رفتن به محتوای اصلی

سعید عزیزی شهروند ایرانی سوئدی «به پنج سال زندان محکوم شده است»

سعید عزیزی شهروند ایرانی سوئدی «به پنج سال زندان محکوم شده است»

وکیل سعید عزیزی، شهروند ایرانی‌ سوئدی، که اخیرا در جریان سفری به تهران بازداشت شد می‌گوید که او به پنج سال حبس محکوم شده است. سوئد پیشتر بازداشت او را «بی‌دلیل» خوانده و خواستار آزادی او شده بود.

رضا شفاخانی روز شنبه در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «موکل سعید عزیزی شهروند ایرانی سوئدی، محبوس در زندان اوین، که از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به پنج سال حبس محکوم شده و دچار بیماری سرطان پروستات است، چندی پیش در زندان از روی پله افتاده و شرایط جسمانیش وخیم‌تر از پیش شده…»

خبرگزاری حقوق بشری هرانا گزارش می‌دهد که آقای عزیزی، ۶۳ ساله، روز ۲۱ آبان امسال در جریان سفری از سوئد به ایران در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شد.

هرانا نوشت که اتهام این شهروند «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم» است.

دولت سوئد روز ۱۸ ژانویه بدون نام بردن از آقای عزیزی گفت که مقام‌های ایرانی اواخر ماه نوامبر یک شهروند ایرانی سوئدی در دهه ۶۰ زندگی را «بدون دلیلی مشخص» بازداشت کردند و خواستار آزادی فوری او شد.

وزارت خارجه سوئد در روز ۱۵ ژانویه هم اعلام کرد که یک مرد سوئدی که بیش از ۲۰ سال دارد پیشتر در این ماه در ایران بازداشت شده اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

وزارت خارجه سوئد با احضار کاردار سفارت ایران خواستار آزادی همه شهروندان سوئدی شد که «خودسرانه در ایران بازداشت شده‌اند.»

تنش در روابط ایران و سوئد با آغاز دادگاه حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ شدت گرفت و اوایل بهار ۱۴۰۱ با بازداشت یوهان فلودروس، کارمند اتحادیه اروپا، همزمان با صدور حکم حبس ابد آقای نوری به اوج رسید.

چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات آقای فلودروس اواسط ماه ژانویه برگزار شد.

حمید نوری به اتهام دست داشتن در «جنایت جنگی» و «قتل عمد» در جریان اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ برای دو سال و نیم، ذیل اصل صلاحیت جهانی، در سوئد تحت بازداشت بود و نهایتا از سوی دادگاه به حبس ابد محکوم شد.

سوئد زندانیان دیگری نیز در ایران دارد، از جمله احمدرضا جلالی، پزشکی که تابعیت ایرانی و سوئدی دارد و به اتهام «جاسوسی» از حدود هفت سال پیش در ایران زندانی است. برای او حکم اعدام صادر شده است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر در موارد زیادی شهروندان دو تابعیتی را زندانی کرده و به آنها اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم زده، اما پس از مدتی و در پی معاملات سیاسی آنان را آزاد کرده است.

حکومت ایران بارها با پخش فیلم‌هایی مدعی شده سازمان امنیتی سوئد از «گروه‌های تروریستی» مخالف حکومت جمهوری اسلامی حمایت می‌کند. از جمله در شهریور ۱۴۰۰، تلویزیون دولتی ایران فیلمی با عنوان «صلح فقط برای من» پخش کرد که بر اساس اعترافات حبیب اسیود ساخته شده بود. ۱۰ ماه پیش از آن آقای اسیود زیر نظر دستگاه امنیتی ایران از ترکیه ربوده و به ایران منتقل شده بود.

حبیب اسیود شهروند-سوئدی ایرانی اردیبهشت ماه امسال در ایران اعدام شد. او رهبر سابق و یکی از بنیان‌گذاران «جنبش نضال» بود که از گروه‌های مدافع حقوق عرب‌های ایران و مخالف جمهوری اسلامی به شمار می‌آید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید