رفتن به محتوای اصلی

دولت عراق عملیات بازپس‌گیری فلوجه از داعش را متوقف کرد

دولت عراق عملیات بازپس‌گیری فلوجه از داعش را متوقف کرد

العربیه:

 این در حالی است که نیروهای عراقی، با مقاومت سرسخت شبه‌نظامیان گروه دولت اسلامی موسوم به داعش در اطراف فلوجه مواجه هستند و از پیشروی باز ماندند.

تصمیم العبادی برای به تعویق انداختن حمله به فلوجه دو روز پس از آن گرفته می‌شود که نیروهای ویژه عراقی، به مناطق حومه جنوبی فلوجه رسیدند.

دولت عراق که از سوی قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حمایت می‌شود، متعهد شده شهر فلوجه را از تصرف شبه‌نظامیان داعش آزاد کند. فلوجه نخستین شهر عراقی بود که در سال ۲۰۱۴ به تصرف شبه‌نظامیان تندرو در آمد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، العبادی به فرماندهان نظامی در اتاق عملیاتی که در نزدیکی میدان نبرد برپا شده، گفت: «چنانچه حفاظت از جان غیر نظامیان جزو برنامه‌های ما نبود، می‌توانستیم نبرد را به سرعت به نتیجه دلخواه برسانیم».

صحنه‌هایی از این دیدار را تلویزیون دولتی عراق پخش کرد.

العبادی افزود:‌ «شکر خدا واحدها اکنون در آستانه فلوجه حضور دارند و پیروزی در دسترس است».

العبادی ۱۰ روز پیش، آغاز عملیات آزاد سازی فلوجه را آغاز کرد. اما برآورد می‌شود که بیش از ۵۰ هزار غیر نظامی، همچنان در شهر در محاصره هستند. سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که شبه‌‌نظامیان داعش، صدها خانواده را به منظور استفاده از آن‌ها به عنوان سپر انسانی، در مرکز شهر به گروگان گرفته‌اند.

خبرنگاران می‌گویند که نیروهای عراقی حاضر در منطقه النعیمیه در حومه جنوبی فلوجه، در ۴۸ ساعت گذشته به دلیل مقاومت سرسخت شبه‌نظامیان داعش، پیشروی نداشتند.

صبح روز چهارشنبه، صدای‌های ناشی از نبرد و همچنین بمباران هوایی فلوجه، شنیده شد.

به نظر می‌رسد تصمیم العبادی برای حمله به فلوجه، با طرح ائتلاف بین‌الملل به رهبری آمریکا که تمرکز دولت عراق بر موصل را ترجیح می‌دهد، در تعارض باشد. ائتلاف بین‌الملل نگران آن است که ارتش عراق، گرفتار جنگی طولانی و فرسایشی در فلوجه شود.

اما فلوجه نزدیکترین پایگاه گروه داعش به بغداد است و باورها بر این است که شبه‌نظامیان از آن برای برنامه ریزی و ارسال نیرو به منظور انجام حملات خونبار در پایتخت عراق استفاده می‌کنند.

در روزهای اخیر، هشدارهای فراوانی درباره حفاظت از جان غیرنظامیان در فلوجه از سوی شخصیت‌های مختلف و نهادهای بین‌المللی صادر شده است. آیت‌الله علی سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق یکی از کسانی است که نسبت به عملیات انتقامجویانه در شهر فلوجه هشدار داده است. او همچنین تاکید کرده است که «حفاظت از جان بی‌گناهان از حمله به دشمن بسیار مهم‌تر است».

در روزهای گذشته، حضور شبه‌نظامیان شیعه در نبردهای اطراف فلوجه، نگرانی‌هایی را باعث شد، به ویژه پس از آن‌که فیلم‌هایی ویدیویی از سخنان برخی از فرماندهان این شبه‌نظامیان منتشر شد که نیروهای خود را به انتقام از فلوجه و ویرانی این شهر ترغیب می‌کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

منبع:
العربیه

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید