رفتن به محتوای اصلی

نهمین سا لگرد در گذشت دوست

نهمین سا لگرد در گذشت دوست
تفسیر از:
ضیاء مصباح

بمناسبت نهمین سالگرد نبود  حسین راضی ( ضیاء مصباح )

 

 با تسلیت فقدان انبوه  انسانهای فرهیخته ای که به دلایل بی تدبیری نظام در طی دو ماه  گذشته ، جان خود را از دست دادند ...

تشریح فعالیت سیاسی  ، اجتماعی این انسان منزه را برای نسل جوان کشورمان مفید میداند :

در سال 1322 در ایامی که ایران عرصه‌ی تاخت و تاز قوای اشغالگر و ایادی داخلی آنها بودراضی  همراه محمد نخشب و جلال الدین آشتیانی و شماری دیگر از جوانان عدالت‌جو و میهن دوست برای مقابله با افکار ویرانگر وارداتی و مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی، سازمانی عقیدتی فرهنگی را به نام مکتب «خداپرستان سوسیالیست» با تکیه بر نیروهای داخلی و باورهای مردم بنا نهادند.

خداپرستان سوسیالیست را می‌توان ادامه دهنده روشنگری دینی بعد از مشروطه دانست که هدفشان استقرار حکومت بر مبنای تفکرات توحیدی و اجرای سیاست‌های عدالت طلبانه برای رهایی مردم از ستم، فقر، هر نوع استعمار و استثمار انسان از انسان و هر نوع وابستگی سیاسی و اقتصادی بود.

در واقع ایدئولوژی سوسیال دموکراسی نهضت خداپرستان سوسیالیست بر پایه‌ی دموکراسی و خداپرستی و نفی مادی گرایی و تساوی در برابر قانون و فرصت‌های برابر قرار داشت و مبنای ایدئولوژی این گروه را تشکیل می‌داد.

یکی از پایه‌های مهم در این تفکر و نهضت اخلاقی سیاسی بر این استوار بود که مصلحت عمومی و رضایت مردم و نفی نظام‌های متکی بر سلطه اصل میباشد.

جوانان نهضت خداپرستان در آن زمان در راستای اهداف خود من جمله ایفای نقش در ملی شدن نفت و انتخابات دوره‌ی شانزدهم مجلس و حمایت از شادروان دکتر مصدق رهبر آزاده این سرزمین  کاملا کوشا بود بطوریکه در قیام سی تیرکه گوشه‌ای از این فداکاری‌ها بود حضور فعال داشتند .

در پی پیروزی ملت ایران در ملی کردن صنعت نفت ، شکست استعمار انگلیس و روی کار آمدن حکومت ملی، ابتدا جمعیت آزادی مردم ایران تاسیس شد و پس از کودتای 28 مرداد راضی و همرزمانش  به فکر ایجاد حزبی بزرگ از مبارزان ملی و مذهبی وطن‌خواه افتادند و حزب مردم ایران به وجود آمد.

این حزب ضرورت ایجاد جامعه‌ی آزاد و سعادتمند  و اشاعه‌ی ایدئولوژی سوسیالیسم و دموکراسی  برپایه تفکر توحیدی ( خداپرستی) رامطرح و هدفش انتقال از یک افتصاد وابسته و عقب‌ نگه داشته شده به اقتصادی مستقل و در حال رشد و مفید به حال توده‌ی مردم و رفاه آنان بود.

در سال 1338 که نخشب ناچار به مهاجرت آمریکا شد بار مسئولیت حزب به دوش راضی افتاد و به دبیر کلی حزب مردم ایران انتخاب شد.

پس از انقلاب تلاش راضی به عنوان دبیر کل حزب مردم ایران و  همفکرانش در مسیر ادامه‌ی اهداف حزب ادامه یافت و بسیاری طرح‌های روشنگر و مفید سیاسی، اجتماعی و علمی را در آغاز انقلاب ارائه دادند .

شادروان  راضی از اولین فرهیختگان موسسه علوم اداری دانشگاه تهران و از بنیان گذاران کانون علوم اداری ایران است که پیوسته در مقوله مدیریت و چگونگی اداره کشور مطالب عالمانه و مناسب روز و زمان می نگاشت و به تدریس در دوره های مربوط نیز همت وافر داشت و همزمان  در ایجاد «کانون اصلاح و تربیت ایتام »در پوشش شهرداری تهران خدمات ارزنده ای را به جامعه ارایه داد.

با گرامی داشت یاد و خاطره این چهره ماندگار ملی مناسب مینماید اشاره نماید  نیت پاک این وارسته نیک پندار  و اهداف مشترک اعضاء جبهه ملی  تفکیک نا پذیر پیوسته براین بود که :

همراهان بایستی در مسیر آگاهی جامعه فراتر از امکانات  به دور از حب جاه و مال، با انگیزه‌ی خدمت بیشتر و ادای وظیفه‌ی اجتماعی بکوشند

اعضاء  بایستی  در هر کوی و برزن نقشی را به سهم اعتبار محلی خود ایفا نمایند که دقیقا منطبق با  ایده‌های بنیانگذاران این تشکیلات دیر پا بطول 7 دهه می‌باشد.

 در جبهه‌ ملی  همه‌ی اقدامات و کوشش‌ها  نشات گرفته از وطن دوستی و مردم خواهی میباشد

اعضاء  بعد از تکامل فکری و رفتاری ، در کمال متانت با همه مشکلات همگام با منافع جامعه ، آرامش و آسایش  را در ادامه این خدمت می‌بینند.

با تمهیدات بخردانه مناسب بایستی  الزاما  بدون طرد   بر جذب بیشتر  دوستان و تقویت نهادهای این تشکیلات سیاسی پیشگام همت گمارد ،  تا مورد بهره‌برداری حکومت فرصت طلب  و آنان که این راه و روش را که حافظ منافع ملی است درک نمی‌کنند، قرار نگیرد «که چنین باد »

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تصویر

تصویر

تصویر

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • نشانی‌های وب و پست الکتونیکی به صورت خودکار به پیوند‌ها تبدیل می‌شوند.
CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید