رفتن به محتوای اصلی

گفتگو با اشکان رضوی، عضو شورای مرکزی جبهه ملی ایران‌(سامان ششم)
15.08.2019 - 17:08

 

 گفتگوی تارنمای جبهه ملی ایران- اروپا با آقای اشکان رضوی، عضو شورای مرکزی و مسئول روابط برون‌مرزی جبهه ملی ایران‌(سامان ششم)

آقای رضوی درود بر شما، اخیرا شورای مرکزی جبهه ملی ایران در اطلاعیه ای چارت جدید تشکیلاتی خود را منتشر نموده. جهت روشن شدن علت این تغییرات در سطح عمومی خواهشمندم پرسش های مطرح شده از سوی خوانندگان و هوداران و هموندان ما در اروپا را پاسخ بدهید:

۱– در چارت جدید یکی از تغییرات اساسی حذف هیئت رهبری است، شورا به چه علت این تصمیم را گرفت و انتظار شورا از این تغییرات چیست؟

– یکی از عمده ترین دلایل تشکیل جبهه ملی ششم مشکلاتی بود که در جبهه ملی پنجم به لحاظ ساختاری و عدم روشن بودن کارکرد ارگان های جبهه ملی، اساسنامه‌ی جبهه ملی ایران(هر چند که نسبت به اساسنامه ی های احزاب و جریان های سیاسی دیگر پیشروتر و دموکرات می باشد) همواره با آن مواجه بودیم این بود که جبهه ملی توان ایجاد هم گامی و پویایی لازم در گستره سیاسی روز جامعه ی ایرانی نداشت. از سویی هیئت رهبری شوربختانه کارکردی موازی با شورای مرکزی پیدا کرده بود. در شرایطی که عالی ترین رکن جبهه ملی بعد از کنگره شورای مرکزی است هیئت رهبری و فلسفه وجودی آن عملا معنایی نداشت. و نه تنها نمی توانست کمکی به حرکت ها و مبارزات جبهه ملی نماید بلکه گاهی موجبات تداخل وظایف را نیز پیش می آورد . و گهگاهی از بعد سیاسی و اجتماعی نیز دارای بار منفی بود.

طبعا در احزاب و سازمان های سیاسی مدرن مدتیست است که واژه رهبر یا هیئت رهبری کنار گذاشته شده و این خرد جمعی است که تعیین کننده مشی و سیاست های سازمان ها و احزاب است .

با تغییرات پیش آمده قطعا از تجربیات بزرگان جبهه ملی استفاده بهینه و مناسب تری در شورای مرکزی و سیاست گذاری ها خواهد شد و در چارت جدید اتاق های فکر در حوزه های تخصصی خودشان تلاش خواهند کرد مطلوب ترین مشاوره ها را جهت اعلام مواضع به شورای مرکزی بدهند و در نهایت این شورای مرکزی خواهد بود که بعد از بررسی و مطالعه روی خروجی این کمیسیون ها با تکیه بر خرد جمعی تصمیم نهایی را خواهد گرفت. چابک سازی سازمان با به کار گرفتن نیروهای جدید و تازه نفس نیز در شرایط موجود عملا محقق خواهد شد و همچنین در ساختار جدید به هیچ عنوان هیچ یک از اعضاء شورای مرکزی حق اظهارنظررسمی و رسانه ای در حوزه هایی که به آنها مربوط نمیشود را ندارند و این فقط سخنگوی جبهه ملی است که مواضع رسمی جبهه ملی را به آگاهی عموم می رساند، این امر کمک شایانی خواهد کرد به بیان مواضع رسمی جبهه ملی ایران و از تشتت آراء و سردرگمی هواداران نیز جلوگیری خواهد شد.

۲– درچارت جدید مصوب شورای مرکزی جبهه ملی ششم، سازمان خارج از کشور را مشاهده می شود، اگر امکان دارد در این رابطه هم توضیحی بدهید.

-ببینید جبهه ملی ایران به عنوان یک اپوزسیون سکولار که باور به آموزه های جمهوری خواهی دارد چندین دهه تحت فشارهای امنیتی بوده و این فشارها همچنان نیز ادامه دارد. سالهاست که ما حق داشتن هیچ رسانه ای را نداریم حتا برای برگذاری نشست های داخلی هم با مشکل مواجه هستیم. و از سویی بسیاری از هموندان ما در برون مرز در یک حالت نابسامان تشکیلاتی می باشند.

یک سازمان سیاسی چون جبهه ملی برای پیش برد اهداف تعریف شده خود نیاز به ارتباط ارگانیک با هموندان خود در برون مرز دارد و نیروهای برون مرز می توانند بسان بازوی پر توان ما نقش مکمل در توامند سازی جبهه ملی داشته باشند. اما عمده ترین مسئله برای ما جلو گیری از تفرقه و چند دستگی هوداران مان در برون مرز است. جبهه ملی به عنوان یک سازمانی که پیرو اندیشه های مصدق بزرگ است دارای خطوط قرمز تعریف شده است . جمهوری خواهی در کنار باور به تمامیت سرزمینی به اعضاء جبهه ملی این اجازه را نمی دهد که با جریان هایی که هیچ تناسبی به منشور و خطوط روشن سیاسی جبهه ملی ندارند هم گام و همراه شود. لذا پیشینه و سوابق سیاسی افرادی که خواهان همکاری با ما هستند بسیار مهم است و قطعا تشکیلات جبهه ملی نمی تواند نسبت به سوابق و گرایشات سیاسی افراد بی تفاوت باشد.

و یکی دیگر ازموارد که به عنوان مشکلات جبهه ملی در برون مرز همواره با آن مواجه بودیم این بود که هر کسی به خودش اجازه می داد که مدعی عضویت د رجبهه ملی شده و یا پا را فراتر گذاشته به عنوان نماینده جبهه ملی برای خودش دُکانی باز کند. قطعا این آنارشی حاکم بر برون مرز بارها موجب ضربه خوردن به جایگاه سیاسی جبهه ملی شده و از آنجا که هیچگونه ارتباط ارگانیکی نیز با جبهه ملی مادر تعریف نشده بود از این زاویه عملا دستان ما برای پیشگیری از اتفاقات اینچنینی بسته بود. در شرایط کنونی «سازمان روابط خارجه» تنها ارگان رسمی و مسئول سامان دهی برون مرز است که زیر نظر مستقیم شورای مرکزی فعالیت می کند وتمام امور روابط خارجی جبهه ملی از کانال این سازمان و با مشورت و آگاهی شورای مرکزی خواهد بود.

از آبان سال ۹۷ نیز که جبهه ملی ششم اعلام موجودیت کرد تا کنون به کمک دوستان مان در جبهه ملی ایران– اروپا که در حال حاضر تنها کانال رسمی و مورد تایید ما دربرون مرز هستند خوشبختانه موفق به رفع بسیاری از نابسامانی ها و سوء استفاده های گوناگون به نام جبهه ملی ایران شده ایم و قطعا هرگونه فعالیتی خارج از هماهنگی با جبهه ملی– اروپا مورد تایید جبهه ملی ششم نمی تواند باشد و مواردی نیز که پیش آمده، ما ناچار به اعلام موضوع رسمی شده ایم.

۳– چندی است که تشکلی بنام « سازمان آبان» اعلام کرده که با جبهه ملی ششم همبسته شده و از سویی ما می بینیم که دبیرکل این سازمان رسما سخن ازائتلاف با آقای رضا پهلوی به میان می آورد! این تناقض را چگونه باید پاسخ گفت؟

– سازمان آبان چند ماه پیش در خواست عضویت و همبسته شدن با جبهه ملی ششم را طی نامه ای داد، این نامه در شورای مرکزی جبهه ملی طرح موضوع شد و تقاضای سازمان آبان مورد تصویب قرار نگرفت. اما جبهه ملی ششم ضمن احترام متقابل از حُسن نظر سازمان آبان سپاسگذاری کرد.

قطعا هر جریانی می تواند از جبهه ملی ششم اعلام حمایت کند و ما نمی توانیم برای دیگران در این خصوص تعیین تکلیف نماییم. اما شورای مرکزی درخواست ها را بررسی و در صورت تایید، هرگونه همبستگی یا پذیرش افراد و سازمان ها را اعلان رسمی خواهی کرد. در این خصوص افراد و اعضاء ممکن است روابط شخصی با جریان های دیگر داشته باشند اما این ملاک عمل شورا و سیاست های رسمی جبهه ملی ایران نخواهد بود. با توجه به سوابق روشن و شفاف اعضا تشکیلات جبهه ملی ایران – اروپا که نشان دادند حاضر نخواهند شد به هیچ قیمتی از اصول جبهه ملی و راه مصدق عدول کنند، قطعا از دید ما این عزیزان شایستگی بر عهده گرفتن امور جبهه ملی ایران در اروپا را دارند.

۴–آقای رضوی شما گذار از وضعیت موجود کشور را چگونه می بینید و جبهه ملی ایران کدام برنامه برای گذار از وضعیت بحرانی کنونی را دارد.

– من سخنگوی جبهه ملی ایران نیستم و همانگونه که بیان کردم مواضع رسمی جبهه ملی فقط از سوی سخنگو بیان می شود. من فقط می توانم در حوزه وظایف سازمانی خودم اظهار نظر کنم.

با تشکر از شما

محمود جعفری

منبع نخست: تارنمای جبهه ملی اروپا

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی
تریبون ایران

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.