رفتن به محتوای اصلی

اوباما: با روحانی نامه نگاری کرده ام

اوباما: با روحانی نامه نگاری کرده ام
تفسیر از:
اقبال اقبالی

به گزارش عصر ایران، اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی آمریکا، به محتوای نامه های رد و بدل شده با روحانی اشاره ای نکرد اما گفت: نگرانی های آمریکا از اهداف برنامه هسته ای ایران بسیار بیشتر از سلاح شیمیایی سوریه است.

رئیس جمهور آمریکا جزئیات این مکاتبه را فاش نکرد ولی در عین حال گفت: نقشي بالقوه براي ايران در کمک به برقراري ثبات در سوريه مي بينم.

اوباما افزود: ایران نباید فکر کند که آمریکا چون به سوریه حمله نکرد؛ در واکنش به برنامه هسته ای ایران به این کشور هم حمله نظامی نخواهد کرد. عدم حمله به سوریه، به معنی عدم حمله به ایران نیست. نتیجه ای که ایرانی ها باید از موضوع سوریه بگیرند این است که حل دیپلماتیک چنین مسائلی وجود دارد.

به نظرم اگر تهدید واقعی و جدی به حمله نظامی به همراه تلاش دیپلماتیک قوی دیپلماتیک وجود داشته باشد شما می توانید به معامله ای دست بیابید.

همزمان خانم " بيرنادت مهان" سخنگوی کاخ سفید هم گفت که آمریکا امیدوار به مشارکت واقعی از سوی دولت ایران برای دست یابی به راه حل دیپلماتیک برای مسئله هسته ای این کشور است.
وی افزود: همچنان آماده گفتگو با دولت روحانی براساس احترام متقابل برای تحقق راه حل مسالمت آمیز برای مشکل هسته ای هستیم.

دو روز پیش همزمان با تهدیدات جدید واشنگتن برای حمله نظامی به سوریه، وزیران خارجه آمریکا و روسیه درباره سلاح شیمیایی سوریه به توافق دست یافتند.

 براساس این توافق، سوریه می بایست در مدت 7 روز فهرست کامل از جزئیات تسلیحات و مراکز سلاح شیمیایی خود ارائه کند و سپس در مدت 9 ماه این تسلیحات نابود یا به خارج از سوریه منتقل می شوند.

این توافق حمله نظامی آمریکا علیه سوریه به بهانه تسلیحات شیمیایی این کشور را نیز کنار زد.
آمریکایی ها معتقدند در صورت نبود تهدیدات نظامی جدی علیه سوریه، این کشور وجود سلاح شیمیایی و نابودی آن را نمی پذیرفت.

ایران نیز از توافق آمریکا و روسیه بر سر سلاح شیمیایی سوریه که منجر به کنار رفتن گزینه حمله نظامی آمریکا علیه سوریه شد ابراز خرسندی کرده است.

آمریکا هم اکنون به عنوان یکی از اعضای گروه 1+5 در جلسات مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته ای این کشور حاضر بوده است.

*******

اوباما مکاتبات پشت پرده با جمهوری ملاها را فاش کرد و در سخنان خود از موضع تشویق(نقشي بالقوه براي ايران در کمک به برقراري ثبات در سوريه مي بينم) و تنبیه ( ایران نباید فکر کند که آمریکا چون به سوریه حمله نکرد؛ در واکنش به برنامه هسته ای ایران به این کشور هم حمله نظامی نخواهد کرد)، ایران و ایرانیان را مورد خطاب قرار داد و به اشتباه سیاست ملاها را بحساب ملت ما واریز کرد. رژیم اسلامی نماینده و سخنگوی اقلیتی ناچیز در جامعه ایران بوده که نمی توانند جنایات و ویرانگری های نظام را ببینند و شوربختانه بخشی از مردم جهان، ایران را با چهره کریه حکومت اسلامی مورد قضاوت قرار می دهند. جمهوری اسلامی در خفا سیاست هائی را تعقیب می کند که مغایر منافع ملی ما می باشد و ملت ایران را نامحرم و غیر خودی می داند. سیاست ملاها در سوریه با جنگ و صلح، و سرنوشت ملت و میهن ما گره خورده است.  حق همه ایرانیان است که بدانند ملاها پشت پرده چه داد و ستدی با روسیه، امریکا و ... انجام داده اند!

*******

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید