رفتن به محتوای اصلی

مستندی درباره علیرضا عسگری؛مهم ترین جاسوس تاریخ جمهوری اسلامی؛از عماد مغنیه تا محسن فخری زاده

مستندی درباره علیرضا عسگری؛مهم ترین جاسوس تاریخ جمهوری اسلامی؛از عماد مغنیه تا محسن فخری زاده

علیرضا عسگری سرتیپ بازنشسته[۲] سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، معاون وزیر دفاع ایران در دولت محمد خاتمی و وبلاگ‌نویس بود که در اواخر ۲۰۰۷ در ترکیه ناپدید شد. گزارش‌هایی دربارهٔ ربوده شدن او توسط سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل منتشر شد.[۳] گمانه زنی‌هایی پیرامون ربودن وی تا همکاری با سرویس‌های جاسوسی غربی منتشر گردید که صحت هیچ‌یک به‌درستی روشن نیست.

در ۲۷ دسامبر ۲۰۱۰ میلادی، روزنامه‌های اسرائیلی هاآرتس و یدیعوت اخرونوت با درج خبری بر روی وبگاه‌های خود، به نقل از یکی از نزدیکان ایهود باراک مدعی شدند که عسگری در سلول خود در زندان آیالون دست به خودکشی زده است.[۵] دولت ایران نیز اعلام کرد که وی در زندان اسراییل به قتل رسیده است. پس از انتشار این اخبار حسین علایی[۶] از فرماندهان سابق سپاه پاسداران در یادداشتی در روزنامه ملت ما نوشت که «اگر عسگری در دوره خدمت بازداشت و «زودهنگام» بازنشسته نمی‌شد، شاید سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد.»

زندگی شخصی
عسگری در ۱۳۳۹ در شهرری به دنیا آمد. وی همچنین ۲ فرزند دارد.

در دهه ۱۹۸۰ میلادی او یک کماندو سپاه پاسداران در لبنان بود.[۷] وی همچنین در دههٔ ۱۹۹۰ یکی از مأموران اطلاعاتی بلندپایهٔ ایران در لبنان بود و با حزب‌الله لبنان همکاری می‌کرد. بر اساس ادعای یک روزنامه اسرائیلی او مسئول انتقال خلبان اسیر اسرائیلی رون آراد به ایران بوده است.[۸] او پس از انتخاب محمود احمدی‌نژاد به ریاست جمهوری کنار گذاشته شد.

فرمانده نیروی انتظامی ایران (اسماعیل احمدی‌مقدم) در اظهاراتی ضمن تأکید بر اینکه وی پناهنده نشده بلکه ربوده شده است گفت: «روزی که وی از فرماندهی سپاه کردستان مستقیماً به لبنان رفت، فتنه داخلی بین حزب‌الله و امل اتفاق افتاده و جنگ داخلی صورت گرفته بود و حاج رضا رفت تا این فتنه را مهار کند که موفق هم شد. .... گام بزرگ دوم حاج رضا تشکیل حزب‌الله به عنوان یک حزب کامل با تمام ارکان نظامی، اطلاعاتی، فرهنگی، سیاسی و… بود… این فرد (رون آراد توسط گروه مقاومت مومنه در روستای نبی شیط اسیر شده بود و نگهداری می‌شد که از آنجا هم ربوده شده بود و وقتی اسرائیلی‌ها مصطفی دیرانی از اعضای اصلی این گروه را ربودند، مطمئن شدند که رون آراد دست ایران نیست و سپاه نقشی نداشته ولی با این حال باز هم همه جا این موضوع را گردن ایران انداختند… در زمان بازداشت عسگری نزد آقای ناطق نوری بازرسی ویژه مقام معظم رهبری رفتم. در آن زمان حدود ۱۵ ماه از بازداشت علیرضا می‌گذشت و من گفتم انصاف نیست او این مدت در بازداشت باشد زیرا قرار مجرمیت صادر نشده بود که ایشان گفت من خودم پیگیر ماجرا هستم. آقای ناطق نوری همچنین گفت این همه آدم خیانت کردند و راست راست می‌گردند، حالا این حاج رضا که هزاران خدمت کرده اگر فرضاً خطایی هم کرده باشد، نباید خدماتش نادیده گرفته شود… انصافاً آقای ناطق نوری، شمخانی، رحیمی و دیگر دوستان پیگیر ماجرا بودند و بعدها هم شاهد بودیم هیچ‌کدام از اتهامات حاج رضا اثبات نشد… اطلاعات زیادی از ربوده شدن علیرضا عسگری وجود دارد؛ به عنوان مثال ماشینی که مأموران از آژانس بدون راننده گرفته بودند، جی پی اس آن قطع شده بود و ماشین در ساحل پیدا شد و اینها اطلاعات و مستنداتی است که سرویس اطلاعاتی ترکیه هم پذیرفته است.» وی گفت که یک روز پیش از مسافرت عسگری به ترکیه با وی دیدار داشته و اطلاعاتی از او دریافت کرده است

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

تصویر

تصویر

تصویر

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید