رفتن به محتوای اصلی

متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به «قصاص و حبس» محکوم شدند

متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش به «قصاص و حبس» محکوم شدند

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز، گفته است که متهمان پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش-وحیده محمدی- به «قصاص و حبس‌های بلندمدت» محکوم شده‌اند. این احکام در دادگاه کیفری استان البرز صادر شده و قطعی نیست.

بر اساس رای صادر شده، متهم ردیف اول این پرونده به اتهام «قتل عمد» و با درخواست خانواده‌های مقتولین به «قصاص نفس» محکوم شده است. در دادگاه‌های قبلی از متهم ردیف اول بنام «کریم» یاد شده بود.

او همچنین برای اتهام «سرقت» به بیست سال حبس تعزیری، شلاق و دیه هم محکوم شده است.

«ورود به منزل به صورت غیرقانونی» و «تهدید با چاقو» از دیگر اتهامات اوست که مجموعا هشت سال حبس تعزیری و شلاق را هم برای او به همراه دارد.

به گفته رئیس دادگستری استان البرز متهمان ردیف دوم و سوم به اتهام «شروع به قتل» و «سرقت» مجموعا هر یک به ۳۶ سال حبس تعزیری، شلاق و دیه محکوم شده‌اند.

دادگاه کیفری استان البرز متهم ردیف چهارم را هم به دلیل «معاونت در شروع به قتل» و «سرقت» به هشت سال حبس تعزیری محکوم کرده است.

این در حالی است که پیشتر مانوش منوچهری، وکیل مونا، دختر داریوش مهرجویی که شاکی این پرونده است، با انتقاد از صدور کیفرخواست متهمان به روزنامه اعتماد گفته بود که به دلیل وجود ابهاماتی در پرونده، تقاضای تحقیقات در برخی موارد را درخواست کرده است و به اعتقاد او با وجود این ابهامنات «صدور کیفرخواست غیرممکن به نظر می‌رسید.»

آقای منوچهری ابراز امیدواری کرده بود که «دادگاه کیفری یک، پرونده را مجددا جهت تکمیل تحقیقات به دادسرا عودت دهد و این ابهامات مرتفع شوند.» هر چند به نظر می‌رسد که دادگاه رسیدگی به این پرونده، درخواست وکیل را رد کرده است.

در ایران آرای صادر شده دادگاه بدوی قطعی نبوده و در صورت اعتراض پرونده به شعبه تجدیدنظر ارجاع می‌شود، اگر در آن شعبه رای تایید شد،‌ پرونده برای فرجام‌خواهی به دیوان عالی ایران ارسال می‌شود.»

دومین و آخرین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان به قتل داریوش مهرجویی و همسرش، وحیده محمدی‌فر ۲۸ دی ماه برگزار شد؛ اولین جلسه این دادگاه هم با حضور چهار متهم یک روز قبل(۲۷ دی ماه) برگزار شده بود.

در آخرین جلسه رسیدگی مقدماتی به این پرونده، وکلای اولیای دم آقای مهرجویی و همسرش از دادگاه تقاضای صدور حکم قصاص برای ارتکاب قتل عمد مقتولین و پرداخت دیه و صدور مجازات برای ورود به عنف و سرقت را کرده بودند.

متهم ردیف اول (کریم) در جلسه اول دادگاه اتهام قتل را رد کرد و گفته بود: «در آن شهرک چهار باغ دستم بود. باغ مهرجویی یکی از آنها بود. من زمان قتل در باغ فردی دیگر بودم و خواستم دوربین‌ها را چک کنند تا این حرفم مشخص شود اما این کار انجام نشد.»

رئیس دادگستری استان البرز امروز گفته است: «با توجه به وجود ادله متقن و کافی علیه چهار متهم حاضر در صحنه قتل، ضمن بازسازی صحنه جرم، این متهمان به جرائم ارتکابی و نحوه وقوع قتل‌ها اقرار کردند.»

احکام این متهمان در حالی صادر شده که هفته پیش مانوش منوچهری، وکیل اولیای دم پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش در گفتگو با روزنامه اعتماد از «نواقص شکلی و‌ ماهوی» در این پرونده سخن گفته بود و خواستار تکمیل تحقیقات شده بود.

در اولین ساعات مهرماه امسال پلیس استان البرز از کشف اجساد داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در خانه خود خبر داد.

آنها در ویلای شخصی در شهرک زیبادشت منطقه فرخ آباد در شهرستان فردیس استان البرز به قتل رسیدند.

دو روز بعد از قتل این دو دادگستری استان البرز از باداشت ۱۰ مظنون خبر داد.

پس از کشته شدن این دو، رئیس کل دادگستری استان البرز گفته بود که علت مرگ داریوش مهرجویی و همسرش «خونریزی شدید به دلیل جراحات وارده به واسطه برخورد چاقو یا جسم برنده و نوک تیز به بدن» بوده است.

در گزارش پزشکی قانونی آمده بود که «ضرباتی با چوب یا جسم سخت» به سر داریوش مهرجویی برخورد کرده است که منجر به شکستگی سر نشده و علت فوت نبوده است.

قتل داریوش مهرجویی و همسرش جامعه ایران را دچار بهت و حیرت کرد و بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ، آن را به قتل‌های زنجیره‌ای دهه هفتاد ایران تشبیه کردند که کار عوامل وزارت اطلاعات بود و به «نیروهای خودسر»‌ معروف شدند

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی‌بی‌سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید