رفتن به محتوای اصلی

گزارشی کامل از آنچه در شانزده آذر امسال گذشت

گزارشی کامل از آنچه در شانزده آذر امسال گذشت
تفسیر از:
اقبال اقبالی

همزمان با شانزده آذر سال 1392 دانشجویان دانشگاههای مختلف در سراسر کشور به گرامی داشت این روز پرداختند.

دانشگاه ملی (بهشتی): شوی تلوزیونی ریس جمهور منتصب و درگیری دانشجویان با مزدوران بسيجی.

در دانشگاه ملی (بهشتی) تهران همزمان با سخنرانی رییس جمهور انتصابی حکومت و در حالی که حضور عوامل و دانشجویان حکومتی در محل سخنرانی حسن روحانی از پیش تنظیم شده بود، دانشجویان این دانشگاه در خارج از این محل دست به اعتراض زدند و شعارهای ضد حکومتی سردادند. این اعتراضات با دخالت بیسیم به دستهای بسیج به خشونت کشیده شد.

دانشجويان پلاکاردهای تبليغاتی بسيجيان را پاره کردند و شعار می دادند: "دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد"، ”زندانی سياسی آزاد بايد گردد“ ، ”بسيجی حيا کن دانشگاه رو رها کن“ ، "بسيجی دروغگو، کارت دانشجويی ات کو"، "دانشجوی سهميه همينه همينه."

گفتنی است که علارغم تمهیدات حکومت در چگونگی برگزاری شوی حسن روحانی در دانشگاه ملی تهران، تعدادی از دانشجویان آزادی خواه به سالن سخنرانی یافت یافتند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی در خلال پخش زنده ی سخنرانی حسن روحانی بارها مجبور به قطع و وصل صدای پس زمینه شد. درگيری دانشجويان با مزدوران بسيجی تا ساعتها پس از خروج روحانی از دانشگاه ادامه داشت.

دانشگاه صنعتی شریف: خشم حسین شریعتمداری و فحاشی او به دانشجویان معترض

دانشجويان دانشگاه صنعتی شريف در مقابل درب اصلی دانشگاه تجمع کردند و خواستار آزادی بيان و ساير حقوق دانشجويان شدند.

گفتنی است که شانزده آذر برای نماینده خامنه ای در روزنامه کیهان برنامه سخنرانی ترتیب داده شده بود. همزمان با آگاهی دانشجویان از ورود مخفیانه ی حسین شریعتمداری به دانشگاه صنعتی شریف، جمعی از دانشجویان معترض خود را به محل سخنرانی وی رسانده و با شعار «می کشم، می کشم، آنکه برادرم را کشت.» به استقبال از او شتافتند. با شدت گرفتن خشم دانشجویان معترض و رساتر شدن صدای آنها، حسن شریعتمداری اقدام به فحاشی های علنی به شعار دهندگان کرد و از سوی دیگر بسیجیان سعی داشتند تا با بیان شعارهای خود مانع رسیدن صدای دانشجویان معترض گردند.

گزارشات از دانشگاه صنعتی شریف حاکی است که در نهایت حسین شریعتمداری وادار شد تا سخنرانی خویش را نیمه کاره رها و محل را ترک کند. دانشجویان در تقابل با فحاشی های نماینده ی علی خامنه ای شعار می دادند «دشمن اين خاک تويی، دشمن ايران تويی.»

دانشگاه تهران: شعار «مرگ بر دیکتاتور» به طور گسترده ای طنین انداز شد.

شاهدان عينی از دانشگاه تهران گزارش کرده اند که حکومت آخوندها با مزدوران خود دانشگاه تهران را قرق کرده بود و با گسيل کردن حراست، بسيج، اطلاعات و مزدوران لباس شخصی، قصد داشت به هر نحوی که شده است جلوی هر حرکت اعتراضی را در دانشگاه تهران بگيرد. بر اساس این گزارشات مزدوران از هر کسی که می خواست وارد دانشگاه شود کارت دانشجويی می خواستند و بسيجيان بی سيم به دست سطح دانشگاه تهران را پوشانده بودند.

اما دانشجويان موفق شدند جو امنيتى شديد را در هم بشكنند و شعار ”مرگ بر ديكتاتور” را در دانشگاه طنين انداز كنند. دانشجويان شيشه هاى ورودى تالار فردوسى را كه مزدوران در آنجا قصد رويارويى با دانشجويان را داشتند شكستند و شعار دادند ”دانشجوى زندانى آزاد بايد گردد”.

دانشجويان همچنين عليه مهره سرسپرده ی حکومتی در دانشگاه يعنی فرهاد رهبر رئيس این دانشگاه شعار دادند. دانشجويان فرياد می کردند: «فرهاد رهبر اخراج بايد گردد»، «دانشجو می ميرد ذلت نمی پذيرد.»

دانشگاه امیرکبیر (پلی تکنیک): شعارهای اعتراضی، تشنج فضا و درگیریهای پراکنده

دانشجويان دانشگاه پلی تکنيک تهران نیز به مناسبت 16 آذر تجمع کردند. دانشجويان درتجمع خود سرود ياردبستانی را خواندند و شعارهایی سردادند. دخالت مزدوران بسیجی برای پراکنده کردن تجمعات و مقاومت دانشجویان این دانشگاه باعث پدید آمدن درگیریهایی در محدوده ی این دانشگاه گشت.

گفتنی است با توجه به محدودیت های فضا، کنترل دانشگاه امیرکبیر برای مزدوران حکومتی نسبت به دانشگاههای دیگر آسان تر است ولی علی رغم جو شدید امنیتی دانشجویان این دانشگاه موفق به برگزاری مراسم اعتراضی خود شدند. 

اعتراضات دانشجویی و درگیری های شدید در سراسر کشور

گزارشها حاکی از گستردگی اعتراضات دانشجویی در سراسر کشور می باشد. دانشجويان دانشـگاه شهر کرد در يک حرکت اعتراضی به زد و خورد با مزدوران بسيجی رژيم در اين دانشگاه پرداختند. به گفته شاهدان عينی در جریان این زد و خوردها بيش از 5 دانشجو به شدت مضروب و روانه بيمارستان شدند. تبریز، زنجان، بابل، اراک و... نیز در شانزدهم آذر شاهد اعتراضات دانشجویی بود. بنا به گزارشهای رسیده تعدادی از دانشجويان توسط نیروهای سرکوبگر رژيم دستگير شدند.

گفتنی است که گستردگی اعتراضات دانشجویی به شدت بر ترس عوامل جمهوری اسلامی افزوده است. در همین رابطه مهره حکومتی سید محمد خاتمی با ارسال یک پیام ویدیویی بیم خود را نسبت به سقوط حکومت جمهوری اسلامی ابراز داشت و در بخشی از صحبتهای خویش گفت: توقع ها را از دولت بالا نبرید. جنبش دانشجویی «باید» خود را در درون نظام تعریف بکند؛ همه ی ما سوار یک کشتی هستیم و اگر کشتی نظام آسیب ببیند، همه آسیب می بینیم.

لازم به ذکر است که علارقم ضد و خورد شدید نیروهای امنیتی با دانشجویان معترض و دستگیری عده ای از آنان، هیچکدام از جناح های حکومتی حاضر به مخابره ی این اخبار نشده اند. این در حالی است که سایت های حکومتی اعم از اصلاحطلب و اصولگرا در یک «حرکت هماهنگ» خبر از برگزاری «معتدل» مراسم شانزده آذر دادند.

به نظر میرسد که با تشدید نارضایتی های مردمی، همه ی جناح های حکومتی در هراس از  گسترش خشم مردم معترض ایران نسبت به تمامیت حکومت قرون وسطایی ولایت فقیه تصمیم به سرپوش گذاشتن هرچه بیشتر بر واقعیت های جامعه گرفته اند.

ناظران سیاسی معتقدند با شکست زود هنگام پروژه «فریب مردم» تحت نام «اعتدال» که با انتصاب حسن روحانی کلید خورده بود، مردم در حال  گرایش یافتن به سوی رهبرانی هستند که نماینده ی بی چون و چرای خواستهای دموکراسی خواهانه ی آنان باشند. خروش گسترده دانشجویان در  شانزده آذر امسال در سراسر کشور و هدف قرار دادن تمامیت رژیم ولایت فقیه در شعارها خود گویای این واقعیت اجتماعی است. 

آنچه مسلم است آنکه حکومت آخوندها و همه  باندها و دستجات آن هر روز بیش از پیش مشروعیت خود را از دست می دهند و هر چه می گذرد عده بیشتری بر این حقیقت واقف می شوند که رژیم ولایت فقیه در تمامیت آن یک سیستم آدم کشی و جنایت است و ظرفیت هیچگونه اصلاحی را ندارد  و با آمدن و رفتن مهره ها تغییری در ماهیت آن رخ نمی دهد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
http://noteak.blogspot.de/2013/12/blog-post_8.html

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید