رفتن به محتوای اصلی

پاپ: مارکسیست نیستم ، اما مارکسیست های خوب زیادی می شناسم

پاپ: مارکسیست نیستم ، اما مارکسیست های خوب زیادی می شناسم
تفسیر از:
اقبال اقبالی

پاپ اخیرا اظهارات انتقادی تندی را علیه نظام جهانی سرمایه داری مطرح کرد و آن را یک نظام مستبد جدید دانست که انسان ها را با نابرابری و فقر به کشتن می دهد.
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در واکنش به انتقادات برخی محافل محافظه کار آمریکایی از افکار شبه مارکسیستی او در انتقادات اخیرش از نظام جهانی سرمایه داری، گفت که مارکسیست نیست.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه پاپ فرانسیس که هفته گذشته از سوی مجله تایم آمریکا به دلیل اظهارات کم سابقه اش در 9 ماه گذشته به عنوان چهره سال انتخاب شد، در این باره گفت:" ایدئولوژی مارکسیست اشتباه است و من به این ایدئولوژی باور ندارم ، اما در طول زندگی ام انسان های مارکسیست خوب زیادی دیده ام، بنابراین من مارکسیست بودن را جرم  نمی دانم."

این سخنان پاپ در واکنش به انتقادات برخی راستگرایان آمریکایی از جمله فعالان جنبش راستگرای " تی پارتی" بیان شد که پاپ فرانسیس را به داشتن افکار مارکسیستی متهم کرده اند.

پاپ در گفت و گو با روزنامه " لا استامپا" ایتالیا که مشروح آن روز یکشنبه در این روزنامه منتشر شده  است همچنین گفت که اظهارات او در انتقاد از سیستم نابرابر  سرمایه داری جهانی کنونی نه به عنوان یک تحلیلگر بلکه در واقع تکرار نظریه اجتماعی کلیسای کاتولیک بوده است.

پاپ که از او با عناوینی چون پاپ فقرا نام برده می شود، اخیرا اظهارات انتقادی تندی را علیه نظام جهانی سرمایه داری مطرح کرد و این نظام را به تحمیل مستبدانه یک ساختار نابرابر بین جوامع انسانی و درون جوامع انسانی متهم ساخت.

پاپ در اظهارات ماه گذشته خود نظام جهانی سرمایه داری را یک نظام مستبد جدید دانست که انسان ها را با نابرابری و فقر به کشتن می دهد.

اخیرا راش لیمباو سیاستمدار محافظه کار آمریکایی در یک مصاحبه رادیویی اظهارات پاپ درباره نظام جهانی سرمایه داری را یک تفکر " خالص مارکسیستی" خواند و پاپ را یک مارکسیست دانست.

با این حال پاپ در مصاحبه خود با روزنامه لا استامپا گفت که وی از داشتن افکار شبیه به مارکسیست ها احساس جرم نمی کند.

برخی تحلیلگران معتقدند ریشه افکار ضد سرمایه داری پاپ به دهه های بحران اقتصادی در آرژانتین باز می گردد که بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی آرژانتین در آن برهه، ناشی از اجرای سیاست های راست لیبرالی و نسخه پیچی موسساتی چون بانک جهانی و صندوق بین المللی پول بود.

پاپ پیشتر اسقف اعظم کلیسای کاتولیک آرژانتین بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید