رفتن به محتوای اصلی

لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو -روز سوم

لحظه به لحظه با مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو -روز سوم
  1. فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه هفدهم نوامبر به اسرائیل سفر می‌کند. آقای اولاند قرار بود در این سفر در کنست (پارلمان) اسرائیل سخنرانی کند اما او این سخنرانی را لغو کرده که این اقدام منجر به بروز تنش‌ شده است. رئیس کنست گفته است که دیدار آقای اولاند را تحریم خواهد کرد.

  2.  
     

    فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن که به تهران سفر کرده، با علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده است.

    جواد ظریف، همتای ایرانی آقای فوکوشیدا برای مذاکرات هسته‌ای در ژنو به سر می‌برد. در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با علی لاریجانی در باره مسایل مختلفی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو شده است.

  3.  
     

    توییت مت لی، خبرنگار امور دیپلماتیک آسوشیتدپرس: "فرانسوی‌ها دارند خدمت بی‌بی [لقب بنیامین نتانیاهو] آب می‌برند؟ کسی چه می‌داند... ولی فابیوس [با این مواضع] در حلقه وزرای خارجه دوستی برای فرانسه پیدا نمی‌کند."

  4. خبر فوری
     
     

    عراقچی: فردا مذاکرات ادامه نمی‌یابد

    عباس عراقچی از دیپلمات‌های ارشد عضو هیات مذاکره‌کننده ایرانی حاضر در ژنو، گفته است که یا امشب توافقی میان طرفین حاصل می‌شود و یا این که ادامه گفتگوها به دور دیگری از مذاکرات در آینده موکول خواهد شد.

  5.  
     

    آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران در سخنان خود به مناسبت عید نوروز در اول فروردین امسال در مورد موضع فرانسه در قبال ایران گفته بود: "مسئولين دولت فرانسه هم در چند سال اخير دشمنی‌های آشكاری با ملت ايران كرده‌اند؛ اين يک ناهوشمندی از سوی دولتمردان فرانسه است. انسان عاقل، بخصوص سياستمدار عاقل، هرگز نبايد انگيزه‌ اين را داشته باشد كه موجودی را كه دشمن او نيست، تبديل به دشمن كند. ما با دولت فرانسه، با كشور فرانسه مشكلی نداشتيم؛ نه در طول تاريخ مشكلی داشتيم، نه در دوران حاضر؛ اما سياست غلط از زمان ساركوزی ــ كه دولت امروز فرانسه هم متأسفانه همان راه را می‌رود ــ دشمنی با ملت ایران است. به نظر ما این كار غلطی است، كار غیرمدبرانه و غیرعاقلانه‌ای است، كار ناهوشمندانه‌ای است."

  6.  
     

    رسانه‎های داخلی ایران نوک انتقادهای خود را معطوف فرانسه کرده و نمایندگان مجلس علیه وزیر امور خارجه فرانسه و اظهاراتش در مورد مذاکرات هسته‌ای موضع‌گیری منفی کرده‌اند.

     

  7.  
     

    نحوه لباس پوشیدن کاترین اشتون همواره برای ایرانی‌ها از اهمیت (یا شاید حساسیت) خاصی برخوردار بوده. تصاویر او در رسانه‌های ایران بارها با دستکاری (فوتوشاپ) چاپ شده تا "حساسیت‌برانگیز" نباشند. سایت افکارنیوز در گزارشی به وضع پوشش خانم اشتون طی چند سالی که هدایت مذاکرات هسته‌ای با ایران را داشته پرداخته و نتیجه‌گیری کرده که خانم اشتون بیش از هر زمان دیگری، "عرف پوشش بانوان را رعایت کرده و به دنبال رسیدن به نقاط مشترک و مفاهمه با تیم ایرانی است."

  8.  
     

    خبرگزاری فارس که مذاکرات هسته‌ای در ژنو را به طور گسترده مورد پوشش قرار داده، در گزارشی از مواضع لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه انتقاد کرده است. گزارش این خبرگزاری " فابیوس چرا در ژنو برای شیوخ عرب کاسه داغ‌تر از آش می‌شود؟" نام دارد و در آن نوشته شده که "فرانسه بیش از آنکه به حل مشکلات با ایران توجه داشته باشد به منافع سعودی‌ها و صهیونیست‌ها در ژنو می‌اندیشند."

  9. خبر فوری
     
     

    دیدار جواد ظریف، کاترین اشتون و جان کری آغاز شد

  10.  
     

    هادی خامنه‌ای، دبیرکل مجمع نیرو های خط امام در گفت‌و‌گویی در مورد مذاکرات هسته‌ای گفته است: "روند فعلی به لحاظ شیوهای کار، معقول و قانونی بنظر می‌رسد. در صورتی که مسئولان مربوط ، برای رسیدن به نتیجه عجله نداشته باشند و امتیازهای داده و گرفته را بطور منطقی بالانس کنند و خیلی به لبخندهای طرف مقابل اعتماد نکنند و ذوق زده نشوند، هر نتیجه ای حاصل شود قابل قبول است."

  11.  
     

    سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به خبرگزاری ایرنا گفته که مجلس و مردم به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اعتماد دارند

  12.  
     

    آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان به ایرنا گفته که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ژنو از خطوط قرمز نظام عبور نکرده است

  13.  
     

    Image removed.

    توییتر مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون: نشست امروز کاترین اشتون، محمد جواد ظریف و جان کری

     
  14.  
     

    عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران گفته است که هنوز مواضع ایران و گروه 1+5 با هم فاصله دارد. آقای عراقچی درباره امکان ادامه یافتن مذاکرات تا فردا گفت که مذاکرات امشب پایان می یابد و در صورت باقی ماندن موضوعات، مذاکرات به دور بعدی موکول می شوند و هنوز هم نمی توان گفت که مذاکرات بعدی چه زمانی خواهد بود.

  15.  
     

    عباس عراقچی، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران در ژنو به ایرنا گفته که درباره اختلاف نظرها بین طرفین نمی‌تواند در حال حاضر صحبت کند، چون "در حال مذاکره بر سر این موارد هستیم."

  16.  
     

    جزمین رمزی، خبرنگار ای پی اس نیوز: لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه هتل اینترکنتیننتال را ترک کرد. او ابراز امیدواری کرده که طرفین به توافقی دست یابند اما اظهاراتش نشان می‌داد که هنوز به این مرحله نرسیده‌اند

  17.  
     

    حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران ضمن انتقاد از اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در مذاکرات هسته‌ای گفت: "رفتار نماینده فرانسه در مذاکرات هسته‌ای نشان می دهد که فرانسه دنبال باج خواهی از مذاکرات است که این رفتار غیرمنطقی باید از طرف کشورهای دیگر عضو 1+5 پاسخ داده شود."

    آقای نقوی افزود: "امیدواریم وزیر خارجه فرانسه با نگاهی منطقی به مذاکرات نگاه کند."

  18.  
     

    سایت خبر آنلاین نوشته که سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشت. آقای جلیلی به تازگی به عضویت این مجمع در آمده است.

  19.  
     

    توئیتر سعید کمالی دهقان، گاردین: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هتل را ترک کرد.

  20.  
     

    آن کاری، خبرنگار ان بی سی: شبکه خبری ان بی سی دریافته که تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران آماده امضای پیش‌نویس تهیه شده هستند

  21.  
     

    توئیتر وزیر امور خارجه سوئد: به نظر می‌رسد دشوارترین بخش گفت‌وگوها در ژنو نه با هیات ایرانی که در میان خود کشورهای غربی در جریان است. این، خوب نیست. 

  22.  
     

     

    به گزارش رادیو دولتی چین قرار است وزیر خارجه این کشور هم در مذاکرات ایران و 1+5 حضور یابد. پیشتر گفته شده بود که یکی از دیپلمات‌های ارشد این کشور در این مذاکرات شرکت می کند.

    جزییات بیشتری دراین باره منتشر نشده است.

  23.  
     

     

    خبرگزاری مهر از دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران با ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نشستی چهارجانبه خبر داده است.

    پیشتر دو نشست سه جانبه با حضور وزیران خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون و وزیران خارجه ایران، فرانسه و خانم اشتون برگزار شده بود.

  24.  
     

    ایرنا از علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران نقل کرده است که با توجه به حمایت قاطع آیت‌الله خامنه‌ای از تیم مذاکره کننده هسته‌ای هیچگونه ساز مخالفی در این زمینه قابل قبول نیست.

  25.  
     

     

    خبرگزاری اینترفاکس به نقل از منابعی در روسیه گفته است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور ابراز امیدوار کرده که امروز نشستی با حضور همه وزرای خارجه حاضر در ژنو برگزار شود.

  26.  
     
    Image removed.

    مذاکرات هسته‌ای ایران در ژنو؛ نظرات شما

    دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران آغاز شده است. پیش‌بینی شما از نتایج این دور از مذاکرات هسته‌ای چیست؟ آیا فکر می‌کنید توافق قابل توجهی در ژنو حاصل خواهد شد؟
  27.  
     

    Image removed.

    عکس از توئیتر سخنگوی کاترین اشتون

  28.  
  29.  
     

    توئیتر مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون: اشتون در حال مذاکره با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه است.

  30.  
     

    سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز وارد هتل اینترکنتینانتال شد تا به مذاکرات جاری بپیوندند.

  31.  
     

    محمدحسن ابوترابی‌فرد، نائب رییس مجلس ایران، گفته مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران از پشتیبانی مجلس و رهبر ایران برخوردار هستند.

  32.  
     

    لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه به رادیو فرانس اینتر گفته است: "طرحی مقدماتی در میان است که ما آن را قبول نخواهیم کرد. من هیچ اطمینانی ندارم که بتوانیم مساله را فیصله دهیم."

     

  33.  
     

    روزنامه کیهان در تیتر یک خود توافق ایران و غرب در ژنو را "سراب بزرگ هسته‌ای" خوانده است.

  34.  
     

    ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، به خبرنگاران گفته است که مذاکرات با ایران "پیشرفت بسیار خوبی" داشته است، با این حال هنوز مسائل مهمی باقی مانده‌‌اند که باید حل بشوند و "هنوز خیلی زود است که بگوییم امروز به یک نتیجه موفقیت‌آمیز دست می‌یابیم."

  35.  
     

    خبرگزاری فارس می‌گوید نشست سه‌جانبه محمدجواد ظریف، جان کری و کاترین اشتون "به دلیل مشورت با کشورهای متبوع" فعلا به تعویق افتاده است.

  36.  
     

    Image removed.

    صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در سرمقاله امروز روزنامه شرق به حصول توافقی تاریخی بین ایران و غرب ابراز امیدواری کرده است.

  37.  
     

    اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران درباره روند برگزاری نشست ایران با کشورهای 1+5 گفت: "قطعا تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با تهران در ارتباط هستند."

  38.  
     

    خبرگزاری ایرنا می‌گوید که محمدجواد ظریف و گیدو وستروله، وزرای خارجه ایران و آلمان امروز در ژنو با یکدیگر ملاقات کرده‌اند.

     

  39.  
     

    خبرگزاری مهر می‌گوید بازار سکه و ارز امروز شنبه به مذاکرات ژنو واکنش نشان داده و نرخ دلار به زیر سه هزار تومان برگشته است.

  40.  
     

    آقای باهنر گفته که اگر غربی‌ها آماده باشند که در یک بازی برد ـ برد شرکت کنند، ایران نیز آماده‌ است تا این بازی را به بازی برد ـ برد تبدیل کند

  41.  
     

    محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی بر حمایت از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای تاکید کرده و گفته است که خبرهای خوشی از ژنو به گوش می‌رسد

  42.  
     

    حسین شیخ الاسلام معاون امور بین الملل رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفته است که مذاکرات ژنو در باره برنامه هسته‌ای است و ارتباطی با روابط دو جانبه ایران و آمریکا ندارد

  43.  
     

    طرفین در باره توافق نهایی در این مذاکرات ابراز خوشبینی کرده‌اند.

  44.  
     

    مذاکرات امروز در سطح وزیران امور خارجه خواهد بود. البته هنوز حضور چین در این مذاکرات در سطح وزیر امور خارجه مشخص نیست

  45.  
     

    سومین روز از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ متشکل از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان امروز، شنبه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) انجام می‌شود.

  • Image removed.

    جوان

    روزنامه جوان از رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران است

  • Image removed.

    سیاست روز

    سیاست روز از روزنامه های محافظه‌کار چاپ تهران است

  • Image removed.

    مردم سالاری

    روزنامه مردم‌سالاری از حامیان برقراری رابطه ایران و آمریکا است و نگاهی مثبتی به مذاکرات داشته است

  • Image removed.

    شرق

    روزنامه اصلاح‌طلب شرق از احتمال به توافق رسیدن طرف های مذاکره خبر داده و تحلیل‌هایی به قلم نویسندگانش در صفحه های داخلی منتشر کرده است

  • Image removed.

    آفتاب یزد

    روزنامه آفتاب یزد از روزنامه های نزدیک به اصلاح‌طلبان ایران است

  • Image removed.

    اعتماد

    روزنامه اعتماد عکس اصلی صفحه اول خود را به دیدار کاترین اشتون و محمدجواد ظریف اختصاص داده است

  • Image removed.

    دنیای اقتصاد

    روزنامه‌های اقتصادی تهران هم مذاکرات ژنو را به طور وسیع پوشش داده‌اند

  • Image removed.

    اطلاعات

    روزنامه اطلاعات که مدیر آن منصوب آیت‎الله علی خامنه‌ای است با لحنی مثبت از مذاکرات ژنو خبر داده است

  • Image removed.

    کیهان

    اما کیهان دیگر روزنامه ای که مدیر آن منصوب آیت‌الله خامنه ای است، با نگاهی بدبینانه به مذاکرات ژنو پرداخته است

  • Image removed.

    حمایت

    روزنامه حمایت نزدیک به محافل قضایی ایران است و رویکرد نسبتا مثبتی به مذاکرات داشته است

  • Image removed.

    ایران

    روزنامه ایران، روزنامه دولت به شکل محتاطانه‌ای از تفاهم در مذاکرات ژنو خبر داده است

  • Image removed.

    رسالت

    روزنامه محافظه کار رسالت هم با لحنی مثبت خبرهای مذاکرات ژنو را پوشش داده است

سومین روز مذاکرات

به روز شده: 9 نوامبر 2013
 
  • روز گذشته، جمعه هشتم نوامبر، هفده آبان دومین روز مذاکرات ایران و ۱+۵ در ژنو برگزار شد.وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان برای پیوستن به مذاکرات عازم ژنو شدند و دیپلما‌ت‌ها اظهار امیدواری کرده‌اند که امکان توافق وجود دارد.
  • گفته شده که امروز وزیر خارجه روسیه و یک مقام ارشد چینی هم به مذاکرات خواهند پیوست.
  • نخستین روز اجلاس هسته‌ای ژنو با ابراز امیدواری محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به پیشرفت مذاکرات پایان یافت.
  • مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه گفت که مذاکره به خوبی آغاز شده اما تمامی طرف‌ها توافق کرده‌اند از افشای جزئیات مذاکرات خودداری ورزند.
  • این دومین دور مذاکرات ایران و ۱+۵ پس از ریاست جمهوری حسن روحانی است.
  • دور اول ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو انجام شد و در فضایی مثبت به پایان رسید. ایران پیشنهاد جدیدی ارائه داد.
  • در پایان دور اول بیانیه مشترکی منتشر شد و قرار شد کارشناسان دو طرف پیش از نشست بعدی، ملاقات داشته باشند تا "به موارد اختلاف بپردازند و گام‌های عملی را طراحی کنند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
بی بی سی

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید