کاخ سفید فضای محل برگزاری کنفرانس خبری را زمانی که آقای بایدن به تندی پاسخ خبرنگاران را می‌داد متشنج توصیف کرد.

وقتی یک خبرنگار از او پرسید مردم آمریکا نگران سن او هستند، صدایش را بلند کرد و گفت: «این قضاوت شماست، قضاوت شما.»

او پافشاری کرد که حافظه‌اش «مشکلی ندارد» و در دوران ریاست جمهوری «بدتر نشده است.»

فایل‌های فوق محرمانه در سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳ در خانه آقای بایدن در شهر ولمینگتون ایالت دلوور و همچنین دفتر کار خصوصی سابق او پیدا شد.

Image removed.

 

مدارک همچنین در دفتر کار خانگی او در دلوور پیدا شد

این فایل‌ها بعد از آن کشف شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق، در تحقیقات جداگانه‌ای در ارتباط با انتقال اسناد محرمانه بعد از ترک کاخ سفید متهم شد.

گزارش روز پنجشنبه میان این دو پرونده تمایز قائل می‌شود، و می‌گوید که آقای بایدن اسناد مورد نظر را تحویل مسئولان آرشیو ملی داد، درحالی که آقای ترامپ «براساس ادعاها برعکس عمل کرد.»

این گزارش درباره آقای ترامپ می‌گوید «براساس ادعانامه، او نه فقط ماه‌ها از بازگرداندن اسناد خودداری کرد، بلکه با کمک گرفتن از دیگران برای نابود کردن شواهد، مانع عدالت شد و بعد درباره آن دروغ گفت.»

تیم حقوقی آقای بایدن هم از اظهارات دادستان ویژه درباره لغزش‌ها در حافظه آقای بایدن انتقاد کرد.

ریچارد سابر، وکیل کاخ سفید، در نامه‌ای نوشت: «این گزارش از زبانی به شدت پیشداورانه برای توصیف آنچه در میان شاهدان زیاد اتفاق می‌افتد استفاده می‌کند: به یاد نیاوردن رویدادهایی که سال‌ها از آنها گذشته.»

آقای ترامپ در واکنش به این گزارش گفت که پیگرد قضایی او برای جابجایی اسناد محرمانه باید از سوی دادستانی که این پرونده را دنبال می‌کند کنار گذاشته شود.

«اگر دادستان ویژه جک اسمیت می‌خواهد برای خیر کشور کار کند، و به اتحاد میان مردم کمک کند، باید کلیه دعاوی قضایی علیه مخالف سیاسی جو بایدن، یعنی من، را کنار بگذارد و بگذارد کشور ما شفا پیدا کند.»

درحالی که آقای بایدن تلاش کرد تردید درباره سن و هوشیاری ذهنی خود را رد کند، ناخواسته دچار اشتباه شد.

او در جریان کنفرانس خبری عصر پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره تحولات جنگ غزه، آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس جمهور مکزیک را با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر، اشتباه گرفت.

او گفت: «فکر می‌کنم همانطور که می‌دانید، رئیس جمهور مکزیک، سیسی، ابتدا نمی‌خواست درها را برای ورود کالاهای انساندوستانه باز کند. من با او صحبت کردم. او را قانع کردم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

آرش

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید