رفتن به محتوای اصلی

واکنش جدید خامنه ای به ادامه اعتراضات مردمی
20.11.2019 - 11:18

علی خامنه‌ای بار دیگر به اعتراضات مردمی چند روز در ایران واکنش نشان داد. رهبر جمهوری اسلامی که امروز با جمعی از تولیدکنندگان، کارآفرینان و فعالان اقتصادی صحبت می‌کرد درباره حوادث این روزهای در ایران با طرح این ادعا که «هم دوستان و هم دشمنان بدانند، ما در عرصه‌ جنگ نظامی و سیاسی و امنیتی دشمن را عقب زدیم» گفت: «همین کارهای این چند روز کارهای امنیتی بود، مردمی که نبود. در عرصه‌های مختلف دشمن را عقب زدیم و به توفیق الهی در عرصه‌ی جنگ‌اقتصادی هم به‌طور قاطع دشمن را عقب خواهیم زد».

سرکوب شدید معترضان ایرانی از سوی نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی وارد مرحله جدیدی شده است. امروز ارتش جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای و در واکنش به اعتراضات گسترده مردمی اعلام کرد: «در مقطعی که جبهه مقاومت با غلبه بر تروریسم دست‌ساخته و مورد حمایت آمریکا فصل جدیدی از پیروزی ملت‌های مسلمان منطقه را رقم زده و جمهوری اسلامی ایران مقتدرانه در مقابل فشار حداکثری دشمن مقاومت کرده و دشمن را در موضع ضعف و استیصال قرار داده است، کینه ورزان و دشمنان زخم خورده اسلام و انقلاب به فتنه جدیدی علیه انقلاب روی آورده‌اند و با بهره گیری از تمامی عده و عٌده و افراد مزدور و یا فریب خورده و رسانه‌های شیطانی به مقابله با انقلاب اسلامی ایران برخاسته‌اند».

پس از این بیانیه بود که خبرهایی در رابطه با برگزاری یک رزمایش در غرب کشور توسط ارتش جمهوری اسلامی منتشر شد. هرچند که جزئیاتی از این رزمایش در رسانه‌های ایران اعلام نشد اما با توجه به اعلامیه ارتش و هم‌چنین ترس مقامات حکومتی از پیوند اعتراضات در عراق با اعتراضات مردمی در ایران و هم‌چنین نگرانی دائم مقامات جمهوری اسلامی از شدت گرفتن اعتراضات در مناطقی که سابقه مخالفت با جمهوری اسلامی را دارند، این گمان را تقویت می‌کند که مقامات امنیتی در سطح ارتش نیز خطر شعله‌ورشدن اعتراضات در مناطق مرزی را بسیار بیشتر و عمیق‌تر می‌دانند. از طرفی اجرای ناگهانی این رزمایش از سوی ارتش و هم‌چنین بیانیه «سیاسی» این نهاد نظامی، نشان می‌دهد که تحلیل نظام از ابعاد اعتراضات مردمی این است که ادامه این اعتراضات می‌تواند به برخوردهای جدی‌تر ختم شود. بیانیه ارتش به نوعی نشان‌دهنده این است که نظام قصد دارد تا تمامی نیروهای نظامی و امنیتی را در موقعیتی کاملا رودرروی مردم قرار دهد.

از سوی دیگر رسانه‌های داخلی در ایران نیز با گذشت چند روز از شروع اعتراضات مردمی سعی در ساختن فضایی دارند که نزدیک به روایت مقامات جمهوری اسلامی از این اعتراض‌های مردمی‌ست.

بیشتر خبرهایی که امروز از سوی رسانه‌های نزدیک به حکومت منتشر شد در راستای برخوردهای پلیسی و دستگیری‌های گسترده معترضین بود.

حسین رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، درباره تعداد افراد دستگیر شده در اتفاقات اخیر تهران گفت:‌ «تعدادی به بهانه‌های واهی به خصوص در یکی دو روز اخیر دست به اقدامات اوباش گرانه و وحشیانه زده و ضررها و خسارات زیادی را به اموال مردم و اموال عمومی وارد کردند که قطعا این‌ افراد جزو اشرار و کسانی هستند که قانون برخورد قاطعی با آنان خواهد کرد».

رحیمی هم‌چنین درباره دستگیرشدگان در پایتخت نیز گفت: «ما در دو روز گذشته جمع زیادی از این افراد را دستگیر کردیم و تعدادی دیگر را نیز به زودی به سراغشان خواهیم رفت. افرادی که شرارت و تخریب کرده و به اموال عمومی مردم ضربه زده و متواری شده‌اند، به زودی دستگیر خواهند شد».

فرمانده انتظامی استان البرز نیز خبر از دستگیری تعدادی از معترضان در این استان داد و هم‌چنین مدعی شد که براساس تحقیقات این مقام انتظامی «دستگیرشدگان از منافقین و سازمان‌های ضد انقلاب خط می‌گرفتند».

فرمانده انتظامی شهر لاهیجان نیز مدعی شده «فردی را که در این شهر با ایجاد صفحه اینستاگرامی اقدام به تبلیغ برای تجمع غیرقانونی و اقداماتی هم‌سو با معاندان می‌کرده شناسایی و دستگیر شده است».

هم‌زمان با انتشار خبرهای بازداشت و برخورد‌های شدید امنیتی با معترضان، خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران با انتشار مطلبی مدعی شد که تمامی شهرهای ایران در آرامش کامل به سر می‌برند.

نیروهای انتظامی و امنیتی در شهرهای مختلف ایران هم‌چنین از شهروندان ایرانی خواسته‌اند که به گفته آن‌ها «اغتشاش‌گران» را به نیروهای امنیتی معرفی کنند. اقداماتی که باز هم سندی‌ست بر این ادعا که شیوه مرسوم مقامات جمهوری اسلامی برای رودررو کردن مردم با یکدیگر و تفرقه‌افکنی مدام بین شهروندانی‌ست که خشم‌شان سرازیر شده و نمی‌خواهند سایه سرکوب و خشونت را بالای سر خود ببینند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.