رفتن به محتوای اصلی

کرد و دیپلماسی عمومی

کرد و دیپلماسی عمومی
 تحولات نظام بین الملل و برجسته‌ تر شدن نقش افکار عمومی و نهادهای مدنی موجب گردیده‌ که‌ نوعی دیگر از دیپلماسی تحت عنوان "دیپلماسی عمومی" مطرح گردد. 
دیپلماسی عمومی خلاف دیپلماسی سنتی یا رسمی بصورت آشکار انجام میگردد. در دیپلماسی سنتی مذاکرات غالبا بین سیاستمداران و بصورت پنهان انجام می‌گیرد. همچنین احتمال دارد که‌ محتویات برخی از این مذاکرات هرگز برای عموم مردم آشکار نگردد. مخاطب اصلی دیپلماسی عمومی جامعه‌ مدنی، افکار عمومی و گروههای تاثیرگذار جامعه‌ هستند، لیکن مخاطب دیپلماسی سنتی دولتها هستند. 
هدف دیپلماسی عمومی هر کشوری اعمال نفوذ بر افکار‌ عمومی برای هدایت و کانالیزه‌ کردن در جهت سیاست عمده‌ی دولت مطبوع می‌باشد. دیپلماسی عمومی برای جهت دهی به‌ افکار مردم تلاش میکند تا از این دریچه‌ از حمایت و نگاه مثبت انان برای سیاستهای خویش برخوردار گردد. بدین سان دپلماسی عمومی اهدافی سیاسی را دنبال می‌کند. بدلیل اهمیت و نقش اساسی افکار عمومی در دیپلماسی عمومی، رسانه‌های عمومی یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی عمومی است. بطور کلی در دنیای امروز دولتها اهمیت زیادی به‌ دیپلماسی عمومی می‌دهند و از این راه‌ برای تحقق اهدافشان تلاش می‌نمایند. 
2) هنگامی که‌ درباره‌ی دیپلماسی (سنتی) بحث می‌کنیم مستقیما و بطور عمده‌ نگاهها به‌ دولتها معطوف می‌گردد. مفهوم دیپلماسی با نهاد دولت پیوند خورده‌ است و دولتها هستند که‌ از این مفهوم به‌ عنوان راه‌ و ابزاری برای پیشبرد سیاستهای خارجی‌ و منافع ملی استفاده‌ می‌نمایند. دیپلماسی مجموعه‌ای از نیازها و پیش‌شرطها را می‌طلبد که‌ دولتها قادر بە فراهم ساختن آنها را هستند. به‌ همین جهت وقتی از دیپلماسی و روابط  دیپلماتیک سخن به‌ میان می‌آید، مستقیما مفهوم دولت به‌ ذهن می‌رسد. چراکە بازیگران دیپلماسی سنتی دولتها هستند و دولتها با اتکا بر نیروهای خود تنها بدنبال منافع خودشان هستند. بدین سبب در این منازعه‌ی نامتوازن کردها نتوانسته‌اند نقش قابل توجهی داشته‌ باشند و نظر مثبت دولتها را به‌ منظور کسب حقوق‌شان جلب نمایند. البته‌ این به‌ معنای توجیه‌ کاستیهای ملت کرد در این حوزه‌‌ نیست  و اگر کردها از یک سازماندهی منسجم برخوردار بودند، می‌توانستند در جهت حل مسأله‌شان مؤثرتر باشند. بدلیل آنکه‌ کورد یک ملت بدون دولت است و همچنان که‌ اشاره‌ کردیم مفهوم دیپلماسی (سنتی) نیز با مفهوم دولت گره‌ خورده‌ است، در کردستان بیشتر مفهوم دیپلماسی حیزبی متداول است که‌ احزاب کرد نیز بدلایل متعدد که‌ تشریح آن موضوع این مقاله‌ نیست در این حوزه‌ دارای عملکرد ضعیفی بوده‌اند. 
3) کرد یک ملت مظلوم است که‌ حقوق آن بوسیله‌ی دولتهای مسلط بر کردستان پایمال می‌گردد. بدلیل آنکه‌ خواستهای ملت کرد از مشروعیت اخلاقی و قانونی برخوردار است و همچنین مفاهیم حقوق بشر و حق تعیین سرنوشت مفاهیمی جهانی هستند،  آنان می‌توانند تلاش برای دستیابی به‌ حقوقشان را از راه‌ دیپلماسی عمومی دنبال کنند و از این راه‌ افکار عمومی جهان را مخاطب خود قرار دهد. بدلیل مشکلاتی که‌ بر سر راه‌ بهره‌مندی از دیپلماسی سنتی برای ملت کرد وجود دارد، سرمایه‌گذاری بر روی دیپلماسی عمومی اهمیتی مضاعف می‌یابد. با وجود این شرایط هم، ملت کرد توجه‌ و تمرکز لازم را معطوف این حوزه‌ نکرده‌ است. 
بدلیل اهمیت نقش افکار عمومی در دنیای امروز، لازم است کردها افکار عمومی کشورهای قدرتمند در حوزه‌ بین‌الملل را مخاطب خود قرار دهند تا از این دریچه‌ همدردی و همکاری مردم این کشورها را بسوی خود جلب نمایند و در نهایت این همدردی و نوع دوستی به‌ اهرم فشاری بر سر دولتهای در برخورد با مسأله‌ی کرد بدل گردد. 
4) رسانه‌های عمومی و تلویزیون ابزار مهم دیپلماسی عمومی هستند. پرسش اینست که‌ اکنون چه‌ تعداد تلویزیون به‌ زبانهای عمده‌ی جهانی برای جلب توجه‌ و حمایت افکار عمومی از مسئله‌ی کورد وجود دارند؟ برنامه‌های تلویزیونهای کوردی بر جامعه‌ کوردی تمرکز دارند و متاسفانه‌ حتی یک تلویزیون کوردی با یک رویکرد جهانی و نگاه‌ به‌ خارج وجود ندارد. این مسئله‌ نشانگر عدم اگاهی سیاسی کورد نسبت به‌ اهمیت افکار عمومی و دیپلماسی عمومی در دنیای امروز است.  بدین ترتیب حوزه‌ای که‌ می‌تواند نقش ارزشمندی در پیشبرد مسئله‌ی کورد داشته‌ باشد بدلیل عدم توجه‌ سیاست کوردی ن نادیده‌ گرفته‌ شده‌ است. 
دیاسپورای کورد نیز بدلیل پراکندگی و عدم برخورداری از بنیاد و سازمانهای مدنی فرا حزبی در دپلماسی عمومی ایفای نقش نماید. بدین جهت فعالیتهای دیاسپورای کورد از انسجام لازم برای ایجاد پیوند دوستی با نهادها و شخصیتهای این کشورها برخوردار نبوده‌ است. در فضای تشکیل اولین کنگره‌ی ملی کورد ضرورت دارد که‌ این مجمع به‌ وظایفی همچون تشکیل یک دستگاه‌ فکری که‌ طرحهای را برای فعالسازی دیپلماسی عمومی کورد را اماده‌ نماید و تلویزیونی فرا حزبی توجه‌ نماید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
کردستان وکرد

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید