رفتن به محتوای اصلی

صف‌آرائی جدید مجلس نسبت به سیاست خارجی دولت حسن روحانی

صف‌آرائی جدید مجلس نسبت به سیاست خارجی دولت حسن روحانی

 در حالیکه ٢٣٠ نفر از نمایندگان مجلس اسلامی (از مجموعه ٢٩٠ نفر)، با انتشار اطلاعیه‌ای از ابتکارات حسن روحانی حمایت کردند و آنرا «عین پایبندی به ارزش ها» نامیدند، امروز فراکسیون اصولگرایان مجلس پس از پایان جلسه شورای مرکزی این فراکسیون، اطلاعیه‌ای منتشر کردند و ضمن تقدیر از «زحمات» و «مواضع» رئیس جمهوری در سفر نیویورک، در عین حال بر ضرورت مذاکرات «مقتدرانه و از سر عزت» پا فشردند و بویژه مذاکره تلفنی با رئیس جمهوری آمریکا و نیز مذاکره «طولانی» با وزیر خارجه آمریکا را مورد انتقاد قرار دادند.
این اطلاعیه تأکید دارد که سابقه تاریخی، بروشنی نشان می دهد که «آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید به آمریکا خوش‌بین بود».

شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان، سپس با خط و نشان کشیدن‌های متعدد علیه آمریکا و اسرائیل و هشداردادن‌های مکرر به مسئولان سیاست خارجی که مبادا «تسلیم مطامع سلطه‌گران» شوند، در عین حال هیجان‌زدگی و خوشبینی را مورد شماتت قرار داده و در پایان سرانجام این نکته را نیز تذکر داده اند که رویکرد رئیس جمهوری محترم را «در مجموع تأیید می‌کنند».

علیرضا زاکانی- یکی از این نمایندگان اصولگرا، در نطق میان دستور امروز خود (چهارشنبه) در صحن مجلس، بشدت سازش‌کاری در سیاست خارجی را مورد حمله قرار داد و گفت: «پاسخگوئی رئیس جمهور ایران به تلفن اوباما را ترحم به گرگی می دانیم که خوی درندگی دارد اما هنر حمله را از دست داده است».
زاکانی بطور حیرت آوری از یک استراتژی جدید بنام بازی "برد- برد" صحبت کرد که گویا شکل متعارفی ندارد و برد- بردی است که هر دو طرف برد، ایران است!

با این حال تعداد نمایندگانی که در دفاع از روحانی بیانیه حمایت صادر کردند ناظران را متقاعد می کند که اکثریت قاطع مجلس طرفدار سیاست جدید دولت در عرصه بین المللی است.

رویترز، با انتشار خبر این حمایت وسیع نمایندگان می‌نویسد که موضع گیری این اطلاعیه با امضای اکثریت مجلس محافظه کار ایران، باز هم بیشتر تأیید می کند که حسن روحانی میانه رو، از اعتماد و پشتیبانی مقامات و مسئولان کشور برخوردار است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فرانسە

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید