رفتن به محتوای اصلی

مصرف زیاد مواد تمیزکننده، خطر سرطان پستان را دوبرابر می‌کند

مصرف زیاد مواد تمیزکننده، خطر سرطان پستان را دوبرابر می‌کند

 

 

گزارش جدید پژوهشی نشان می‌دهد که شوینده‌های خانگی و خوشبو‌کننده‌های هوا می‌توانند به سلامتی زنان آسیب برسانند و برخی از آنها حتی خطر بروز سرطان پستان را تا دو برابر افزایش دهند.

مطالعه بیش از 1500 زن در آمریکا نشان داد که خطر بروز سرطان پستان در زنانی که به‌طور منظم از مواد ضد کپک و خوشبو‌کننده‌های هوا استفاده می‌کنند، دو برابر کسانی است که اصلا از این مواد استفاده نمی‌کنند.

امروزه بسیاری از مردم دنیا کم و بیش از محصولات مختلف تمیزکننده استفاده می‌کنند. این مواد به دلیل محتوای شیمیایی‌شان، بالقوه خطرناک هستند و می‌توانند نه تنها به سلامتی افراد آسیب برسانند بلکه به آلودگی بیشتر محیط زیست کمک کنند.

برخی از مواد مانند جوهر نمک، سفیدکننده ها، تمیزکننده‌های سطوح مختلف با اثربخشی متفاوت و حتی انواع مواد خوشبو‌کننده هوا در صورت مصرف نامناسب و یا تماس با چشم یا پوست می‌توانند موجب تحریک چشم، پوست، یا دستگاه تنفسی شوند، ایجاد حالت تهوع و سردرد کنند و حتی در مواردی باعث بروز بیماری‌های پیچیده‌تر مانند سرطان شوند.

دکتر جولیا برادی سرپرست این پژوهش که نتایج آن در 20 ژوئیه 2010 در مجله «بهداشت محیط» منتشر شده، درباره این یافته‌ها گفته است که خطر ابتلا به سرطان پستان در زنانی که بیشترین مصرف محصولات تمیزکننده خانگی را گزارش کرده بودند بیشتر از زنانی بود که کمترین مصرف این مواد را اعلام کردند.

دکتر برادی محقق موسسه سایلنت اسپرینگ در آمریکا گفت که در میان این محصولات، خوشبو‌کننده‌های هوا که به آرامی در هوا پخش می‌شوند و محصولات ضد کپک با ایجاد بیشترین خطر در بروز بیماری همراه بودند به‌طوری که این خطر را به دو برابر افزایش دادند.

در گذشته آزمون‌های مختلف در آزمایشگاه‌های دنیا نشان داده بودند که برخی از محصولات تمیز‌کننده، خوشبوکننده‌های هوا و مواد ضدحشرات دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند سرطان‌زا باشند اما پیوند واقعی بین بروز سرطان و استفاده از این مواد تاکنون اثبات نشده‌ است.

در جدیدترین مطالعه در این زمینه دکتر برادی و همکارانش از 787 زن که تشخیص سرطان در باره آن‌ها داده شده بود و 721 زن دیگر که مبتلا به این بیماری نبودند پرسیدند که چقدر از شوینده‌های مختلف خانگی استفاده می‌کنند.

خوشبوکننده‌ها و مواد ضد کپک، خطرناک‌ترین مواد

محققان دریافتند که زنانی که از تمیزکننده‌های مختلف بیشتر استفاده کرده بودند در مقایسه با زنانی که اصلا از این مواد استفاده نکرده‌ بودند، 110 درصد بیشتر احتمال داشت که دچار سرطان پستان شده باشند.

یکی از موادی که بیشترین خطر را به دنبال داشت «خوشبوکننده‌های جامد هوا» بودند که بیش از هفت بار در سال تعویض می‌شوند به طوری که این مواد خطر ابتلا به سرطان پستان را به دو برابر افزایش دادند.

همچنین استفاده بیش از یک بار در هفته از مواد برطرف کننده کپک نیز خطر را دو برابر کرد.

مواد ضد حشرات، تمیزکننده‌های اجاق گاز که معمولا قوی‌تر از تمیزکننده‌های معمولی هستند و نیز جلادهنده‌های مبلمان نیز خطر را قدری افزایش دادند، اگرچه اثر آنها کمتر از خوشبوکننده‌های هوا و مواد ضد کپک بود.

محققان بر این نظرند که این گزارش اولین مطالعه در نوع خود در باره رابطه بین محصولات تمیزکننده و خطر سرطان پستان است اگرچه بر این باور نیز هستند که به منظور یافتن رابطه قطعی بین استفاده از این محصولات و سرطان و نیز مکانیزم‌های درگیر تحقیقات بیشتری باید انجام شود.

دکتر برادی ضمن اشاره به خطاهای احتمالی در این پژوهش گفته است که وقتی از افرادی که دچار سرطان پستان هستند در باره میزان مصرف شوینده‌های مختلف پرسش می‌شود امکان بروز برخی اشکالات وجود دارد.

مثلا فرد مبتلا ممکن است در ارزیابی خود درباره میزان مصرف از مواد تمیزکننده اغراق کند یا از آن‌جا که او اولین فرد مبتلا در داخل خانواده است برای عوامل وراثتی نقش «زیادی» قائل نباشد و یا برعکس به دلیل ابتلا به بیماری با دقت بیشتری استفاده از این محصولات را گزارش دهد.

به هر حال به‌نظر می‌رسد تحقیقات آینده با در نظرداشت همه خطاهای احتمالی می‌توانند از راهبردهای دیگر برای بررسی این موضوع استفاده کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

برگرفته از:
مردمک

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید