رفتن به محتوای اصلی

کری: راه‌حل سیاسی روسیه برای سوریه احتمالا قابل اجرا نیست

کری: راه‌حل سیاسی روسیه برای سوریه احتمالا قابل اجرا نیست

آقای کری که روز سه شنبه ۲۱ اردیبهشت با کریستین امانپور از شبکه «سی ان ان» صحبت می‌کرد، اظهار داشت: اما ما نمی‌توانستیم بدون روسیه به آتش بس اولیه دست یابیم. و در حقیقت جان ده‌ها هزار نفر  (با این آتش بس) حفظ شده است و می‌توانیم به این رقم اضافه کنیم. هر روز دستکم دویست نفر کشته می‌شدند، اما این روند برای دوره ای متوقف شد.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است، ترک مخاصمه کنونی باعث شده است تا نه تنها  میزان کشته‌ها در سوریه کاهش یابد، بلکه مردم در بسیاری از مناطق تحت محاصره به نیازهای اولیه و کمک های انساندوستانه دسترسی پیدا کنند.

آمریکا و روسیه روز دوشنبه اعلام کردند که تلاش خواهند کرد تا توافقنامه ترک مخاصمه و آتش بس سراسری در سوریه که در ماه فوریه به اجرا گذاشته شد را احیا کنند. طی هفته‌های اخیر درگیری‌های شدید در حلب، لاذقیه و غوطه شرقی باعث شده است که آتش بس شکننده به مخاطره بیفتد.

کریستین امانپور از وزیر امور خارجه آمریکا پرسیده است: چه عواملی شما را قانع می‌کند که بپذیرید روسیه در حال تلاش برای برقراری آتش بس و حل بحران سوریه از طریق سیاسی است، در حالی که آنها واقعا متحد اسد هستند و به طور مثال در حال تلاشند تا حلب را تصرف کنند.

جان کری در پاسخ به این پرسش گفته است: آیا (این آتش بس )  کامل و بی نقص است؟ نه. آیا مشکلاتی وجود دارد که می‌بایست حل شوند؟ بله. این یک جنگ پنج ساله است.

وی اضافه کرده است: البته در (سوریه) بیش از یک جنگ در جریان است؛ کرد‌ها علیه کرد‌ها می‌جنگند، کرد‌ها علیه ترکیه، عربستان و ایران حضور دارند، سنی‌ها و شیعه‌ها هستند، کسانی که علیه داعش می جنگند، کسانی علیه اسد جنگ می‌کنند. آنچه می‌گویم این است که سوریه عرصه جنگی بسیار پیچیده است.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه گفته است: روسیه علاقه‌ای ندارد برای همیشه در سوریه گرفتار شود. روسیه مایل نیست هدف همه سنی‌های جهان قرار گیرد و همه پیکارجویان افراطی منطقه به دنبال روسیه باشند.

وی تصریح کرده است: اگر روسیه می‌خواهد در باتلاق سوریه گرفتار نشود، باید به دنبال دستیابی به یک راه حل سیاسی باشد. آنها به دنبال راه حل مورد نظر خود هستند،  که الزاما این (راه حل) معادله ای قابل اجرا نیست، ما این را درک می کنیم.

جان کری با این حال اذعان کرده است که هرگونه توافق در مورد سوریه، چیزی جز «کلمات بر روی کاغذ» نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا می‌گوید، در هر مذاکره مکانیسم و سازکارهایی به وجود می‌آورد تا حداقل افراد دارای نفوذ در صحنه نبرد با یکدیگر گفت‌و‌گو کرده و هماهنگ شوند.

آقای کری تصریح کرده است: مساله اصلی اجرای توافق است ما در حال بررسی گزینه‌های دیگر هستیم ولی هنوز به گزینه (بهتری) نرسیده‌ایم.

در همین زمینه، ارتش سوریه  روز گذشته اعلام کرد، ترک مخاصمه در منطقه حلب را برای ۴۸ ساعت دیگر تمدید کرده است. این ترک مخاصمه بین نیروهای دولتی و مخالفان بشار اسد در منطقه حلب است.

این در حالی است که درگیری بین نیروهای دولتی و پیکارجویان جبهه النصره در اطراف حلب ادامه دارد.

هفته گذشته پیکارجویان اسلامگرا با تصرف شهر خان طومان در نزدیکی حلب به نیروهای دولتی و متحدان ایرانی آن‌ها ضربه سنگینی زدند. به گفته مقام‌های ایران، تعدادی از نظامیان ایرانی در این نبرد کشته شده و تعدادی نیز اسیر شده‌اند.

حلب یکی از مهم‌ترین اهداف استراتژیک دو طرف در جنگ داخلی شش ساله سوریه است. کنترل این شهر بین شورشیان و نیروهای دولتی تقسیم شده است. رادیو فردا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
رادیو فردا

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید